به گزارش افکار به نقل از فارس، طرح "ستاره دخت ایرانی" با هدف معرفي دانشآموزان دختر برتر در مقطع متوسطه در زمينههاي علمي و اخلاقي برگزار ميشود و دانشآموزان دختر برگزيده به لحاظ علمي و اخلاقي، ابتدا در سطح مدرسه و سپس منطقه انتخاب شده و نهايتاً سه نفر از آنها در سطح كشور برگزيده خواهند شد.

ملاک‌های انتخاب دانش‌آموزان دختر متوسطه به عنوان " ستاره دخت " شامل موارد متعددی است که برای هر یک از این ملاک‌ها، شاخص‌هایی به همراه امتیاز تعریف شده است. به عنوان مثالملاک‌ علمی با شاخص‌های معدل، اختراع، اکتشاف و تألیف کتاب؛ ملاک دینی با شاخص‌های حفظ قرآن کریم، تلاوت صحیح قرآن و نماز، حجاب و عفاف؛ ملاک اخلاقی با شاخص‌های انضباط و اشتهار به حسن خلق و ملاک اجتماعی با شاخص‌های رتبه‌های برتر در عرصه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی، داشتن روحیه مسئولیت‌‌پذیری، نوع‌دوستی و وجدان جمعی و عضویت در تشکل‌های دانش‌آموزی در طرح " ستاره دخت ایرانی " مد نظر هستند.

همچنین ملاک خانواده با شاخص‌های رضایت‌مندی والدین و مهارت‌های خانه‌داری، ایثار در خانواده که شامل صبر و بردباری در مشکلات خانوادگی و معلولیت پدر و مادر است همچنین خانواده ایثارگر در انتخاب دانش‌آموزان " ستاره دخت " مورد توجه قرار می‌گیرند.

در مهارت خانه‌داری، والدین با شاخص‌هایی همچون مدیریت کارهای خانه، تغذیه سالم برای تأمین سلامت و چگونگی طبخ و تهیه غذای اصیل ایرانی به دانش‌آموزان امتیاز می‌دهند.

در شيوهنامه اجرايي طرح "ستاره دخت ايراني " شاخصهاي مختلف در مجموع يكهزار و ۷۰۰ امتياز دارند و دانشآموزاني كه بتوانند امتياز يكهزار به بالا را كسب كنند به عنوان "ستاره دخت " مدرسه خود محسوب ميشوند و سپس مدارك آنها پس از بررسي به آموزش و پرورش استان ارسال ميشود. همچنين دانشآموزان داراي رتبه برتر به دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش معرفي ميشوند.