به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، تلویزیون سوریه روز گذشته اعترافات دو تروریست بازداشت شده را پخش کرد و اعلام کرد که این افراد آموزش نظامی را در ترکیه و زیر نظر افسران این کشور دیدهاند.

در این اعترافات روشن شد که اردوگاه‌هایی که ترکیه ادعا می‌کند در نزدیکی مرز برای پناه‌جویان سوریه بر پا کرده است، محلی است برای جذب پناه جویان و آموزش آنان برای کار با اسلحه و پیوستن به صفوف تروریست‌های مسلح در سوریه.

مصطفی شروف و صبحی اسود دو فرد سوری هستند که اعتراف کردند ابتدا به کار قاچاق سلاح از ترکیه به سوریه پرداختند اما زمانیکه مسئولان ترکیه آنان را بازداشت کردند، آنان را به اردوگاه پناهجویان منتقل کردند و سپس بعد از چند روز با تقسیم آنان در گروه‌های چند نفری زیر نظر افسران ترکیه، آموزش کار با سلاح را به آنان دادند.

به گزارش شوکوماکو سوریه، ‌ یکی از تروریست‌های بازداشت شده اعلام کرد: من از اهالی استان ادلب و ۲۲ ساله هستم. با پسر عمویم قاچاق سلاح از ترکیه به سوریه می‌کردیم. اما چندی بعد فردی از اهالی خودمان به ما پیشنهاد کرد که سلاح‌های بهتری از بمب‌اکشن و مسلسل وارد خاک سوریه کنیم برای همین بار دیگر به ترکیه رفتیم اما پلیس ما را بازداشت و ما را به اردوگاه «ییلاداغی» منتقل کرد.

این تروریست گفت: پس از چندی ما را به گروه‌هایی تقسیم کردند و حدودا ۵۰ نفر بودیم. افسران ترک آموزش ما رو شروع کردند. حدود ۲۵ روز طول کشید بعد دوباره کار قاچاق سلاح را از سر گرفتیم.

شروف افزود: در قاچاق‌های بعدی، ما راکت‌های ضدهوایی و ۶ تفنگ تک‌تیرانداز و ۵ مسلسل و ۱۰ تفنگ خودکار و ۳۰ بمب و لباس‌های نظای و در بار دیگر فقط مهمات وارد خاک سوریه کردیم.

اسود دیگر تروریست بازداشت شده خود را متولد سال ۱۹۸۰ اعلام کرد و گفت به هنگام تظاهرات با فردی به نام حسام الحشود آشنا شده و از طریق او وارد قاچاق نفت کوره و برخی موارد دیگر به خاک ترکیه شده است و از آنجا کار قاچاق سلاح را آغاز کرده است.

وی گفت: عبدالقادر حجار و برادرانش مسئول تهیه سلاح و توزیع آن میان گروه‌های موجود بودند. گروه‌هایی به نام‌های الحجار، حیان الدوش و بسام الکادی. روزی که به ترکیه رفتم، به منزل پسر دایی خودم در شهر ازمیر مراجعه کردم. کارمند داروخانه‌ای در انتاکیه است. مرا به اردوگاه ریحانیه برد. در آنجا زنی را ملاقات کردم که گفت اگر امنیتی‌های ترکیه او را بگیرند به پناهگاه غریبه‌ها در انتاکیه منتقل می‌کنند.

این تروریست افزود: پسران مصطفی و محمود به من هشدار دادند که مواظب باشم بازداشت نشوم زیرا آنان به دلیل رفتار زشت و تعرض‌های مداوم مقامات ترکیه بشدت پشیمانند زیرا مانع بازگشت سوری‌ها به کشور خود می‌شوند.

وی گفت که در روز دوم به اردوگاه ییلاداغی رفتیم که در کنار آن یک بیمارستان صحرایی بود و در کنار آن یک اردوگاه آموزشی که در آن افرادی از سوریه را آموزش می‌دانند و مسلح می‌کردند.

این اعترافات در زمانی منتشر میشود که بشار اسد در گفتوگو با روزنامه جمهوریت ترکیه اعلام کرد که مرزهای سوریه و ترکیه پس از آنکه برای تبادلات اجتماعی و اقتصادی به کار میرفت، به دلیل سیاستهای اردوغان نخستوزیر ترکیه تبدیل به مرز قاچاق سلاح شده است و ترکیه افراد مسلح را در خاک خود آموزش میدهد.