به گزارش افکارنیوز به نقل از فردا، دیگر هشدارهای محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی ایران هم تاثیر چندانی بر بازار ارز ندارد و نرخ دلار گاه و بی گاه، شب و روز افزایش پیدا می کند و پس از چند روز اندکی کاهش می یابد و مجدد پس از گذشت چند هفته روز از نو و روزی از نو...

بدون شک یکی از پر بازدیدترین خبرهای سایت های خبری مختلف، خبر قیمت روز انواع سکه و دلار است که تمام کاربران با توجه به حساسیت نرخ دلار آن را مطالعه می کنند و منتظر تحقق هشدارهای مسئولان درباره سقوط قیمت دلار و ورشکستگی دلالان هستند.

حدود ۴ ماه از آغاز سال جدید می گذرد و علی رغم هشدارهای پیاپی مسئولان اقتصادی دولت درباره کاهش نرخ ارز متاسفانه شاهد کاهش نرخ ارز نیستیم و افزایش قیمت آن بر کالاهای دیگر نیز تاثیر گذاشته است.

تغییرات پی در پی قیمت ارز بهانه ای شد تا به سراغ عباسعلی نورا نماینده اقتصادی مجلس هستم برویم و در گفت و گویی علل نوسانات و راهکارهای مقابله با آن را بررسی کنیم که این گفت و گو در ادامه می آید:

عباسعلی نورا با بیان این که تمام مولفه های مختلف از جمله نظر مدیریت و فرهنگی در نواسانات بازار ارز دخیل است، گفت: در زمینه فرهنگی باید مسئولان به سمتی پیش بروند و برنامه هایی را در دستور کار قرار دهند تا ولع مردم برای خرید ارز کاهش یابد.

این استاد دانشگاه با بیان این که مسائل سیاسی بین المللی تاثیر زیادی در نوسان بازار ارز در داخل کشور دارد، تصریح کرد: نشست های اخیر با گروه ۵ + ۱ تاثیر فراوانی در بازار ارز داشته است و کشورهای اروپایی تلاش کردند به واسطه برگزاری این نیست ها فضای اقتصادی ایران را تحت تاثیر قرار دهند.

رابطه یارانه ها و افزایش قیمت دلار

وی افزایش حجم نقدینگی در جامعه را یکی از مولفه های اساسی در افزایش نوسان بازار ارز خواند و افزود: اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به شکل کنونی شکل صحیحی نیست و این موضوع موجب پمپاژ نقدینگی به جامعه شده است.

نورا ادامه داد: زمانی که حجم نقدینگی در جامعه افزایش یابد حضور مردم در بازارهایی همچون بازار ارز افزایش می یابد و این موضوع تا حدودی نوسان قیمت را به همراه خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی مجلس هشتم با بیان این که گردش پول در ایران متناسب نیست و این موضوع موجب افزایش حجم نقدینگی در جامعه و به دنبال آن افزایش نوسان قیمت ارز می شود، گفت: عدم تناسب میان رابطه پولی و ارزی در کشور نیز یکی دیگر از عوامل گرانی ارز است.

وی با بیان این که یکی از راه های برقراری تعادل در بازار ارزی ایجاد تعادل ارزی و ریالی بانک مرکزی است، گفت: استفاده تا صحیح از حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی نا پایداری ارزی و ریالی را به وجود می آورد.

دولت تعادل ارزی و ریالی را برهم می زند

نورا تاکید کرد: تمام کارشناسان اقتصادی و حتی کارشناسان اقتصادی دولت معتقد هستند که باید تعادل ارزی و ریالی برقرار باشد اما متاسفانه دولت با تلاش برای استفاده ریالی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی از ایجاد این پایداری جلوگیری می کند.

نورا موضوع گمرک و واردات را یکی دیگر از عوامل ایجاد نوسان در بازار ارز برشمرد و عنوان کرد: بسیاری با وارد کردن کالای لوکس توازن میان عرضه و تقاضای ارزی را از بین می برند و با خروج ارز از کشور موجب گرانی آن می شوند.

وی درباره راهکار مناسب برای جلوگیری از بر هم زدن تعادل عرضه و تقاضای ارزی بازار گفت: دولت می تواند نرخ ارز برای واردات کالاهای اساسی را همان ۱۲۲۶ تومان در اختیار وارد کننده قرار دهد و شرط واردات کالاهای لوکس را صادرات کالا قرار دهد و از این طریق توازن در بازار را برقرار کند.

نورا با انتقاد از عدم نظارت صحیح بر واردات گفت: متاسفانه برخی با دلار ۱۲۲۶ تومان کالا وارد می کنند و با تغییر جزئی در کالا آن را با قیمت دلار حدود ۲۰۰۰ تومان به فروش می رساند.

این استاد دانشگاه با انتقاد از نحوه کنترل بازار ارز از سوی بانک مرکزی تاکید کرد: رئیس کل بانک مرکزی نباید با اظهار نظرهای خود توازن اقتصادی را از بین ببرد و نباید سخنی بگوید که انجام آن از عهده وی خارج است.

در شرایط فعلی سکوت بهترین راه است

وی تصریح کرد: رئیس بانک مرکزی باید اظهارنظرهای کارشناسی را بر عهده کارشناسان قرار دهد و خود تنها درباره میزان ذخایر ارزی موجود سخن بگوید و در سایر موارد سکوت کند.

نورا در پاسخ به این سوال که نوسانات بازار ارزی بیشتر متاثر از اتفاق های داخلی است یا رویدادهای بین المللی؟ گفت: بیشتر مشکل بازار ارز به رویدادهای بین المللی مرتبط است اما این مسائل بر روی مسائل داخلی نیز تاثیر گذار است و اگر مسئولان مسائل بین المللی را برطرف کنند به طور حتم بازار ارز آرام خواهد شد.

وی تاکید کرد: ذخیره میلیاردها دلار اسکناس آمریکایی در کشور نشانه خوبی در اقتصاد نیست و این موضوع خلاف اقتصاد کشور است؛ بسیاری از اقتصاددانان جهان معتقد هستند که اگر دلارهای آمریکا به این کشور بازگردانده شود این کشور در مدت چند رو ورشکست خواهد شد.

بازار ارز امروز مانند بازار مسکن سال ۸۵ است

نماینده مردم زابل در مجلس هشتم در پیش بینی خود از آینده بازار ارز گفت: شرایط کنونی بازار ارز مانند شرایط بازار مسکن در سال های ۸۵ و ۸۶ است؛ در آن زمان قیمت مسکن با رشد شدیدی روبه رو شد و پس از مدتی با کاهش شدید رو به رو شد. هم اکنون اگر مسئولان دولتی به صورت چراغ خاموش به فعالیت خود ادامه دهند و بتوانند برای مدت یک سال حجم نقدینگی را کنترل کرده و تعادل اقتصادی را برقرار کنند شاهد افت شدید قیمت ارز خواهیم بود.

وی خطاب به افرادی که برای سرمایه گذاری در بازار ارز حاضر می شوند، گفت: به سرمایه داران هشدار می دهم با توجه به قدرت پولی موجود در کشور و اینکه این قدرت نمی تواند چنین شرایطی را تحمل کند به زودی شاهد کاهش قیمت ارز خواهیم بود.