به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، محمد هادي حيدرزاده رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار با اشاره به اينكه زباله هاي پلاستيكي هم اكنون يكي از معضلات جدي كلانشهرهاي دنيا از جمله تهران به حساب می آید، گفت: به علت توليد انبوه و ارزاني كيسه پلاستيكي متاسفانه ميزان استفاده از آن در شهر بسيار افزايش پيدا كرده است.

وی افزود: آمار و آرقام نشان می دهد که کشور ما به علت اینکه تولید کننده پتروشیمی است جز کشورهای پر مصرف دنیا از لحاظ کیسه های پلاستیکی به شمار می‌آید.

به گفته حیدرزاده میزان پلاستیک تولیدی در ایران ۱۷۷ هزار تن است که معادل ۵۰۰ تن در روز است و شاید تغییر ذائقه خرید مردم دلیلی بر افزایش تولید کیسه‌های پلاستیکی باشد که به نوعی سیستم خرید زنبیلی به خرید بسته بندی تغییر شکل داده است.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تاکید کرد: از تماس مسقیم مواد غذایی داغ با ظروف و کیسه پلاستیکی ۹ سرطان در انسان ایجاد می شود که که شایع ترین آن سرطان معده است.

حیدرزاده گفت: با توجه به اهمیت موضوع استفاده از نایلون‌های پلاستیکی بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران کارگروهی با دو فعالیت در زمینه تغییر کیسه‌های پلاستیکی از تجدید ناپزیر به تجدید پذیر و دوم بحثآموزش و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه در شهرداری تهران دو حوزه فروش سازمان میادین و میوه و تره بار و فروشگاه شهروند مشغول به خدمت رسانی به شهروندان هستند، گفت: فعالیتهای در زمینه جایگزین کردن ظروف و کیسه های پلاستیکی انجام شده که به مرور کیسه های تجدید پذیر با الیاف گیاهی جایگزین کیسه های تجدید ناپذیر می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این اقدامات باید توسعه یابد و به شکل یک قانون اجرایی شود افزود: در بسیاری از کشورها مانند کاناد، امارات متحده، انگلیس، قوانین تشویقی و تنبیهی در زمینه مصرف کیسه پلاستیکی اعمال شده است مانند اخذ مالیات هزینه کیسه پلاستیکی از مصرف کننده که به عنوان سیاست های تنبیهی اعمال می شود و سیاست های تشویقی مانند معافیت های مالیاتی از فروشندگانی که کیسه های پلاستیکی را حذف می کنند.

حیدرزاده اظهار کرد: اقدامات و فعالیتهای صورت گرفته در زمینه استفاده از کیسه های پارچه ای و کنفی به جای پلاستیکی احتیاج به قانون دارد که از طرف مجلس شورای اسلامی و با حمایت سازمانهای دولتی سیستم خرید فعلی به سیستم خرید زنبیلی تغییر شکل دهد که اصلاح الگوی مصرف که مد نظر مقام معظم رهبری بوده است محقق شود.

وی با اشاره به اینکه این روز بهانه ای است که توجه افکار عمومی به این موضوع معطوف شود گفت: در حوزه آموزش محیط زیست معمولا نامگذاری یک روز برای جلب مشارکت شهروندان و مسئولین بوده است به همین دلیل در کارگروه مقرر شید در آستانه ماه مبارک رمضان یک روز به نام روز بدون پلاستیک نامگذاری شود.

وی تاکید کرد: هدف از نامگذاری روز فوق ارتقائ سطح آگاهی مردم در زمینه مضرات بهداشتی و محیط زیستی استفاده از کیسه های پلاستیکی است و امیدواریم بستر را برای مسئولین جهت قانون گذاری در موضوع فوق فراهم شود.

حیدرزاده در ادامه به تشریح برنامه های روز بدون نایلکس پرداخت و گفت: با همکاری سازمان میادین میوه و تره بار و فروشگاه شهروند تبلیغات و اطلاع رسانی در سطح شهر انجام شده و اداره کل آموزشهای شهروندی و اداره کل سلامت آموزشهای محلی و شهروندی را در زمینه آشنایی شهروندان از مضرات استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و استفاده از کیسه های جایگزین را در سطح محلات برگزار می کند.

وی تبلیغات محیطی و تلویزیونی واطلاع رسانی از طریق روزنامه همشهری و ضمائم آن، معرفی کیسه های جایگزین، برگزاری مسابقه ۱ میلیون نفری مشتریان فروشگاه شهروند و میوه و تره بار با هدف آشنایی مشتریان با مقوله عدم استفاده از کیسه های پلاستیکی، تبلیغات و آموزشهای مجازی از طریق ارسال پیامک، برگزاری مسابقه نقاشی کودکان و نوجوان در ۵ میدان میوه و تره بار و آموزش چهره به چهره را از اهم برنامه های روز بدون نایلکس برشمرد.

به گزارش ایسنا، حیدرزاده گفت: ۲۱ تیرماه شروع یک کار جدی در زمینه اجرایی کردن مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است که امیدوریم این موضوع بهانه ای باشد که سایر سازمانها و بخشها در این زمینه حضور جدی داشته باشند.

وی در پایان ضمن تشکر از سازمان میادین میوه و تره بار و فروشگاه شهروند و معاونت فرهنگی و اجتماعی که بانی این فعالیت بودند ازعدم حمایت سازمان حفاظت محیط زیست که در واقع متولی موضوع فوق است انتقاد نمود و افزود سازمان حفاظت محیط زیست نه تنها هیچ گونه حمایتی از برگزاری برنامه فوق به عمل نیاورده بلکه در هیچ کدام از جلسات کارگروه فوق نیز شرکت ننموده است

وی در ادامه با اشاره به اينكه محيط زيست هم اكنون احتياج به يك همدلي و همكاري دارد كه اين باقيمانده محيط زيست مورد حفاظت قرار بگيرد گفت: متهم كردن يكديگر و به رخ كشيدن رده هاي سازماني زيبنده فعاليت در حوزه محيط زيست نيست و بايدافرادي كه در اين حوزه فعايتي مي كنند تفكر جهادي داشته باشند و پشنهاد ميكنم به جاي متهم كردن و به رخ كشيدن مقام و منزلت كمك كنيم كه اينگونه فعاليت هاي داوطلبانه زيست محيطي در سطح كشور توسعه يابد و اميدواريم كه ۲۱ تيرماه به عنوان روز بدون نايلكس سال آينده در سطح كشور انجام شود.