ایران از طریق مصر نفت خود را می‌فروشد!

به گزارش افکارنیوز به نقل از تابناک، اظهارات روز گذشته سردار سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، بازتاب گستردهای در میان مطبوعات جهان پیدا کرده است. وی در موضوع گمانهزنیها درباره بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران گفته بود: ما طرح بستن تنگه هرمز را داریم، چراکه یک نظامی برای هر موضوع باید طرحی داشته باشد، ولی این کار را نمیکنیم، مگر اینکه منافع ما به خطر بیفتد.

به این ترتیب، از نخستین ساعات پس از بیان این سخنان، رسانه‌های غربی، آن را منتشر کردند. خبرگزاری فرانسه ضمن اشاره به سخنان سردار فیروزآبادی، به عواملی که موجب شکل‌گیری تهدید بستن تنگه هرمز از سوی ایران شده نیز اشاره کرده است.

افزون بر این، روزنامه‌های «واشنگتن پست»، «تایمز اسرائیل»، «گالف دیلی نیوز»، «نیشن»، «ژاپن تودی» و شماری دیگر از مطبوعات سراسر جهان، اقدام به انتشار این سخنان کرده‌اند.

در مطلبی کم و بیش مرتبط، روزنامه «دیلی نیوز مصر» به بررسی راه‌های دور زدن تحریم‌های نفتی از سوی ایران پرداخته است. این مطلب که با اشاره‌ای به تحریم‌های تصویب شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران آغاز می‌شود، به بیان چند راه مهم مورد استفاده ایران برای ادامه فروش نفت خود می‌پردازد.

به نوشته این روزنامه، یکی از مهمترین راه‌ها در این رابطه، تغییر نام و پرچم نفتکش‌هاست؛ اما افزون بر آن، ایران از یک خط لوله که از دل مصر می‌گذرد نیز بدین منظور بهره می‌گیرد. ایران از این راه، نفت خود را به بندر اسکندریه و از آنجا به اروپا انتقال می‌دهد.


روزنامه «نیوز اینترنشنال» پاکستان نیز به معرفی یکی دیگر از راه‌های دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران پرداخته و نوشته است: ایران با شرکت‌های پالایش نفت اروپایی به توافق رسیده تا بخشی از نفت خود را از طریق یک کنسرسیوم خصوصی به فروش برساند.

به نوشته این روزنامه، اقدام مذکور در چهارچوب توافق انجام می‌شود که میان اتحادیه صادرکنندگان، بانک مرکزی ایران و وزارت نفت صورت گرفته است. با این حال، از شرکت‌های پالایشی طرف قرارداد، نامی به میان نیامده است.

اما در پی بی نتیجه بودن تلاش‌ها برای حل بحران سوریه و نپذیرفتن نتایج نشست ژنو از سوی گروه‌های مخالف سوری و همچنین دولت‌های غربی، کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب درباره سوریه در مصاحبه‌ای، به بیان دلایل این شکست پرداخته است. عنان در مصاحبه با نشریه فرانسوی «لوموند»، بار دیگر تأکید کرده برای حل بحران در سوریه، باید به ایران به عنوان بخشی از راهکار نگریسته شود.

وی همچنین از اینکه همه انتقادات درباره این بحران متوجه روسیه شده و درباره «دیگر کشورها» یی که برای گروه‌های سوری سلاح و منابع مالی می فرستند، کمتر سخن به میان می‌آید، اظهار نارضایتی کرده است.

روزنامه کانادایی «گلوب اند میل» نیز صبح امروز سخنان عنان را بازتاب داده است.


روزنامه «تودی زمان» ترکیه در ادامه خط ضدایرانی خود، امروز نیز مطلب مفصلی درباره ایران منتشر و در آن، اتهاماتی را متوجه ایران کرده است. در این مطلب که به بررسی روابط ایران و جمهوری آذربایجان می‌پردازد، به تنش‌های موجود در روابط دو کشور طی ماه‌های اخیر اشاره شده است.

با این حال، تحلیلگر این روزنامه به جای در پیش گرفتن موضعی بی طرف، از آغاز خود را در موضع آذربایجان قرار داده و ضمن متوجه کردن اتهام این تنش‌ها به سوی ایران، ایران را کشوری ناامن، اسیر بدگمانی و توهم و پیش بینی ناپذیر خطاب کرده است.

در پایان، سایت خبری اصوات مصریه به بررسی موضوع سفر محمد مرسی، رئیس جمهور مصر به عربستان سعودی پرداخته است. در این مطلب، به نقل از احمد کمال ابوالمجد، متفکر مصری، این ادعا مطرح شده که هر دو کشور مصر و عربستان، در پی آن هستند تا پیش از شرکت در اجلاس عدم تعهد در تهران، موضع کشورهای عربی را با یکدیگر هماهنگ کنند.