آینده‌ای مخاطره‌آمیز برای میراثطبیعی جهان

به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا ، بسياري از اين اكوسيستمهاي ارزشمند و حيرت انگيز، با سيلي از تهديدات مواجه هستند كه فعاليتهايي چون معدنكاري و اكتشافات نفتي، تنها گوشهاي از اين خطرات جدي است. براي مثال مناطقي كه جزو ميراث طبيعي جهان در آفريقا هستند در معرض خطر جدي نابودي قرار دارند.

به گزارش سایت رسمی IUCN، بالغ بر ۶۰ درصد نواحی غربی و مرکزی این قاره که در فهرست منابع طبیعی گنجانده شده‌اند در معرض خطر تخریب هستند و از هر چهار منطقه نمادین در آفریقا، دست کم یک منطقه بر اثر معدنکاری و اجرای پروژه‌های اکتشافی نفت و گاز، در حال از بین رفتن است که از جمله آنها می‌توان به پارک ملی «ویرونگا» در جمهوری کنگو اشاره کرد.

این پارک، زیستگاه بسیاری از آخرین بازمانده‌های گوریل‌های کوهستانی در جهان است. شرایط امنیتی در این نواحی بسیار مخاطره آمیز و خطرناک است و چنین شرایطی امکان کنترل مطلوب منابع طبیعی و گونه‌های آن را با چالش مواجه کرده است.

از سال ۱۹۹۶ میلادی تاکنون بیش از ۱۳۰ جنگلبان آموزش دیده در این پارک ملی کشته شده‌اند. اخیرا نیز شکارچیان غیرقانونی و مجهز به سلاح‌های گرم به یکی دیگر از این میراثطبیعی در همسایگی پارک ویرونگا که «منطقه حفاظت شده حیات وحش اوکاپی» نام دارد، یورش برده‌اند و هفت نفر از جمله دو جنگلبان را به قتل رسانده‌اند.

بر اساس اين گزارش، هرچند به تازگي شش شگفتي طبيعي پيشنهاد شده از سوي اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت به فهرست ميراث جهاني يونسكو افزوده شدند، اما هيچ يك از اين شش مورد در فهرست منابع طبيعي در معرض خطر جاي نگرفت در حالي كه كارشناسان اين اتحاديه هنوز تاكيد دارند تلاش متمركز و بينالمللي براي حفاظت از اين نواحي بينظير و نمادين، ضروري است و بايد جدي تلقي شود.