افزایش قیمت۲۰۲قلم داروی بیماران صعب العلاج

به گزارش افکار نیوز به نقل از خراسان،در ارديبهشت امسال رئيس جمهور دستور و وعده پوشش بيمه اي ۲۰۲ قلم داروي بيماران سرطاني و صعب العلاج را داد و اين وعده با دستورالعمل وزارت بهداشت و ابلاغ آن، شکل جدي تري به خود گرفت و کورسويي از اميد در دل بيماران صعب العلاج و سرطاني براي کم کردن بخشي از هزينه هاي دارويي آن ها ايجاد شد

اما هنوز شادی این خبر خوش در دل این گروه جا خوش نکرده بود که خبرهای بعدی از اجرانشدن این دستورالعمل به دلیل تامین نشدن اعتبارات آن حکایت می کردند و هرچه زمان بیشتر می گذشت تحقق این وعده ناممکن تر به نظر می رسید، تا این که روز گذشته یک مسئول در وزارت بهداشت آب پاکی را روی دست بیماران و گروه هدف این مصوبه ریخت و گفت: به دلیل چالش میان وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تامین نشدن اعتبارات میلیاردی آن، امیدی به پوشش بیمه ای ۲۰۲ قلم دا روی بیماران سرطانی و صعب العلاج نیست.

پوشش بیمه ۲۰۲ قلم داروی بیماران صعب العلاج درگیر و دار چالش ۲ وزارت خانه
یک مسئول در وزارت بهداشت در این باره به خراسان گفت: اجرای این مصوبه در حال حاضر درگیر و دار اختلاف میان وزارت بهداشت و وزارت تعاون و کار و رفاه معطل مانده است و از طرفی چون اعتبار میلیاردی آن تامین نشده امیدی به اجرای آن نیست.

وی افزود: بیمه ها به دلیل تامین نشدن اعتبار، مصوبه را اجرا نمی کنند. این مسئول در عین حال تاکید دارد که رسانه ها وارد این موضوع نشوند تا کمتر برای بیماران مطالبه ایجاد شود. دکتر مراد هاشم زهی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این باره به خراسان گفت: مصوبه پوشش بیمه ۲۰۲ قلم دارو، اتفاق خوبی بود که اگر اجرا می شد می توانست بخش زیادی از مشکلات بیماران سرطانی و صعب العلاج را برطرف کند اما در اجرا به موفقیت دست نیافت.


وی افزود: تا آنجا که وزیر بهداشت در کمیسیون توضیح داده اند، این برنامه ظاهرا به صورت بخشنامه نیز ابلاغ شده است اما در مسیر اجرا مقاومت هایی از سوی سازمان های بیمه گر وجود دارد.

دولت اعتبار بیمه ۲۰۲ قلم داروی بیماران صعب العلاج را تامین نکرده است
عضو کمیسیون بهداشت گفت: دلیل مقاومت بیمه ها نیز به این برمی گردد که اعتبارات و بار مالی بیمه ۲۰۲ قلم دارو از سوی دولت تامین نشده است و مسلما بیمه ها نیز در چنین شرایطی نمی توانند خدمتی ارائه کنند.


وی افزود: بنابراین در مصوبه دولت برای بیمه ۲۰۲ قلم دارو ابهامات و سوالاتی وجود دارد و باید بررسی شود؛ که دولت چرا بدون تامین بار مالی، چنین مسئله ای مصوب کرده است و چگونه می توان مشکل را برطرف کرد تا بیماران خاص و سرطانی و صعب العلاج از مزایای این مصوبه بهره مند شوند. بنا به گفته هاشم زهی این مسئله در دستور کار کمیسیون قرار دارد که با دعوت از وزارت تعاون و وزارت بهداشت و بیمه ها موضوع بررسی می شود.

مصوبه دولت درباره بیمه ۲۰۲ قلم داروی بیماران صعب العلاج در تعارض با موادی از قانون برنامه پنجم است
یک مسئول در معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این باره به خراسان گفت: مصوبه دولت درباره بیمه ۲۰۲ قلم دارو در تعارض با ماده ۲۹،۲۲۴ و ۲۲۵ قانون برنامه پنجم توسعه است؛ چرا که در این مواد به صراحت آمده است که هرگونه افزایش تعهدات سازمان های بیمه مستلزم تامین بار مالی و اعتبارات آن است. علاوه بر این که این مصوبه روال کارشناسی را طی نکرده است و به جای بررسی و تصویب در شورای عالی بیمه خدمات درمانی، بدون طی مراحل کارشناسی در دولت به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.

وی افزود: به همین دلیل احتمال لغو و ابطال این مصوبه از سوی اداره کل تطبیق با قوانین مجلس وجود دارد.

افزایش۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت داروهای بیماران صعب العلاج از سوی شرکت های دارویی
وی درباره آثار نامطلوب ابلاغ دستورالعمل بیمه ۲۰۲ قلم داروی بیماران صعب العلاج گفت: به محض ابلاغ چنین بخشنامه ای شرکت های دارویی اقدام به افزایش ۳۰ تا ۵۰درصدی قیمت داروهای بیماران خاص، سرطانی و صعب العلاج کردند و در حال حاضر بیماران نه تنها از خدمات بیمه ای استفاده نکرده اند که باید داروهای مورد نیازشان را ۳۰ تا ۵۰ درصد گران تر از قبل تهیه کنند.

وی با اشاره به قیمت داروی شیمی درمانی هرسپتین گفت: هر ویال داروی شیمی درمانی هرسپتین ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان است که قیمت هر ویال داروی جدید شیمی درمانی ۸میلیون تومان برای تزریق در یک هفته است که هزینه این دارو برای بیمار سرطانی در ماه حدود ۴۰میلیون تومان است.

بنا به گفته این مسئول، سازمان های بیمه گر و وزارت تعاون نیز اعتقاد دارند که بخشی از هزینه های درمان و داروی بیماران خاص سرطانی و صعب العلاج به دلیل گران بودن باید از سوی بیمه ها پرداخت شود اما به این شرط که اعتبارات موردنیاز آن نیز از سوی دولت تامین شود؛ چرا که در حال حاضر این مصوبه برای سازمان های بیمه گر حدود ۵۰۰میلیارد تومان با رمالی در پی دارد که در توان این سازمان ها نیست.

این مسئول که نخواست نامش ذکر شود گفت: جلسات کارشناسی زیادی میان وزارت تعاون، سازمان بیمه خدمات درمانی و وزارت بهداشت در این باره برگزار و در نهایت اعلام شد که امکان پوشش بیمه ای ۲۰۲ قلم داروی مذکور در حال حاضر با توجه به وضعیت اعتبارات میسر نیست و در نهایت نیز قرار شد این داروها به تدریج تحت پوشش بیمه ها قرار گیرد و سازمان غذا و دارو اولویت بندی کند و داروهای اولویت دار را به سازمان بیمه اعلام کند تا حداقل اجرای این مصوبه که لازم الاجرا نیز هست آغاز شود اما هنوز سازمان غذا و دارو به این مسئله نپرداخته و اتفاقی در این حوزه نیفتاده است.

شایان ذکر است چندی قبل امامی رضوی معاون وزیر بهداشت نیز در گفت وگو با خراسان از اجرانشدن این مصوبه به دلیل تامین نشدن اعتبار آن از سوی بیمه ها اشاره کرده و گفته بود که بیمه این داروها سالانه ۸۰۰میلیارد تومان بودجه می خواهد.

بنابراین آنچه مشخص است این است که مسئولان وزارت بهداشت و سازمان بیمه همگی بر تامین نشدن اعتبار این مصوبه اتفاق نظر دارند و اجرای آن بدون تامین اعتبار امکان پذیر نیست؛ بنابراین این سوال مطرح می شود که چرا چنین وعده ای که نیاز به اعتبار زیادی دارد قبل از تامین اعتبار اطلاع رسانی شده است تا بیش از پیش به سرگردانی بیماران سرطانی، صعب العلاج و خاص بیفزاید.

یک مسئول سازمان غذا و دارو: کمبود داروهای شیمی درمانی برطرف شد
مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو از رفع کمبود داروهای شیمی درمانی برای مبتلایان به سرطان خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال دیگر کمبودی در این زمینه رخ ندهد.

دکتر محمد عبده زاده در گفت وگو با ایسنا، افزود: به طور حتم جلوگیری از بروز کمبودهای مقطعی کمی زمان‌بر است اما وضعیت را کنترل می‌کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز بیماران مبتلا به سرطان برای دریافت داروهایشان به تهران مراجعه می‌کنند، اظهار کرد: طی چند ماه اخیر روند تولید این گروه از داروها از سوی برخی شرکت‌های تولید‌کننده داروهای آنکولوژی بنا به دلایل مختلفی به مشکل برخورد و در برخی گروه‌های دارویی شیمی‌ درمانی دچار کمبود شدیم.


وی اضافه کرد: داروهای شیمی درمانی در دنیا تقاضای بسیار بالایی دارد و اگر دو یا سه کارخانه عمده تولید‌ کننده این داروها در جهان با مشکل رو به رو و تعطیل شود بار تولید این داروها به دوش دیگر کارخانه‌ها می‌افتد و به همین نسبت هزینه برای تامین آن دارو افزایش می‌یابد. عبده زاده با اشاره به این که در باره برخی داروهای شیمی درمانی در ماه ابتدایی سال ذخایر معینی در کشور وجود داشت، گفت: چندین داروخانه‌ در تهران و شهرستان‌ها توسط دانشگاه‌ها انتخاب شدند تا به صورت گزینش شده داروها را در اختیار بیماران قرار دهند.


شرکتهاي پخش را نيز مجاب کرديم تا مطابق سهميهبنديها مبادرت به توزيع کنند تا موجودي داروها را کنترل کنيم. مديرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بيان اين که در حوزه داروهاي آنکولوژي از وضعيت کمبود خارج شدهايم، عنوان کرد: همه بخشها از جمله بانک مرکزي و گمرک براي واردات داروهاي خاص و مورد نياز کشور همکاري ميکنند تا با مشکل مواجه نشويم.