به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، روزنامه آلمانی "تاگس اشپیگل" در مطلبی از دعوای احزاب ائتلافی سیاه زرد آلمان درباره کمک های مالی اتحادیه اروپا به یونان و اسپانیا خبر داد و نوشت : احزاب سیاه و زرد آلمان یعنی احزاب دموکرات مسیحی و دموکرات آزاد آلمان یکبار دیگر به جان هم افتاده اند و این بار بر سر کمکهای مالی به یونان.

در حالی که حزب دموکرات آزاد آلمان دادن فرصت بیشتر به یونان را امکانپذیر می داند حزب مرکل مخالف چنین اقدامی است و حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز تهدید کرده است که به طرح کمک مالی به اسپانیا رای منفی خواهد داد.

در ادامه این گزارش آمده است بعد از اینکه " ساماراس " نخست وزیر جدید یونان در جمعه شب گذشته زمان بیشتری را برای برآوردن شروط ریاضتی اتحادیه اروپا درخواست کرد، دبیرکل حزب دموکرات آزاد پارلمان آلمان اعلام کرد که امکان دادن فرصت بیشتر به یونان می تواند وجود داشته باشد.

دبیرکل حزب دموکرات آزاد در این باره اظهار داشت در شرایطی که برای یونان در نظر گرفته شده هیچ تغییری وجود نخواهد داشت، ولی ما این مسئله را درک می کنیم که در دوران مبارزات انتخاباتی در این کشور روند تلاش برای اصلاحات متوقف شده بود و فرصت زمانی بیشتری می تواند برای برآوردن این شروط برای آتن وجود داشته باشد.

رئیس حزب دموکرات آزاد پارلمان آلمان نیز حسن نظر خود را در این باره نشان داد و خاطر نشان کرد که برای انجام اصلاحات دادن فرصت و به تعویق انداختن زمان برآورده شدن آن سودمند و مفید است.

این در حالی است که در حزب دموکرات مسیحی نظرات در این باره به گونه ای دیگر است. " مایکل گروسه برومر " مدیر پارلمانی این حزب به " تاگس اشپیگل " گفته است که آقای ساماراس در اعلان برنامه های خود اظهار داشته بود که دولت جدید یونان به صورت قاطع روند اصلاحات و سیاستهای ریاضتی را دنبال خواهد کرد. قول ساماراس برای ما سند است و شرایط ما همچنان پا برجاست و باید برآورده شود. این مسئله هم درباره مفاد و محتوای برنامه های ارائه شده به یونان صدق می کند و هم برای مدت زمانی که برای اجرای این برنامه ها در نظر گرفته شده است.

مسئله دادن فرصت بیشتر به یونان یکی از موضوعات نشست روز دوشنبه یورو در بروکسل خواهد بود. در پایان جولای نیز قرار است پارلمان آلمان در یک نشست ویژه به مسئله ارائه کمکهای مالی به یونان بپردازد. در این نشست همچنین به کشور بحران زده دیگر یورو و مسئله پرداخت کمکهای مالی به آن یعنی اسپانیا نیز پرداخته خواهد شد. بانکهای اسپانیا به کمک مالی نیاز دارند و اینکه آیا مرکل برای تصویب ارائه چنین کمکی به اسپانیا می تواند روی رای مثبت حزب مخالف سوسیال دموکرات حساب باز کند یا نه مشخص نیست. در این حزب مخالفت درباره چنین تصمیمی افزایش پیدا کرده است.

" ارنست دیتر روسمن " سخنگوی چپهای حزب سوسیال دموکرات آلمان مخالفت خود را درباره ارائه کمکهای مستقیم به بانکهای اسپانیا اعلام کرده و تهدید کرده است که رای ما به این تصمیم دولت آلمان نه خواهد بود.

تاگس اشپیگل در ادامه این مطلب نوشت : در نشست هفته گذشته اتحادیه اروپا اسپانیا و ایتالیا با اعمال فشار بیشتر بر آلمان این کشور را متقاعد کردند که صندوق ثبات اروپا بتواند به صورت مستقیم کمکهایی را به بانکهای متزلزل ارائه دهد البته تحت نظارت بانکهای اروپایی. با این همه این تصمیم در احزاب ائتلافی آلمان با انتقاداتی روبرو شده است.