فروش مشکل تر از خرید

سرویس اقتصادی افکار نیوز - دوره رونق و رکود همواره جزئی از رفتار همیشگی بخش مسکن ایران بوده است، اما در سال های ۸۵ و ۸۶ درپی بروز رونق در بازار مسکن، شاهد جهش زیادی در قیمت مسکن بودیم که این دوره را از دوره های قبلی متمایز می کرد، اما طول عمر دوران رونق بازار مسکن کوتاه بود و پس از جهش قیمت ها، بخش مسکن دوباره وارد پیله رکود خودشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی افکار نیوز احمد رضا سرحدی کارشناس مسکن با اشاره به اینکه بازار مسکن هم‌اکنون وضعیت رکودی را تجربه می‌کند، اظهار داشت: این رکود به دنبال وعده‌هایی است، که دولت طی چندین سال آن را در قالب آیین‌نامه اجرایی تبصره(۶) داده است.

وی ادامه داد: واگذاری زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله، واگذاری زمین به انبوه‌سازان، تکرار بیش از حد ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی، وعده‌هایی است که دولت چندین سال است داده و بارها از زبان مسوولان مختلف اعلام کرده است، اما تحقق این امر بدون فراهم شدن زیرساخت‌ها، اتفاقی دور از انتظار است و به نظر می‌رسد عمل به این وعده‌ها خارج از توان دولت باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران از نیمه ی دوم سال ۱۳۸۷ به تدریج به سمت وضعیت رکودی حرکت کرده است. افزود: بخش مسکن کشور نیز پس از تجربه ی رشدی حباب گونه تقریباً از اواخر تیرماه سال قبل وارد رکودی شده است که با گذشت زمان هر ماه بر دامنه ی آن افزوده می شود.

در همین راستا کوروش زنجانی کارشناس مسکن در خصوص وضعیت مسکن گفته در شرایط حاضر وضعیت مسکن در رکود مطلق است، کاهش قدرت خرید مردم، افزایش تقاضا و کمبود عرضه، همه عواملی هستند که رکود بازار مسکن را بعد از رشد افسارگسیخته قیمت به دنبال خود آورده است.

زنجانی با اشاره به اینکه سیاست های انقباضی دولت خود عاملی برای افزایش رکود است گفت: ساختار بازار مسکن به گونه‌ای است که سیکل‌ها به صورت مداوم تکرار می‌شوند و پس از شکل‌گیری حباب مسکن و افزایش قیمت‌ها کشش تقاضا از بین می رود و در نتیجه بازار مسکن دوباره وارد رکود می شود.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه در شرایط رکود تزریق نقدینگی(دادن وام‌ها) به نوعی عامل دلگرمی برای خریداران خواهد بود تصریح کرد: اگرچه وجوه پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها نیز به خودی خود کمکی به خانه‌دار شدن مردم نخواهد کرد.
مشکل رکود مسکن کم بود که اجرای قانون هدفمندی یارانه ها هم به آن افزوده شد.
افزایش قیمت مصالح ساختمان ها و از سوی دیگر بالا رفتن قیمت مسکن موجب شده که داستان رکود مسکن همچنان ادامه داشته باشد.


احمد رضا سرحدی با بیان اینکه با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها وافزایش قیمت نهاده های تولید در بخش مسکن(مانند آهن، سیمان و غیره) امکان افزایش قیمت مسکن وجود دارد افزود: البته بعید به نظر می رسد قیمت خانه افزایش یابد، زیرا در حال حاضر با توجه به رکودی که در بازار مسکن وجود دارد، فروش خانه بسیار سخت تر از خرید آن است.

این کارشناس اقتصادی درادامه اظهارکرد: در صورت افزایش قیمت نهاده ها، عرضه کنندگان دلیلی برای افزایش قیمت مسکن ندارند چرا که با شرایط تقاضای کم در حال حاضر افزایش قیمت دلیلی ندارد.
همچنین کوروش زنجانی گفته است: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها صدردصد قیمت حامل‌های انرژی چند برابر می شود و همین به طور قطع موجب بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی و در نتیجه قیمت تمام شده مسکن می شود، اما از آنجا که بازار کشش نداشته و قدرت خرید هم وجود ندارد شاهد رکود تورمی در بخش مسکن خواهیم بود.

بدون شک مسکن به دلیل آن که صدها صنعت را درگیر خود می کند، یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد کشور است و نقش مهمی در اشتغالزایی دارد بنابراین تنها دولت می تواند با اتخاذ سیاست های مناسب، این موتور محرکه را به حرکت درآورد .و بازار رکود مسکن را نجات دهد.