اسرائیل کشتی‌های ترک ناوگان آزادی را تحویل ترکیه می‌دهد

به گزارش افكار نيوز :وزارت دفاع تركيه امروز طي بيانيهاي اعلام كرد: سه كشتي ترك كاروان آزادي كه پس از حمله خونبار ۳۱ ماه مه گذشته كماندوهاي رژيم صهيونيستي به فعالان صلح اين كاروان، به بندري در سرزمين اشغالي منتقل شده بودند، امروز ميتوانند اين بندر را ترك كنند.
در این بیانیه همچنین آمده است: «وزارت دفاع اسرائیل امروز پنجشنبه کشتی‌های ترک ناوگان آزادی را به نمایندگان ترکیه تحویل خواهد داد و به همین منظور سه کشتی یدک‌کش امروز برای آوردن این سه کشتی به اسرائیل می‌روند.»
بنا بر این گزارش، کشتی مرمره هم‌اکنون در بندر " حیفا " در شمال سرزمین‌های اشغالی لنگر انداخته و دو کشتی دیگر در بندر " اشدود " واقع در جنوب سرزمین‌های اشغالی قرار دارند.
مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی چندی پیش با هدف جلوگیری از افزایش تنش‌ها با آنکارا اعلام کردند که کشتی‌های ناوگان آزادی به ترکیه باز گردانده می‌شوند.
این در حالی است که تل‌آویو از ترکیه خواسته است که این کشتی‌ها درکاروان‌های آتی که قصد دارند به غزه حرکت کنند، حضور نداشته باشند.
بعد از حمله خونبار کماندوهای رژیم صهیونیستی به فعالان صلح کاروان آزادی‌، کشتی‌های این کاروان به بندر اشدود در سرزمین اشغالی منتقل شدند.
بعد از این حادثه، ‌ " یونا یاحاو " شهردار شهر حیفا پیشنهاد داد که کشتی " مرمره "[کشتی که در آن ۹ فعال صلح ترکیه‌ای کشتی شدند] به یک هتل شناور تبدیل شود تا یک جاذبه گردشگری برای این شهر باشد، ‌ البته این پیشنهاد با استقبال مواجه نشد.
رژیم صهیونیستی روز دوشنبه گذشته به طور ضمنی با تشکیل کمیته تحقیق بین‌المللی دربار حادثه کاروان آزادی موافقت کرد.
چندین سازمان بین‌المللی حقوق بشر قرار است کمیته‌ای برای بررسی جنایت رژیم صهیونیستی در حادثه کشتار فعالان بشردوست کاروان آزادی تشکیل دهند.
طبق اطلاعات موجود، این توافق پس از دیدار اخیر " ایهود باراک " وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و " بان کی مون " دبیر کل سازمان ملل در نیویورک حاصل شده و اولین جلسه این کمیته در روز ۱۰ آگوست آینده(۱۹ مرداد) برگزار خواهد شد.
کمیته تحقیق بین‌المللی زیر نظر چهار کارشناس از ترکیه، کلمبیا و اسرائیل و به ریاست " جفری پالمر " نخست‌وزیر سابق نیوزلند تشکیل خواهد شد.
مقامات رژیم صهیونیستی پیش از این ضمن مخالفت با تشکیل کمیته تحقیق بین‌المللی درباره حمله به ناوگان کمک‌های بشر‌دوستانه آزادی تأکید داشتند که حاضر به همکاری با چنین کمیته‌ای نخواهند بود.
نظامیان رژیم صهیونیستی چندی پیش به کشتی که حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم مظلوم غزه بود، یورش بردند که بر اثر این حمله ۲۰ تن از سرنشینان کشتی جان خود را از دست دادند که ۹ نفر از آنان از فعالان صلح ترکیه بودند.
ناوگان آزادی ۱۰ هزار تن کمک‌های پزشکی و مواد ساخت‌وساز و چوب به غزه حمل می‌کرد و صد منزل مسکونی آماده نیز برای کمک به آوارگان غزه در آن قرار داشت.