واحدی: تهیه‌کننده حرفه‌ای نداریم

به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، اقبال واحدی در بخش اول و دوم گفتگو با خبرگزاری مهر درباره راهاندازی هتل سیار، ویژگیهای مجریان جوان، سوپراستار شدن مجریان در تلویزیون، تاسیس شبکههای خصوصی و... صحبت کرد. بخش پایانی گفتگوی او با خبرگزاری مهر در ذیل آمده است.

*خبرگزاری مهر - سرویس فرهنگ‌وهنر: یکی از مشکلات برنامه‌های تلویزیون مدیرانی هستند که خیلی سریع با یک تلفن تغییراتی در برنامه‌ها به وجود می‌اورند و این مسئله بیشتر در برنامه‌های گفتگومحور صدق پیدا می‌کند. چرا مدیران تحت تاثیر درخواست‌های بیرون از مجموعه هستند؟

واحدی: به خاطر اینکه برنامه‌ خالی است و تهیه‌کننده زیر بار این مسئله می‌رود. ما در زمینه تهیه‌کننده حرفه‌ای مشکل داریم، ولی اگر به من زنگ بزنند، من خیلی راحت می‌گویم ببخشید نمی‌توانم این درخواست را انجام بدهم. مدیران نادان نیستند، هوشمند هستند.

اگر هم برخی مواقع در برنامه دخالت می‌کنند، به خاطر این است که برنامه از این بدتر نشود؛ ولی چرا در کار من دخالت نمی‌کنند، برای اینکه می‌دانند به کارم اشراف دارم. تهیه‌کننده و مجری باید کارشان را بلد باشند. با پارتی‌بازی فقط دو روز می‌توان کار کرد. وقتی کار ضعیف باشد به مرور فرد حذف می‌شود. تهیه‌کننده باید در برنامه قوی باشد.



* یکی از معضلات برنامه‌های صبحگاهی گفتگوهای طولانی است. چرا این معضل را در برنامه‌های صبحگاهی شاهد هستیم؟

واحدی: به خاطر این است که ما مخاطبان را تربیت می‌کنیم تا گفتگو ببینند. در حالی که اشتباه است. می‌توان در یک شبکه ۲۴ ساعته، دو ساعت را به گفتگو اختصاص داد، نه پنج ساعت را. این در حالی است که همه برنامه صبحگاهی، ظهرگاهی و عصرگاهی گفتگو شده‌است. منظورم این نیست که گفتگو خوب نیست، به جایش خوب است و تعریف خودش را دارد. رسانه زبان خودش را دارد. باید شناخت خوبی درباره زبان رسانه داشته باشیم، چرا که در این صورت مخاطب حذف می‌شود. رسالت رسانه این است که در زمان خودش کار کند.

* تا چه میزان مدیران ما زبان رسانه را می‌دانند؟

واحدی: اغلب مدیران زبان رسانه را می‌دانند، چون پله‌پله بالا آمده‌اند. آقای فرجی، مدیر شبکه یک پله‌پله بالا آمده است. او کسی نیست که یک دفعه مدیر شبکه شده باشد. او در هر مسئولیتی که داشته، خوش درخشیده و کار خوب انجام داده‌است و پله‌پله بالا آمده است. مشکل ما در تلویزیون تهیه‌کننده حرفه‌ای است، حتی اگر مدیر ما رسانه‌ای هم نباشد، ولی وقتی تهیه‌کننده رسانه‌ای باشد کار خوب انجام می‌شود.

* پس با این تعریف اگر تهیه‌کنندگی و اجرای برنامه " صبح بخیر ایران " را به شما بدهند، آن را می‌توانید احیا کنید؟

واحدی: بله این قدرت را دارم تا برنامه " صبح بخیر ایران " را احیا کنم.

* ره‌آورد سفرهایتان چقدر در اجرا به شما کمک کرده است؟

واحدی: هر سفر و هر روزی برای من یک تجربه جدید است. هنوز هم در سفر نگرانی‌هایم را دارم. به خاطر اینکه دوست دارم هر چیزی در زندگی‌ام برایم همراه با تجربه باشد. همیشه از کار و روز جدید برای به دست آوردن تجربه کمک می‌گیرم. وقتی از یک روستا با من تماس می‌گیرند و یک سوژه‌ای را می‌دهند، حتی اگر در ظاهر سوژه مناسبی هم نباشد، حتماً به آن روستا می‌روم و سری به آن می‌زنم.

*یعنی برای بیننده احترام زیادی قائل هستید؟

واحدی: بله چون اگر من اقبال واحدی شدم، به خاطر محبت و لطف مردم بوده است. بیننده من را اقبال واحدی کرده است. بنابراین باید احترام زیادی بگذارم. وقتی برای بیننده احترام قائل شوید، حتماً او هم به شما احترام می‌گذارد.

*ولی برخی مجریان احترامی برای بیننده قائل نیستند و آداب و رسوم اجرا را رعایت نمی‌کنند، حتی شوخی‌ها و سئوالات بی‌محتوا طرح می‌کنند؟

واحدی: این مشکل به تهیه‌کننده برمی‌گردد، به خاطر اینکه انتخاب بدی کرده است. هر مجری برای یک برنامه مناسب است. معتقدم مجری باید آنقدر قوی باشد که خودش تهیه‌کننده شود. یعنی مولف باشد. مجری باید متخصص و تهیه‌کننده باشد. وقتی " سفرنامه صبا " را کار می‌کردم، چون مجری و تهیه‌کننده بودم، می‌دانستم در کدام مباحثباید پنج دقیقه زمان گفتگو را بیشتر کنم تا مصاحبه را به یک نقطه مطلوب برسانم یا کجا زمان گفتگو را کمتر کنم. متاسفانه گاهی تهیه‌کنندگان به خاطر آنکه حرفه‌ای نیستند، نمی‌توانند این مسئله را متوجه شوند.

*به نظرتان وقتی مجری خودش هم تهیه‌کننده برنامه باشد، می‌تواند به کیفیت برنامه کمک کند؟

واحدی: بله، خیلی کمک می‌کند، چرا که مجری وقتی گفتگویی را انجام می‌دهد به کارش اشراف دارد و می‌داند کجا باید نقطه‌گذاری کند. به همین دلیل می‌گویم بهتر است مجری، تهیه‌‌کننده باشد. متاسفانه برخی تهیه‌کنندگان سر برنامه حواس‌شان نیست و دوباره سئوالی را به مجری می‌گویند بپرسد که مجری چند دقیقه قبل از آن پرسیده بود.

این مسئله برای خودم هم پیش آمد، حتی یک بار روی آنتن زنده هم گفتم که تهیه‌کننده مثل اینکه حواسش نبوده و از من خواسته سئوالی را بپرسم که چند دقیقه قبل پرسیدم، اما مرتب در گوشی به من تاکید می‌کند که این سئوال را بپرسم.



*ولی طبق قانون جدید مجریان نمی‌توانند هم مجری باشند و هم تهیه‌کننده. شما مخالف این قانون هستید؟

واحدی: این قانون پایه است، اما وحی منزل نیست. این قانون به خاطر کسانی است که هنوز غوره نشده، مویز شدند. رسانه خودش می‌داند چه کسی می‌تواند هم مجری باشد و هم تهیه‌کننده. به همین دلیل این قانون را برای کسانی که اشراف دارند، اعمال نمی‌شود، چرا که می‌دانند مجری که به برنامه اشراف دارد، می‌داند از برنامه چه می‌خواهد و قصد دارد به کجا برسد.

*به نظرتان عمر مجری تا چه زمانی است؟

واحدی: مجری تا زمانی که مخاطب دارد، می‌تواند اجرا کند؛ چون بار فرهنگی دارد و مثل یک فوتبالیست نیست که قوای جسمانی‌اش کم شود. اتفاقاً مجری هر روز که جلوتر می‌رود، غنی‌تر می‌شود. نمی‌توان در این باره سنی را مشخص کرد. معتقدم بازتاب مخاطبان بهترین روش برای ماندن مجری است. مخاطب از فضا نمی‌آید. خانواده روزنامه‌نگار، مدیر و … است. پس خود مجری خودش را به روز می‌کند.

مخاطب به رسانه کمک میکند. از سوی دیگر معتقدم مباحث باید چالشی و جذاب است، اما هر چیزی را نباید به چالش کشید. یک زمانی مد میشود همه به شهرداری گیر میدهند. به نظرم نباید رسانهها اینگونه عمل کنند. بهتر است زبان رسانه را بدانیم تا درست عمل کنیم.