به گزارش افکارنیوز، "اشرف فهمی موسی" عضو دبیر خانه حزب الوسط و مشاور مذهبی مرکز اسلامی نیویورک در گفتوگو با فارس در قاهره درباره اوضاع کنونی در مصر و ضرورت ازسرگیری روابط تهران- قاهره و اهمیت تشکیل اتحادیه اسلامی علیه رژیم صهیونیستی سخن گفت.

اشرف فهمی ازسرگیری روابط تهران و قاهره را آسان دانست و گفت رئیس جمهور مصر خواستار برقراری روابط کشورش با ایران است به ویژه که ذهن و زبان محمد مرسی به رئیس جمهور ایران نزدیک است.

عضو دبیرخانه حزب الوسط تاکید کرد اکنون با پیروزی انقلاب های منطقه زمان اتحاد کشورهای اسلامی علیه رژیم صهیونیستی است.

****متن کامل این گفت وگو به شرح ذیل است****

فارس: آمریکا اعلام کرده است که خواهان گفت وگو با محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مصر درباره نحوه تعامل با کشورهای همسایه است آیا این اقدام آمریکا نوعی دخالت در امور مصر به شمار نمی رود آمریکا همچنین گفته که مصر برای برقراری ارتباط با ایران باید از پیش با ما هماهنگ کند آیا این سخنان توهینی به دولت و ملت و انقلاب مصر نیست؟

فهمی: ما با هر گونه دخالت آمریکا در امور مصر مخالفیم و می دانیم که آمریکا به دنبال منافع خود در مصر تیت چون مصر قدرت برتر در بین کشورهای عربی است.

فراموش نمی کنیم که روابط ایران و مصر تاریخی کهنی دارد مصر باید روابط خود را با ایران از سر بگیرد بنابراین دولت مصر باید منافع خود را مد نظر بگیرد و هر کشوری برای خود حاکمیت مستقل دارد و هیچ کشوری حق دخالت در امور مصر و تصمیمات دولتش را ندارد.

فارس: موضوع تشکیل کابینه محمد مرسی به کجا رسید آیا توافقاتی صورت گرفته است؟

فهمی: تاکنون برخی اسامی مطرح بوده و در رسانه های اعلام می شود اما به دنبالش ریاست جمهوری این شایعات را رد می کند اما به نظر می رسد آقای رئیس جمهور برای انتخاب شخصیت های باکفایت و به دور از گرایش های حزبی با تامل کار می کند.

فارس: رئیس جمهور مصر در برابر دادگاه قانون اساسی سوگند یاد کرد دادگاهی که موافق با میل شورای نظامی مکمل قانون اساسی را صادر کرد این اقدام مرسی چه تبعاتی می تواند داشته باشد؟

فهمی: به اعتقاد من محمد مرسی منفعت عمومی را بر منفعت شخصی ترجیح دادند و به قانون احترام گذاشتند این امر موجب می شود که مردم نیز به قانون احترام گذارند اگرچه مکمل قانون اساسی برای مدت موقتی اختیارات رئیس جمهور را کاهش داده است.

فارس: آیا محمد مرسی به توافقات پیشین مصر پایبند است؟

فهمی: آن گونه که مرسی اعلام کرده است وی به توافقات بین المللی مصر پایبند است رئیس جمهور مصر تاکید کرد که با پیام صلح و نه جنگ رو به جهان کرده است چرا که همه توافقات مصر به غیر از کمپ دیوید مشکلی ندارد و این اسرائیل است که باید به توافقنامه پایبند باشد چون اسرائیل به بسیاری از بندهای کمپ دیوید پایبند نیست.

فارس: آیا این شایعات می تواند صحت داشته باشد که وزارتخانه های کلیدی همچون وزارت دفاع، امنیت و خارجی در دست شورای نظامی باقی خواهد ماند؟

فهمی: این احتمال ها در رسانه ها مطرح است اما این سوال مطرح است که آیا ماندن این وزارتخانه ها در دست شورای نظامی به نفع مصر خواهد بود یا شورای نظامی و این طی روزهای آتی ثابت خواد شد و به اعتقاد من شورای نظامی سه وزارتخانه را برای خود نگاه می دارد و اینها شایعه نیست حقیقت است.

فارس: آیا شورای نظامی با رئیس جمهور به توافق خواهند رسید؟

فهمی: پیشتر این موضوع مطرح بود که اخوان المسلمون از اول انقلاب هماهنگی هایی با شورای نظامی داشته است اما اکنون شورای نظامی و اخوان در رهبری مصر با یکدیگر هماهنگ هستند.

فارس: بر اساس اظهارات محمد مرسی در جریان مبارزات انتخاباتی بر تمایل به برقراری ارتباط با ایران، روابط این دو کشور در آینده را چگونه می بینید؟

فهمی: ازسرگیری روابط بین مصر و ایران به ویژه که ذهن و زبان دکتر به ذهن و زبان رئیس جمهور ایران نزدیک است امری ستوده برای دو ملت مصر و ایران است و معلوم است که مرسی قصد ازسرگیری روابط با ایران را دارد.

فارس: آیا تشکیل اتحادیه علیه رژیم صهیونیستی و آمریکا اهمیت دارد؟

فهمی:اکنون وقت آن رسیده است که همه مسلمانان برای مقابله با این دشمن صهیونیستی متجاوز متحد شوند و این امر تنها با اتحاد کشورهای اسلامی در سطح جهان علیه اسرائیل دشمن ممکن است و ما باید از انقلاب های بهار عربی برای مقابله با هر تجاوزی استفاده کنیم.