حتی فکر حمله به ایران را هم نمی‌کنیم

به گزارش افکار نیوز به نقل از ایرنا، 'دونالد بایر' در گفت وگو با روزنامه سوییسی 'در بوند' تصریح كرد: 'یك توافق ضمنی بین دمكرات ها و جمهوریخواهان وجود دارد كه بودجه نظامی باید كاهش پیدا كند.
روزنامه سوییسی ' در بوند ' با اشاره به بحران بدهی ها و انتقاد صندوق بین المللی پول به آمریکا، از سفیر آمریکا پرسید: واشنگتن چگونه می تواند از این بحران بیرون آید؟

' دونالد بایر ' پاسخ داد: ما مانند بسیاری از کشورها در اروپا و یا دیگر کشورها در جهان در وضعیت دشواری قرار داریم. البته اولویت کوتاه مدت ما باید آن باشد که برای مردم خود شغل ایجاد کنیم. با نرخ بیکاری هشت ممیز دو درصد، ۱۵ میلیون نفر در آمریکا بیکار هستند که این امر باعثرنج و آزارمردم بوده و این خطر وجود دارد که ما افراد نخبه را از دست بدهیم. ما باید وضعیت اقتصادی را بهبود بخشیم و بر این مشکلات فائق آئیم.

دربوند پرسید: بدهی های آمریکا در این میان به ۱۵ هزار میلیارد دلار رسیده است؟

و سفیر آمریکا پاسخ داد: در سال گذشته نیز هزار میلیارد دلار به آن اضافه شد و به ۱۶ هزار میلیارد دلار رسید.

سفیر آمریکا در سوییس ادامه داد: این روشن است که ما در میان مدت و دراز مدت باید یک برنامه خوبی داشته باشیم تا این بدهی ها را پرداخت کنیم. ' باراک اوباما ' رئیس جمهوری یکی از افرادی است که مبارزه با افزایش بدهی ها را در سرلوحه برنامه های خود قرار داده است.

زمانی که او به ریاست جمهوری رسید، نرخ بیکاری در کشور ۱۰ درصد بود و می رفت تا به ۱۵ درصد هم برسد و به همین خاطر وی می بایست برنامه ای را برای ایجاد اشتغال در امریکا طراحی کند.

روزنامه سوییسی پرسید: آیا نرخ بالای بیکاری مهمترین مشکل است؟

سفیر آمریکا پاسخ داد: در کوتاه مدت بله. نرخ بیکاری اگر به ۶ یا ۵ درصد برسد آنوقت ما می توانیم بدهی ها را تحت کنترل در آوریم. حتی بودجه سال قبل و سال جاری خیلی کمتر از بودجه های قبلی بود. این برای اولین بار در عمرم بود که چنین موضوعی را مشاهده می کردم. فقط در زمان جنگ جهانی دوم بود که آمریکا بودجه کمتری از سال پیش و سال جاری داشت. بنابر این ما در جهت درست در حرکت هستیم.

سفیر آمریکا در پاسخ به این سووال روزنامه سوییسی که ' بودجه کوچکتر است و آمریکا می خواهد از افغانستان هم خارج شود. آیا اینگونه است '؟ گفت: بله و خروج نیروها از عراق نیز کمک کننده است.

وی افزود: یک توافق ضمنی بین دمکرات ها و جمهوریخواهان وجود دارد که بودجه نظامی باید کاهش پیدا کند. ما ۹۰۰ پایگاه نظامی در خارج از آمریکا داریم و پول بسیار بیشتری برای ارتش در مقایسه با همه کشورها هزینه می کنیم. ما دیگر این موضوع را نمی خواهیم.

روزنامه سوییسی دربوند از سفیر آمریکا پرسید: ولی تهدید یک بحران دیگر وجود دارد و آن امکان جنگ علیه ایران است؟

سفیر آمریکا صریحا پاسخ داد که هیچکس در آمریکا در فکر جنگ با ایران همچون جنگ با عراق نیست و ضمنا جنگ سرد دیگری هم بوجود نخواهد آمد.

روزنامه سوییسی در ادامه پرسید: آیا انتخاب مجدد اوباما به نرخ بیکاری ارتباط خواهد داشت؟

' دونالد بایر ' پاسخ داد: نتیجه انتخابات در ماه نوامبر آینده، تا حدودی به نرخ بیکاری و وضعیت اقتصادی ارتباط خواهد داشت. رای دهندگان آمریکائی تصمیم خود را به آن منوط خواهند کرد که آیا اوباما فردی است که می تواند بر مشکلات موجود فائق آید یا نه.

دربوند همچنین سووال کرد: آیا این موضوع که اوباما خواهان امکان ازدواج همجنسگرایان است به او زیان وارد خواهد کرد؟

سفیر آمریکا پایخ داد: شاید اینگونه باشد. این موضوع در ایالت های دارای جمعیت محافظه کار چندان نتیجه خوبی نداشته است. ویرجینیا و کارولینای جنوبی از آن جمله اند. اوباما در دور اول ریاست جمهوری در این دو ایالت برنده شد، ولی این بار شاید این موضوع به او ضربه بزند. با این وجود من رئیس جمهور کشورم را تحسین می کنم که وقتی تصمیمی می گیرد به سود و زیان آن برای خود اهمیتی نمی دهد و آن را رها نمیسازد، زیرا او به تصمیماتی که می گیرد اعتقاد قلبی دارد.

روزنامه سوییسی پرسید: نشریه اشپیگل انتخاب اوباما را یک شانس اشتباه خوانده، ولی شما مسلما موضوع را بگونه دیگری می بییند؟

سفیر آمریکا نیز در پاسخ به این سووال گفت: مسلما همینطور است. مبارزات انتخاباتی اوباما به قدری موفقیت آمیز بود که امیدهای غیرواقعی را بوجود آورد. به هیچوجه نمی توان در عرض چهار سال یک اقتصاد دچار بحران رابه تحرک درآورد، وضع طبقه متوسط را بهبود بخشید، با روسیه صلح برقرار کرد، یک کشورفلسطینی بوجود آورد و امنیت اسرائیل را صد در درصد تضمین نمود. ولی اوباما کشور ما را از رکود اقتصادی بی سابقه بیرون آورد و برای ۵۰ میلیون نفر از جمعیت آمریکا بیمه درمانی بوجود آورد که فقط این دو موضوع یک موفقیت تاریخی هستند.

' شما شانس انتخاب مجدد وی را چگونه ارزیابی می کنید؟ ' سفیر آمریکا در پاسخ به این سووال روزنامه سوییسی گفت: نسبتا خوب ولی نه قطعی. ' میت رامنی ' پول زیادی را برای مبارزات انتخاباتی در اختیار دارد. او مبارزه می کند انتخاباتی بسیار خوبی است و آمریکا با بیکاری هشت و دو درصدی روبه رو می باشد. با یک اقتصاد شکوفا مسلما انتخاب مجدد اوباما می توانست قطعی باشد.

روزنامه سوییسی پرسید: ضعف اروپا می تواند کمک کننده به آمریکا باشد، زیرا دلار آمریکا به عنوان مهمترین پول جهان باقی می ماند و هیچ خطری از سوی ارز یورو برای آن وجود ندارد؟

سفیر آمریكا پاسخ داد: این موضوع زیاد مهم نیست. اوباما مرتبا به سیاست پولی اروپا انتقاد می كند، زیرا می خواهد به آن كمك كند. یك ركود اقتصادی دیگر در اروپا می تواند آمریكا را هم به ركود بكشاند. اگر اوباما بخواهد شغل ایجاد كند به یك اروپای قوی نیاز دارد.