به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، برنامه دیشب (شنبه ۱۷ تیر) هزار و یک شب به بزرگداشت مهدی آذریزدی و منوچهر احترامی دو تن از نویسندگان فقید کشورمان، یکی در حوزه کودک و نوجوان و دیگری در حوزه طنز اختصاص یافته بود.

پخش این برنامه که به مناسبت سالروز درگذشت مهدی آذریزدی تهیه شده بود، ساعت ۲۳:۱۵ دقیقه از شبکه ۴ سیما آغاز شد و تا پاسی از بامداد ادامه یافت.

در ابتدای این برنامه بخش‌هایی از مستند «پیرمرد و دنیا» ساخته پوریا آذربایجانی پخش شد. در این مستند آذریزدی که هیچگاه ازدواج نکرد و نتیجتاً بچه‌‌ای هم نداشت، رو به دوربین می‌گوید: «هی دعا می‌کنم خدا بچه‌ها را زیاد کند. خدا البته بچه‌ها را زیاد می‌کند ولی بچه‌های فوتبالیست را نه بچه‌های کتابخوان».

همچنین توران میرهادی در بخشی از این مستند به تاثیر قصه‌های مهدی آذریزدی در رشد فکری کودکان این سرزمین اشاره کرد و گفت: «آذریزدی! تو دروازه‌های ادبیات را به روی من و دیگر بچه‌های مدرسه گشودی».

در ادامه پوریا آذربایجانی سازنده مستند «پیرمرد و دریا» در پاسخ به سوال رشید کاکاوند مجری برنامه «هزار و یک شب» که «آیا ارتباطی بین شخصیت اصلی رمان «پیرمرد و دریا» اثر ارنست همینگوی و مهدی آذر یزدی دیدی که این نام را روی مستند گذاشتی؟» گفت: خیر. «پیرمرد و دنیا» تنها نوعی هماوایی با «پیرمرد و دریا» دارد.

وی همچنین درباره چگونگی ساخت این مستند یادآور شد: من زمانی فیلمی برای حاج محمد داوودی ساختم و بعد از آن، او به من پیشنهاد ساخت مستندی درباره مهدی آذریزدی را داد که یکی از گرانبهاترین تجربه‌های زندگی‌ام بود.

آذربایجانی گفت: در این مستند قرار بود جوانب مختلف زندگی مهدی آذریزدی را کنار وضعیت فعلی ادبیات کودک بگذاریم. متاسفانه نتیجه‌ای که همان ابتدا به آن رسیدم، این بود که آذریزدی کاراکتر فراموش شده‌ای بود.

این مستندساز در توضیح این نکته اضافه کرد: فقط کسانی خریدار کتاب‌های آذریزدی هستند که الان خودشان پدر و مادر هستند. لااقل من به این برنخوردم که یک نوجوان خودش به دنبال کتاب‌های آذریزدی برود.

سازنده مستند «پیرمرد و دنیا» ادامه داد: البته مخاطب کودکی که امروز با هزار وسیله ارتباطی به دنبال برآورده کردن نیازهای خودش است، سخت دنبال کتاب‌های آذریزدی می‌رود که عموماً بازنویسی متون کهن است.

رشید کاکاوند در پایان از آذربایجانی پرسید «اگر آذریزدی دوباره زنده شود، می‌روی از او مستند بگیری؟» که این مستندساز هم ضمن تاکید بر لزوم توجه به سینمای مستند در ایران در مقابل سینمای داستانی، به خنده گفت: من که از مستندی که گرفته‌ام، راضی‌ام، ولی اگر آقای آذریزدی زنده بود، دیگر نمی‌گذاشت از او فیلم بگیرم!»

در این برنامه همچنین یک فیلم دیگر از مهدی آذریزدی که ظاهراً در ماه‌های پایانی عمر او گرفته شده بود، پخش شد.

در این فیلم، خالق «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در حالی که در کنج خانه کاهگلی‌اش در محله خرمشاه یزد و پشت میز تحریرش نشسته بود، از اینکه در سال‌های پایانی عمر کسی سراغی از او نمی‌گیرد و او نمی‌تواند پول دوا و درمانش را بدهد، گلایه می‌کرد.

مهدی آذریزدی در بخشی از این فیلم از ممانعت وزارت ارشاد از انتشار کتاب «بچه تنبل» او به مدت طولانی سخت گلایه کرد و گفت: چهار سال است جلوی انتشار این کتاب را گرفته‌اند. آخر چرا؟ من دیگر انگیزه ندارم.

در برنامه دیشب «هزار و یک شب» همچنین گزارشی انتقادی از وضعیت مهدی آذریزدی در فضای مجازی پخش شد.

در این قسمت از آشفتگی محتوایی و فنی تارنمایی که با عنوان «وب‌سایت اختصاصی بنیانگذار ادبیات نوین کودکان و نوجوان ایران» و به نشانی اینترنتی http: / / www. azaryazdi. com / فعالیت می‌کند، انتقاد شد.

اینکه چرا در بخش «زندگینامه» این وب‌سایت، سال تولد آذریزدی ۱۳۰۱ ذکر شده، حال آنکه در بخش «دیدگاه دیگران» آن و از قول صحیح خود آذریزدی سال تولد او ۱۳۰۰ آمده است، گو اینکه همین مطلب اخیر باید در بخش زندگینامه بیاید نه دیدگاه دیگران!

در بخش دیگری از برنامه دیشب «هزار و یک شب» بخش‌های از «مستند اختران» درباره زنده‌یاد منوچهر احترامی نویسنده فقید حوزه کودک و به ویژه طنز مطبوعاتی، برای اولین بار پخش شد.

در این مستند به کارگردانش محمود فاتحی و تهیه کنندگی علی شعشعی، چهرههای مثل رضا رفیع و ابوالفضل زرویی نصرآباد درباره زندهیاد منوچهر احترامی و جایگاه او در طنز ایران سخن گفتند.