به گزارش افکار نیوز به نقل از مشرق، این روزهای در هر خانه ای که بروید از شما با انگور پذیرایی می شود و بهتر است تا با خواص این میوه بسیار خوشمزه و پر خاصیت بیشر آشنا شویم.

بنابر کتاب رستم‌التواریخ، نام انواع انگور در ایران در زمان کریم‌خان زند عبارت‌اند از: شاهانی، یاقوتی، خلیلی، عسکری، ریش‌بابا، انگور کشمش، فخری، انگور شصت عروسان سیاه، الغی سیاه، مثقالی، رازقی، شیرازی، نباتی، مادربچه.

خواص انگور

انگور طبیعتی گرم و تر دارد. میوه ای است بهشتی که شامل ویتامین های A, B، C می باشد هم چنین دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم است

هر شخصی باید در روز انگور میل کند زیرا میوه ای ضد عفونی کننده است. امروزه در طب درمان های طبیعی، از رژیم های مختلف انگور استفاده می کنند. هم چنین این میوه را برای درمان بیماری های یبوست، عوارض رماتیسم، کم خونی و حتی پیش گیری از سرطان سودمند می دانند.



خواص درمانی:

قلب را تقویت می کند، ادرار آور است، ترشح کبد را زیاد می کند، مواد سوداوی و سوخته را دفع می کند، اعتدال دهنده اخلاط است، از مسمومیت بدن در مقابل خستگی یا سوء تغذیه جلوگیری می کند، برای سینه و ریه مفید است، تبهای مزمن و سرد، درد مفاصل و رماتیسم را درمان می کند.

مادران باردار هر روز به جای صبحانه انگور فراوان بخورند شیر را زیاد و مقوی می سازد.

چهل روز به جای صبحانه انگور سبز فراوان بخورید و تا ظهر هیچ چیز دیگری نخورید. بدن را لاغر می کند. اسید اوریک را کم می کند و سمومات را بر طرف می سازد، خون را صاف و کم خونی را درمان می کند و فشار خون را پائین می آورد، استسقاء و بواسیر و تشنجات عصبی و امراض روانی را درمان می کند، از خونریزی ریه جلوگیری می نماید، درد معده، ضعف معده و سوء هاضمه که از اثر پرخوری باشد را بر طرف می نماید، نفخ شکم و یبوست معده را بر طرف می سازد.

چهل روز هر روز دو کیلو انگور را آب بگیرید و بنوشید و شبیک و نیم کیلو انگور بجای شام بخورید و در طول رژیم شب تا صبح روی تختی که قسمت پائین آن سی و پنج سانتیمتر بالاتر از سر باشد بخوابید و استراحت کنید. فرمانتاسیون روده را کم می کند، زخم روده اثنی عشر را درمان می کند.



تا می توانید هر روز از خوردن همه چیز پرهیز کنید و به جای خوراک های دیگر تا می توانید، انگور ریاد یا آب انگور بخورید. چرک سوزاک را از مجرا خارج می نماید و سوزارک را درمان می کند.

کودک را کم کم به خوردن آب انگور عادت دهید و رژیم انگور را در آنها اجرا کنید. از راشیتیسم یا نرمی استخوان بچه ها جلوگیری می نماید.

هر روز دو لیوان بزرگ آب انگور بنوشید، یک لیوان بین صبحانه و ناهار، یک لیوان بین ناهار و شام. ورم و درد شصت پا یا نقرس، رماتیسم و هموفیلی یا دیر بند آمدن خونریزی را درمان می کند.

در حمام خود را بشویید، بعد مدتی در وان آب گرم بنشینید و یعد از بیرون آمدن از وان تفاله انگور را به بدن بمالید و مدتی صبر کنید بعد آنها را بشویید. درد کمر تا زانو یا سیاتیک یا عرق النساء را درمان می کند.

دو برابر آب آن را با یک روغن زیتون مخلوط نموده و روی آتش ملایم بجوشانید و دائم به هم بزنید تا به مرور آب تمام شود و روغن بماند و آن را هر روز بر پوست بمالید. درهم رفتگی و چین و چروک پوست را بر طرف می سازد.

آب آن را در دهان قرقره کنید، این کار باعثدمی شودتا از خوریزی لثه جلوگیری شود.

تذکر مهم:

انگور گذشته از خواص درمانی فراوانی که دارد، عوارضی نیز دارد؛ برای گرفتگی کبد و نفخ های کلیه مضر است. آب آن برای معدهای تر و نفخی مضراست. و ایجاد گاز و نفخ معده می کند.

اسراف در خوردن آب انگور به طور مداوم ایجاد سنگ کلیه می کند. لذا مصرف کنندگان فوق را باید مدّنظر قرار دهید.

انگور هم لاغر کننده است و هم چاق کننده. بدین گونه که اگر انگور را از صبح تا ظهر، خالی میل کنید لاغر کننده است و اگر آن را همراه با غذا میل کنید چاق کننده است.

قیمت و موجودیت در بازار:

انگورهایی که در میوه فروشی ها و تربارها این روزها وجود دارد از نقاط مختلف کشور وارد می شود. انگورهای عسگری از سمت کاشمر مشهد و شیراز به بازارهای مختلف رسیده. همچنین انگورهای بیدانه نیز از سمت اراک، ملایر و تاکستان می اید.



انگور یاقوتی نیز از محصولات سیسات است. البته این روزها بیشتر انگور یاقوتی در میوه فروش ها دیده می شود و هر قیمت آن نیز بسیار متناوب است.قیمت این نوع انگور مابین سه تا چهار هزار تومان است.