به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، رسانه های منطقه ای و بین المللی جهان عرب هر روز به بازتاب مهمترین خبرهای جمهوری اسلامی ایران از نگاه خود می پردازند که در این گزارش به آنها می پردازیم.

نگاهها به احتمال بسته شدن تنگه هرمز

روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط امروز در گزارشی اظهارات اخیر سرلشکر فیروزآبادی، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران درباره بسته شدن تنگه هرمز را به معنای عقب نشینی ایران پس از تحرکات اخیر نیروی دریایی آمریکا در منطقه، تعبیر کرده است.

در ادامه این گزارش به ریز تحرکات اخیر نظامی ایران و آمریکا در استراتژیک ترین نقطه نفتی جهان اشاره شده است.

پایگاه خبری الجزیره نیز در گزارشی اظهارات اخیر فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را پوشش داد و اعلام کرد: ایران طرح بستن تنگه هرمز را آماده دارد.

در پایان این گزارش آمده است: ایران پیش از این تهدید کرده بود در پاسخ به تحریمها و یا حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای این کشور، بستن تنگه هرمز را عملی می کند.

روزنامه الحیات نیز در گزارشی از رزمایش نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی روزهای آتی در غرب ایران خبر داد. در این گزارش به اظهارات اخیر " احمدرضا پوردستان " فرمانده نیروی زمینی ارتش اشاره شده و آمده است: بر مبنای طرحی که امسال در ایران عملی شده، نیروی زمینی ارتش این کشور باید هر سال ۸ رزمایش برگزار کند.

لزوم حضور ایران در حل بحران سوریه

روزنامه الشرق الاوسط امروز در گزارشی دیگر به بررسی تحولات سوریه پرداخت و نوشت: " کوفی عنان " روز گذشته در گفتگو با روزنامه لوموند فرانسه صریحا اعلام کرد: تلاشها در راستای حل سیاسی بحران سوریه تاکنون شکست خورده است.

وی با اشاره به نقش روسیه به عنوان همپیمان دمشق در حل این بحران، تاکید کرد: ایران نیز باید جزئی از راه حل بحران سوریه باشد.

روزنامه الشروق مصر نیز به اظهارات کوفی عنان درباره شکست تلاشها در موضوع سوریه اشاره کرد و نوشت: فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که اخیرا با انتقادات شدید وزیرخارجه امارات پس از عدم حضور در نشست دوستان سوریه مواجه شده بود، خواستار اضافه شدن ایران به مذاکرات درباره سوریه شد.

بازتاب تاکتیک ایران در برابر تحریم نفت

روزنامه الاقتصادیه عربستان امروز در گزارشی به پوشش طرح جدید ایران علیه تحریمهای اتحادیه اروپا اشاره کرده و می نویسد: ایران به توافقی با برخی شرکتهای اروپایی رسیده که فروش نفت این کشور را در قالب یک کنسرسیوم میسر می سازد.

بنابراین گزارش تهران این اقدام را در راستای دور زدن تحریمهایی که فشار بر ایران در موضوع هسته ای را افزایش می دهد، عملی کرده است.

روزنامه سعودی به اظهارات " علی الدباغ " سخنگوی دولت عراق نیز اشاره کرده است. وی با اشاره به اینکه بسته شدن تنگه هرمز عراق را از صادرات نفت باز می دارد، تاکید کرد: عراق بزرگترین متضرر بسته شدن تنگه هرمز است.

پایگاه خبری الجزیره نیز در گزارشی با اشاره به طرح جدید ایران برای دور زدن تحریمهای اتحادیه اروپا، از طریق ایجاد کنسرسیوم مشترک اعلام کرد: با اجرایی شدن تحریمهای اتحادیه اروپا علیه نفت ایران، انتظار می رود صادرات نفت ایران در ماه جاری در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته به کمتر از نصف برسد.

پایگاه خبری مباشر امارات ، شبکه CNBC عربی ، روزنامه الامارات الیوم و پایگاه خبری اخبار مصر نیز این خبر را پوشش داده اند.