برخورد قاطع با ناهنجاری در دریا

به گزارش افکار نیوز،سرهنگ سيد يوسف مرتضوي در گفتوگو با ايسنا ، در تشريح جزئيات طرح سالمسازي دريا كه از ابتداي تيرماه سال جاري مسئوليت آن به درياباني واگذار شده است، خاطر نشان كرد: استان گيلان داراي ۲۷۰ كيلومتر نوار ساحلي است و طبيعي است كه به دليل مواهب طبيعي كه دارد هر ساله در ايام تعطيلات پذيراي مسافران زيادي از سراسر كشور بوده و براي اينكه امكان استفاده بهتر و صحيح مسافران از دريا و تفرجگاههاي استان فراهم شود، هر ساله طرح سالمسازي دريا مانند ساير استانهاي شمالي كشور در گيلان نيز اجرا ميشود.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۲۱ طرح سالم‌سازی دریا در ۹ شهر ساحلی گیلان نظیر، آستارا، تالش، رضوان‌شهر، آستانه اشرفیه، لاهیجان، انزلی، لنگرود و رودسر، اجرا می‌شود، خاطر نشان کرد: در اجرای این طرح ۹۱ نقطه خطر‌آفرین که دارای عمق زیاد، ساحل باز و… است، شناسایی شد.

فرمانده دریابانی استان گیلان با بیان اینکه سال‌های گذشته مسافران اغلب در نقاط خطرآفرین دچار حادثه می‌شده‌اند، گفت: امسال تصمیم بر این شد که در سطح استان در این نقاط عوامل انتظامی مستقر شود تا از ورود مسافران به آب جلوگیری کنند.

مرتضوی افزود: همچنین در این مناطق نیروهای نجات غریق نیز مستقر خواهند شد تا در صورت بروز حادثه برای مسافران وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه احتمال تمدید طرح دریا تا اواسط مهر ماه سال جاری وجود دارد، اظهار کرد: تامین امنیت مسافران در ساحل با همکاری ارشاد، استانداری، فرمانداری و سایر عوامل انتظامی و نیز انجام کارهای فرهنگی از جمله اهداف این طرح است.

شناسنامه‌دار شدن شناورهای استان
فرمانده دریابانی استان گیلان با بیان اینکه کلیه شناورهای استان با هدف پیشگیری از جرایم شناسنامه‌دار شده و تحت کنترل دریابانی ناجا فعالیت می‌کنند، گفت: همچنین در این زمینه ما پیش‌بینی گشت‌های دریایی با شناورهای سبک و سنگین در منطقه را کردیم و در صورت بروز ناهنجاری‌های اجتماعی، برخورد لازم و قاطع با متخلفان می‌شود.

مرتضوی با بیان اینکه کشتی‌های بادی تحت کنترل اداره بنادر و کشتیرانی فعالیت می‌کنند، گفت: دریابانی در خصوص تعاونی‌های قایقرانی اقداماتی را انجام داده است و در همین راستا تعاونی‌های فعال مسافربری و نفرات آنان را شناسایی و ساماندهی کردیم.

وی همچنین با اشاره به تعریف رنگ‌های مشخص برای انواع کشتی‌ها و شناورهای استان، خاطر نشان کرد: در حدود ۱۸ تعاونی با ۶۰۰ فروند شناور سبک در نوار ساحلی مشغول فعالیت هستند که رنگ‌های این شناورهای تفریحی متناسب با تعاونی‌هایشان مشخص شد که در آینده اطلاعات بیشتر از طریق بروشورها در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

فرمانده دریابانی استان گیلان با بیان اینکه مسافران نباید سوار بر شناورهایی شوند که راننده‌اش تایید صلاحیت نشده، ‌ اظهار کرد: شناورهای تایید شده از سوی مرزبانی دارای پلاک، نام تعاونی و کد هستند. به علاوه اینکه تعاونی‌ها لباس خاص خود را دارند که برای مردم قابل تشخیص است.

مرتضوی همچنین درباره فاصله مجاز دورشدن قایق‌ها و شناورهای تفریحی از ساحل در آب‌های گیلان، اظهار کرد: مسافت‌های مجاز برای رفتن به دریا و نیز مرداب پیش‌بینی شده و تعاونی‌ها باید با نصب تابلو و پلاکارد در خشکی و ساحل آن را مشخص کنند، اما استاندارد کلی دورشدن از سواحل برای شناورهای تفریحی در آب‌های گیلان حدود ۱ تا ۱.۵ مایل از ساحل است.

وی با بیان اینکه در گیلان لنج‌های مسافربر وجود ندارد، اظهار کرد: گشت‌های دریابانی اقدامات شناورها و کشتی‌های تفریحی را کنترل می‌کنند.

فرمانده دریابانی استان گیلان با اشاره به برخی از اختیارات داده شده به دریابانی از سوی جانشین فرمانده ناجا اظهار کرد: سردار رادان در نشستی که چندی پیش در آستانه طرح دریا با حضور فرماندهان دریابانی استان‌های شمالی کشور برگزار شد، این اختیار را به دریابانی دادند که در صورت روبرو شدن با جرایم مشهود، با هماهنگی عوامل انتظامی با آنان برخورد کنند.

وی تاکید کرد: در صورتی که پلیس در ساحل یا خشکی با هنجارشکنی روبرو شود، برابر مقررات با آن برخورد خواهد کرد.

مرتضوي با اشاره به كاهش ۲۶ درصدي آمار غرقشدگان در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹، اظهار كرد: معتقديم هر چقدر كه تعداد غرقشدگان كاهش يابد، باز هم آمارش زياد است و بايد مسافران با همكاري با پليس و نيروهاي نجات غريق سعي كنند اين آمار را به صفر برسانند.