امپراتور مشعل کیست؟

به گزارش افکارنیوز به نقل از مشرق، شاید کسی یافت نشود که باور کند فردی در جهان وجود داشته باشد که تا این اندازه از مال و ثروت برخوردار باشد. چون آمار و ارقامی در این گزارش ذکر آنها خواهد رفت، بی تردید هزینه زندگی و معیشتی یک ماه یا چند ماه و حتی سال ها میلیون ها انسان را می تواند تأمین کند. بله؛ سخن در اینجا از امپراتوری شاهزاده سعودی "مشعل بن عبدالعزیز آل سعود" از ثروتمندترین مردان جهان است.

مشعل بن عبدالعزیز آل ‌سعود کیست؟

شاهزاده " مشعل بن عبد العزیز آل‌ سعود " متولد پنجم سپتامبر ۱۹۲۶ میلادی و چهارمین فرزند ذکور " عبدالعزیز " پایه‌ گذار خلافت آل سعود در عربستان است.

مشعل هم اکنون ریاست شورای بیعت عربستان سعودی را برعهده دارد، شورایی که مسئولیت انتخاب ولی‌عهد را در خاندان سعودی عهده ‌داراست و تا کنون و پس از مرگ سلطان بن عبدالعزیز، شاهزاده نایف بن عبدالعزیز و سلمان بن عبدالعزیز را به ولایت عهدی پادشاه کنونی منصوب کرده است.

اما تا پیش از این معاون وزیر دفاع و وزیر معارف و فرهنگ و همچنین وزیر دفاع و هواپیمایی و حاکم مکه مکرمه بود و ده‌ ها منصب ریز و درشت دیگر را نیز در عربستان برعهده داشت.

همچنین امیر خالد بن عبدالعزیز آل ‌سعود وی را به عنوان رئیس هیئت گردشگری و سیاحت عربستان سعودی برگزید، پس از آنکه شاهزاده مشعل چندین سال را در این سمت سپری نمود، ‌ اعلام کرد که قصد دارد، با دنیای سیاست خداحافظی کند و از سیاست کناره‌ گیری کند و از سرمایه‌ ای که اندوخته وارد دنیای تجارت و سرمایه شود، به این ترتیب از مقام خود به عنوان رئیس هیئت گردشگری و سیاحت در عربستان استعفا داد و رسما وارد دنیای سیاست شد، با این حال در ۱۰ دسامبر ۲۰۰۷ میلادی، ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی شاهزاده مشعل بن عبدالعزیز را سمت به ریاست شورای بیعت برگزید.

نگاهی به دارایی‌ ها و اموال شاهزاده مشعل بن عبدالعزیز

اما منابع اگاه و نزدیک به خاندان سعودی و از جمله شاهزاده مشعل تصریح می‌ کنند که گزارش‌ ها و اطلاعاتی وجود دارد که نشان می ‌دهد، این شاهزاده سعودی دارای دارایی‌ ها و اموال و املاکی است که ارزش آنها بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سعودی است.

در آخرین گزارش ارائه شده توسط موسسه " ولث- ایکس " عربستان سعودی در سال ۲۰۱۱ میلادی، بیشترین مردان ثروتمند جهان را در خود جای داده و میزان دارایی‌ ها و اموال این افراد جمعاً به ۲۲۷ میلیارد دلار بالغ می ‌شود و منطقه خاورمیانه با جای دادن چهار هزار و ۴۹۰ مرد ثروتمند جهان در خود پنجمین منطقه ثروتمند جهان است و جمع کل دارایی‌ های این افراد به ۶۸۵ میلیارد دلار بالغ می ‌شود.

اما باز گردیم به شاهزاده مشعل که منابع نزدیک به او تأکید می ‌کنند که وی از سال ۱۹۸۰ اجرای بیش از ۷۰ درصد از طرح‌ های دولتی در عربستان را به دست دارد و درآمدهای حاصله از اجرای این طرح‌ ها تماما در شرکت‌ های بیشمارش سرمایه‌ گذاری شده‌ اند.

شرکت " مشاوره و اجرای پروژه شعله "

نزدیکان به شاهزاده مشعل تاکید می ‌کنند که شاهزاده مشعل در رأس یک " امپراتوری " وسیع از کمپانی ‌های فراوان خویش است که در رأس این امپراتوری شرکت " مشاوره و اجرای پروژه شعله " قرار دارد که شخص شاهزاده مشعل آن را در تملک و مدیریت ان را برعهده دارد و پسرش شاهزاده " عبدالعزیز بن مشعل " او را کمک می‌ کند.

شرکت " مشاوره و اجرا شعله " در سال ۱۹۷۰ میلادی تأسیس شد و شرکتی ساختمانی برای توسعه و گسترش اراضی و اجرای طرح‌ های ساختمانی است.

این شرکت اکنون پروژه مخوفی را در دست اجرا دارد که " الاحلاحیل " نام گرفته و مخفف " الاحلام المستحیل " به معنای " رؤیاهای محال " است که چند فاز از آن تا کنون اجرایی شده و پیش بینی می شود پس از پایان کار، به پیشرفته ترین و مدرن ترین شهر جهان در عربستان تبدیل شود.

هم اکنون نیز بسیاری از پل ها، فرودگاه ها، برج ها و هتل های ساخته شده و در دست ساخت در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه، در اختیار شرکت شعله مشعل است.

شرکت بین المللی نفت و گاز ظهران

پس از شرکت " مشاوره و اجرا شعله " باید از شرکت " بین المللی نفت و گاز ظهران " باید یاد کرد که مهمترین شرکت سعودی جهت واردات و صادرات گاز و نفت از شرکت آرامکو است. این درحالی است که این شرکت در امر اکتشاف و حفر چاه ‌های نفت نیز تخصص دارد و به نحوی شریک تمام شرکت‌ هایی است که اقدام به اکتشاف و استخراج و صادرات نفت و گاز و لوله ‌گذاری و ایجاد لوله‌ های انتقال نفت و گاز می ‌کنند.

در پایگاه اطلاع رسانی این شرکت چنین آمده است: " شرکت بین المللی نفت و گاز ظهران هم اکنون به تنها صادر کننده نفت و گاز و هر آنچه مربوط به این دو ماده می شود، تبدیل شده است. "

همچنین در پایگاه رسمی این شرکت درباره توانمندی‌ های خود ذکر می‌ کند توان اجرای هر طرحی است که تا ۱۰ میلیارد دلار نیاز به سرمایه‌ گذاری در امر احداثو راه‌ اندازی تاسیسات نفت و گاز دارد و در حال اجرای طرح‌ هایی است که اکثر آنها نیاز به حدود ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار سرمایه دارد.

نگاهی به فعالیت‌ های شرکت بین المللی نفت و گاز ظهران

شرکت " بین المللی نفت و گاز ظهران " شریک اصلی و مهم شرکت " سینوبیک " است که از جمله شرکت‌ های چینی ارائه دهنده خدمات مرتبط با نفت و گاز در عربستان است و طرح‌ های اجرایی را در دست اجرا دارد که نیازمند بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌ جهت اجراست و در واقع این شرکت چینی حضور و فعالیت خود در عربستان را مدیون شرکت ظهران مشعل بن عبد العزیز است و این شرکت است که به شرکت سینوبیک کمک می‌کند که پروژه‌ های خود را در عربستان با موفقیت به اجرا بگذارد.

اگر بخواهیم درباره شرکت ظهران و طرح‌ های اجرایی آن باز هم بگوییم، باید گفت که این شرکت در اجرای تمام پالایشگاه‌ های نفتی عربستان مشارکت داشته داشته و اقدام به تامین تمام نیازهای تجهیزاتی و سیستماتیک آن می‌ کند و شرکت ارامکو قراردادی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار برای احداثو راه‌ اندازی پالایشگاه " ینبع " به امضا رساند.

همچنین این شرکت دارای ناوگان دریایی حمل و نقل تمام تجهیزات اکتشاف و حفاری نفت و گاز برای تمام کشورهای خاورمیانه را دارد و از سال ۱۹۸۰ تاکنون اکثر قراردادهای آرامکو را منعقد کرده است.

دیگر سرمایه ‌گذاری‌های شاهزاده مشعل بن عبدالعزیز

اما سرمایه‌‌ گذاری‌های شاهزاده مشعل به اینجا ختم نمی‌ شود، بلکه این شاهزاده سعودی شرکت ‌هایی نیز در حوزه انرژی(آب و برق) عربستان دارد که از جمله آنها باید به شرکت تولید برق " الشرقیة و الغربیة و الوسطى " و همچنین در حوزه ساخت و ساز و صنعت مانند " گروه سعودی بن لادن " و همچنین " گروه الزامل " و شرکت " صنایع سنگین SAMSUNG در عربستان " اشاره کرد.

همچنین مشعل بن عبدالعزیز سرمایه‌گذاری‌ هایی در امر ارتباطات نیز انجام داده است، به عنوان مثال وی از طرق شرکتی که تحت عنوان شرکت " ای. بی. ام " در اختیار دارد بر تمام واردات دستگاه‌ ها و سامانه‌های ارتباطی پیشرفته و فناوری های نوین اشراف دارد و شریک اصلی شرکت زیمنس آلمان در عربستان سعودی و همچنین مهمترین وارد کننده گوشی های پیشرفته و گرانقیمت تلفن همراه در عربستان است و هیچ شرکت خارجی بدون هماهنگی و همکاری با این شرکت اجازه وارد کردن چنین محصولاتی را به عربستان ندارد.

پادشاه آینده؟

اکنون با انتشار خبرهای ضد و نقیض از احتمال مرگ ملک عبدالله، برادر مشعل و اوج گیری اختلافات داخلی فرزندان عبدالعزیز بر سر خلافت، مشعل با امپراتوری عظیمش و نیز ریاستش بر شورای بیعت، از گزینه هایی است که وارد این جنگ قدرت شده است و تنها باید منتظر ماند و دید پس از مرگ عبدالله، آیا کسی را یارای پادشاهی در ملک سعودی خواهد بود یا خیر.