برنامه‌ای برای افزایش سرعت درآزاد‌‌راه‌ها نداریم

به گزارش افکار نیوز،شهریار افندیزاده در گفتوگو با فارس، با اشاره به لزوم حرکت با سرعت مطمئنه، اظهار داشت: اگر در مسیری حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده اما شخصی با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در این مسیر حرکت کند و دچار خوابآلودگی شود قطعاً، در سرعت بالا اتفاقات سختتری برای راننده خاطی رخ خواهد داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در راستای کاهش سوانح رانندگی چند پروژه اصلی را در دستور کار قرار داده‌ایم، اظهار داشت: استفاده از دوربین‌های ثبت سرعت و توسعه این دوربین‌ها در سه هزار کیلومتر از محورهای مواصلاتی در دستور کار سازمان راهداری است.

وی ادامه داد: همچنین استفاده از مدیریت علائم و تجهیزات ایمنی طی چند سال اخیر در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بوده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای تصریح کرد: دوربین‌های ثبت سرعت در آزادراه تهران – قم و بزرگراه تهران – مشهد، محورهای مواصلاتی شمال کشور و دیگر محور‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: ‌ این دوربین‌های ثبت سرعت، سرعت را ثبت می‌کنند و بلافاصله برگه تخلف به همراه عکس به در منزل صاحب خودرو پست می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ‌ نصب این دوربین‌ها در راستای مدیریت سرعت است، زیرا هرچه سرعت افزایش یابد کنترل در جاده‌ها مشکل‌تر است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ضمن اشاره به لزوم فرهنگ سازی رانندگی اظهار داشت: لازم است عامل سرعت به خصوص در جاده‌های اصلی و فرعی مورد توجه دقیق قرار گیرد؛ قوس‌های جاده‌های فرعی و اصلی، برای سرعت‌های خاص در نظر گرفته شده است و نباید از حد معمول تجاوز کند.

افندی‌زاده با اشاره به اینکه قطعاً‌ افزایش سرعت به بروز سوانح غیر قابل جبرانی می‌انجامد، اضافه کرد: ‌حتی اگر راننده به تبحر خود اطمینان داشته باشد، ممکن است رانندگان دیگر نتوانند خودرو خود را کنترل کنند و یک انحراف به چپ راننده روبرو به بروز سانحه‌ای جبران ناپذیر در سرعت‌های بالا می‌انجامد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وقتی که دوربین‌های ثبت سرعت وجود داشته باشد و رانندگان احساس کنند که همه جا این دوربین‌ها بر سرعت آنها نظارت دارد رعایت قانون را در همه محورها برخود لازم می‌بیند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه دوربین‌های ثبت سرعت در تمامی جاده‌های دنیا وجود دارد، تصریح کرد: ‌ این مورد در تمام دنیا جا افتاده است به عنوان مثال یک راننده اروپایی نظارت را برخود همیشه احساس می‌کند و کم‌کم این نظارت به نظارت فرد به فرد تبدیل می‌شود.

افندی‌زاده با اشاره به اینکه عوامل مختلف در بروز سوانح رانندگی نقش دارد، افزود: عامل انسانی، جاده، آب و هوا و وسایل نقلیه در بروز سوانح موثر خواهند بود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: ‌ اگر وسیله نقلیه روبرو قانون را رعایت نکند در صورت وجود سرعت بالا با سانحه مواجه خواهیم بود.



* حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در آزاد‌راه‌ها مصوبه اتحادیه اروپا است



معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برنامه‌ای برای افزایش سرعت در آزاد‌راه‌ها به بیش از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نداریم، ‌ اظهار داشت: ‌ امروزه تمام کشورهای اروپایی هم به دنبال کاهش سرعت در جاده‌های خود هستند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه تعداد بزرگراه‌های بدون محدودیت سرعت در کشورهای اروپایی محدود است، اظهار داشت: اتحادیه اروپا سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را برای آزادراه‌های دنیا در نظر گرفته است و این درحالی است که در برخی از آزادراه‌ها نظیر آزادراه‌های کشور بلژیک، حداکثر سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطعاً‌ هر وسیله‌ای نقلیه ‌ممکن است از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نیز سریع‌تر حرکت کند اما در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت اگر اتفاقی رخ دهد، قطعاً کنترل خودرو راحت‌تر از سرعت ۱۴۰ الی ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت است.

افندی‌زاده ادامه داد: ‌در این راستا می‌توان گفت در برخی آزاد‌راه‌ها دنیا که سرعت را بیش از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته‌اند، در اثر بروز یک مشکل حدود ۵۰ الی ۱۰۰ خودرو پشت سر یکدیگر به هم برخورد می‌کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: قطعاً افزایش سرعت به بیش از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت عواقب تلخی را در صورت بروز سانحه خواهد داشت.



* برنامه‌ای برای افزایش سرعت در آزاد‌راه‌ها به نداریم



افندی‌زاده با اشاره به اینکه افزایش سرعت در آزادراه‌ها نیازمند تحقیقات و بررسی‌های گوناگون است، توضیح داد: در این‌باره وسیله نقلیه باید از آخرین استانداردهای جهانی برخوردار باشد، رانندگان آموزش‌های لازم را دیده باشند، آزمایش‌های خاص انجام شده باشد، علائم به طور دقیق مشخص باشد و رانندگان قانون را به طور دقیق اجرا کنند که در این صورت می‌توان در برخی از محورهای سبقت، سرعت را افزایش داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ‌ اما فعلاً‌ ایمنی سیر و کاهش تلفات رانندگی مد نظر است و در اهداف برنامه پنجم نیز بر آن تاکید شده است و با وجود آمار کنونی تلفات رانندگی فعلاً‌ برنامه‌ای برای افزایش سرعت نداریم.

افندی‌زاده تصریح کرد: باوجود آنکه خودروهای با استاندارد بسیار بالا به کشور وارد شده است اما این مورد برای افزایش سرعت کافی نیست زیرا رانندگان نیز باید خود تبحر داشته باشند و جاده‌ها نیز برای این سرعت آماده باشد، ضمن آنکه کنترل خودرو بسیار مهم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه چندین عامل موجب میشود برای میزان سرعت در آزادراه تصمیمگیری شود، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم سرعت را در آزادراه افزایش دهیم این امر باید با بررسیهای تخصصی و در محدودهای به صورت پایلوت اجرا شود و نظارتها صورت گیرد و سپس به صورت دستورالعمل و قانون تصویب شود اما فعلاً چنین چیزی در برنامه پنجم وجود ندارد.