به گزارش افکارنیوز به نقل از جامجم، پديده كمفروشي بنزين اگرچه موضوع جديدي نيست، اما اين موضوع در فصل گرما به علت تبخير بالاي بنزين ملموستر ميشود.

پیگیری‌های خبرنگار جام‌جم حاکی از آن است که برخی جایگاه‌های عرضه سوخت به دلایل مختلف از جمله غیراستاندارد بودن تجهیزات، عرضه سوخت را بدرستی انجام نمی‌دهند که نیاز به نظارت مستمر سازمان ملی استاندارد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی دارد.

براساس این گزارش، در برخی جایگاه‌ها مشتریان پس از دریافت بنزین به میزان مشخص و طی مسافت معینی، بنزین دریافتی را زودتر از موعد معمول به پایان می‌رسانند که این مساله با اعتراض شهروندان مواجه شده است. در برخی موارد نیز با وجود مشخص بودن حجم باک خودروها برای دریافت میزان مشخص بنزین، بنزینی که توسط مشتری دریافت می‌شود، بیشتر از حجم باک آن خودروست!

پس از پیگیری‌های خبرنگار ما در این زمینه، مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به ذکر این جمله بسنده کردند که بعید می‌دانیم تخلفی صورت بگیرد، زیرا تمام تلمبه‌ها از پلمب لازم برخوردارند و امکان سوءاستفاده یا دست‌کاری در تلمبه‌ها وجود ندارد.

تمام جایگاه​ها بازرسی می​شوند

در عین حال رضا رییسی‌فر، رییس جایگاه‌داران سوخت در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم می‌گوید: طی ۲۰ سال گذشته تمام جایگاه‌ها به تجهیزات سنجش دقیق مجهز شده‌اند و اصطلاح هوافروشی که بعضا در مواجهه با مشتریان شنیده می‌شود، شدیدا تکذیب می‌شود، زیرا تلمبه‌ها دارای سیستم شناور هستند و چنانچه کوچک‌ترین منفذی در آنها وجود داشته باشد، تمام سیستم تعطیل می‌شود و امکان سوختگیری وجود نخواهد داشت.

رییسی‌فر تصریح کرد: آمپرهای بنزین بسیاری از خودروها دارای ایرادهایی است که باید این موضوع در جای خود بررسی شود و در برخی موارد آمپر خودروها عامل کم و زیاد نشان دادن بنزین دریافتی است.

وی به وجود ایراد در باک خودروها اشاره می‌کند و می‌گوید: ایراد باک نیز از مسائلی است که ما همواره گوشزد کرده‌ایم و باید در جای خود بررسی شود.

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت با تاکید بر این که کیفیت نامناسب بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها یکی از عوامل احتمالی کم‌فروشی غیرارادی است، می‌گوید: بنزینی که ما از پالایشگاه‌ها دریافت می‌کنیم بیش از حد معمول گاز دارد و این گاز باعثمی‌شود حجم زیادی از آن در باک جا بگیرد و یکی از دلایل عدم تطابق بنزین دریافتی با مسافت طی شده وجود گاز بیش از حد معمول در بنزین است.

وی اضافه می‌کند: به علت تبخیر بالای بنزین در تابستان و وجود این گاز، بنزین در فصل گرما زودتر از معمول مصرف می‌شود و این مساله باعثشده مشتریان تصور کم‌فروشی در جایگاه‌ها را داشته باشند در حالی که کیفیت نامطلوب بنزین چنین مشکلی را ایجاد کرده است.

وی یکی از راه‌های شناخت وجود این گاز در باک خودروها را شنیده شدن صدای گاز هنگام باز کردن در باک برای سوختگیری ذکر کرد.

رییسی‌فر درباره روش‌های بازرسی و کنترل جایگاه‌ها می‌گوید: علاوه بر آزمایش‌های ماهانه مهندسی شرکت نفت که با ظروف مدرج تلمبه‌ها را بازرسی می‌کنند، کارشناسان سازمان استاندارد نیز هر سه ماه یک بار با ظروف مدرج ویژه‌ای به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند و اقدام به بازرسی و کنترل تلمبه‌ها کرده و پس از تایید، برچسب زرد رنگ بازرسی و کنترل را نصب می‌کنند.

وی از مردم خواست چنانچه تلمبه‌ای را بدون برچسب بازرسی و کنترل در جایگاه‌ها مشاهده کردند، فورا آن را به مراجع ذی‌صلاح یا به سامانه شرکت ملی پخش اعلام کنند.

بر اساس این گزارش سامانه تلفنی ۰۹۶۲۷ پاسخگوی سوالات، پیشنهادات و اعتراض‌ها در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است که به طور شبانه‌روزی فعالیت دارد.

عرضه بنزین با گالن کنار اتوبان‌ها

این گزارش حاکی است یکی دیگر از تخلفات در عرضه بنزین، فروش بنزین توسط برخی عوامل جایگاه‌ها در خارج از جایگاه‌ها و کنار اتوبان‌هاست که این مساله به دنبال شلوغی و بعضا صف‌های طولانی در برخی جایگاه‌ها ایجاد می‌شود و بنزین در گالن‌های ۲۰ لیتری با قیمت بالاتر عرضه می‌شود.

در چنین وضعیتی مشتریان به دلیل صف و نوبت طولانی ترجیح می‌دهند بنزین مورد نیاز خود را این گونه تامین کنند که گذشته از درستی میزان بنزین خریداری شده، این بنزین به قیمت بالاتر به فروش می‌رسد که تخلف به شمار می‌رود.

براساس این گزارش، پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت اختلاف‌هایی میان جایگاه‌داران و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره میزان کارمزد جایگاه‌ها در قبال فروش بنزین به وجود آمد.

در حال حاضر ۲۹۰۹ جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور فعالیت دارند که بنزین را با نرخ‌های یارانه‌ای ۴۰۰ تومان، آزاد ۷۰۰ تومان، سوپر یارانه‌ای با نرخ ۵۰۰ تومان و سوپر آزاد با نرخ ۸۵۰ تومان به فروش می‌رسانند.

رئیسی‌فر درباره کمبود کارت سوخت آزاد در جایگاه‌ها می‌گوید: این موضوع در نشست روز گذشته اتحادیه جایگاه‌داران با مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مطرح شد و مسئولان معتقدند مردم باید به استفاده از کارت سوخت خودروی خود عادت کنند.

وی دلیل این کمبود را سوزانده شدن کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌ها با اتمام بنزین ۱۰۰ تومانی عنوان می‌کند و می‌گوید: ما در این زمینه با مشکلات زیادی از جمله ازدحام در جایگاه‌ها مواجه شده‌ایم، زیرا در حال حاضر بسیاری از جایگاه‌ها فاقد این کارت هستند یا تعداد بسیار محدودی کارت آزاد در اختیار آنها قرار دارد و این موضوع باعثشده سوختگیری خودروها در زمان طولانی صورت بگیرد و خودروها در نوبت زیادی بمانند.

وي در عين حال تاكيد مي کند، ضرورت دارد دارندگان خودرو هنگام مراجعه براي سوختگيري، كارت سوخت خود را همراه داشته باشند و سوختگيري با كارت خودروها هيچ تفاوتي با كارت جايگاهها نخواهد داشت.