درباره انتصاب صالحی
رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم سه شنبه، در نشست هفتگی باخبرنگاران در خصوص تغییر منوچهر متکی، با بیان اینکه براساس اعلام دفتر ریاست جمهوری، اصل موضوع تغییر و تحول در سرپرستی دستگاه سیاست خارجی، قبلاً مطرح شده بود، اظهار داشت: اصولاً در مسئولیت های اجرایی تغییر و تحول جزو طبیعت کار است. در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مسئولان نظام، مسئولیت ها را به عنوان فرصتی برای خدمتگزاری می بینند و تا زمانی که مسئولیت را برعهده داشته باشند، برای انجام آن مسئولیت و تکالیف الهی خود به طور خستگی ناپذیر کار خود را انجام می دهند.
وی ادامه داد: متکی در طول سال هایی که در وزارت خارجه فعالیت داشت، به ویژه در مدت عهده داری وزارت خارجه جزو نیروهایی بود که به طور خستگی ناپذیر برای پیگیری اهداف سیاست خارجی کشور تلاش کرد.
وی همچنین صالحی را فردی اندیشمند، فرهیخته، متدین و آشنا به مسائل دیپلماتیک و شخصی فوق العاده مورد احترام برشمرد و افزود: بحثهای مربوط به سیاست خارجی به طور کلان تعریف و شناخته شده است و سیاست ها و راهبردهای کلان سیاست خارجی که در سطوح مشخصی تدوین می شود همچنان در دستور کار دستگاه سیاست خارجی قرار دارد و وزارت خارجه و دستگاه سیاست خارجی با اقتدار کامل این سیاست ها را دنبال خواهند کرد.
اسماعیل کوثری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت وگو با فارس با اشاره به برکناری متکی از وزارت امور خارجه گفت: این موضوع در کمیسیون امنیت ملی بررسی خواهد شد.
واکنش های غرب
به برکناری متکی
خبر انتصاب علی اکبر صالحی به عنوان سرپرست وزارت خارجه و برکناری منوچهر متکی، هفته گذشته در رسانه های خارجی با واکنش های مختلفی مواجه شد.
گویدو وستروله - وزیر امور خارجه آلمان - روز دوشنبه در آستانه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، با اشاره به برکناری منوچهر متکی از سمت وزارت خارجه ایران خواستار این شد که مذاکرات تهران با قدرت های جهانی به رغم این مساله ادامه یابد.
وی گفت: ما امیدواریم که مذاکراتی که اخیرا در ژنو از سر گرفته شد، ادامه یابد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وستروله افزود که تصمیم محمود احمدی نژاد - رئیس جمهور ایران - برای این اقدام نباید باعثایجاد «اختلال یا تاخیر در مذاکرات» شود.
هیلاری کلینتون - وزیر امور خارجه آمریکا - نیز با اشاره به برکناری متکی گفت که آنچه برای واشنگتن اهمیت دارد سیاست های ایران است، نه این که چه کسی از نظر بین المللی نمایندگی ایران را بر عهده دارد.
کلینتون در جمع خبرنگاران در نشستی با وزیران خارجه کانادا و مکزیک در شهر کوچکی در کبک، گفت: روابط ما با ایران ربطی به شخص خاصی ندارد بلکه به کشور و دولت آن که برخورد با آن پیچیده و چالش آمیز است، ربط دارد.
وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به این که اظهارنظر خاصی درباره برکناری متکی ندارد، افزود: این که چه شخصی وزیر خارجه ایران است به اندازه این که سیاست دولت ایران چیست، اهمیتی ندارد.
کاترین اشتون - رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا - نیز در یک کنفرانس خبری در بروکسل در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره واکنش وی به برکناری متکی گفت که هیچگونه اطلاعات دقیقی درباره این اقدام ندارد.
اشتون گفت: من همچنان امیدوارم که مذاکرات در ماه ژانویه در استانبول برگزار شود.
بسیاری از رسانه های خارجی نیز خبر برکناری متکی و جانشینی علی اکبر صالحی را به جای وی انعکاس دادند.
روزنامه هندو با اعلام این که متکی که در حال حاضر در سفری به سنگال به سر می برد از سمت خود برکنار شد، افزود که انتصاب صالحی به وزارت امور خارجه ایران پیش از نشست پیشنهادی استانبول که در آن ایران با کشورهای عضو ۱ + ۵ دیدار و گفت وگو می کند، انجام شد.
خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال، نیز با اعلام این خبر گفت که برکناری متکی به دنبال گفت وگوهای ایران و کشورهای غربی در ژنو صورت می گیرد.
خبرگزاری فرانسه نیز با انعکاس خبر برکناری متکی گزارش داد که طبق قوانین ایران رئیس جمهور باید نامزدهای پست وزارتخانه ها را به طور رسمی برای تایید مجلس شورای اسلامی ایران به مجلس ارائه کند.
خبرگزاری رویترز نیز با انعکاس خبر برکناری متکی و انتصاب صالحی نوشت: هیچگونه نشانه ای حاکی از این که این تغییر نشان دهنده تغییر خاصی در سیاست هسته ای ایران و یا خطوط اصلی سیاست خارجی تهران باشد وجود ندارد.
این خبرگزاری معتقد است: جایگزینی متکی علاوه بر آن می تواند نشان دهنده تلاش ایران برای بهبود روابط با همسایگان عربی باشد.
خبرگزاری آلمان نیز نوشت: علی اکبر صالحی که به زبان عربی مسلط است، در سال ۱۹۴۹ در کربلا متولد شد، در سن ۹ سالگی به ایران آمد و پس از پایان تحصیلات متوسطه به دانشگاه آمریکایی بیروت در لبنان رفته و در مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شد. وی پس از آن تحصیلش را در موسسه تکنولوژی ماساچوست ادامه داد و دکترای خود را در مهندسی هسته ای گرفت و به زبان انگلیسی کاملا مسلط شد.
منبع:روزنامه کیهان