به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، روزنامه صهیونیستی جروزالمپست خبر داد نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل بار دیگر اظهار کرده است که ۱+۵ باید به خواسته اصلیاش برگردد و از ایران بخواهد که فعالیت غنیسازی اورانیوم را به طور کامل متوقف کند.

بر اساس این گزارش، نخست‌وزیر اسرائیل امروز، یکشنبه گفت که اسرائیل و ۱ + ۵ هدف مشترکی در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران دارند اما گفت که گروه ۱ + ۵ مطالباتی که در دور قبلی مذاکرات داشته‌اند را کاهش داده و تضعیف کرده‌اند.

نتانیاهو بار دیگر اظهاراتی کاملا مشابه با قبل مطرح کرد و گفت: گروه ۱ + ۵ باید به مطالبات اصلی خود برگردد و از ایران بخواهد تا فعالیت غنی‌سازی را به طور کامل متوقف کند، تمامی مواد قبلی غنی‌شده را به کشوری دیگر صادر نماید و تأسیسات هسته‌ای نزدیک قم را خلع سلاح کند.

نشست گروه ۱ + ۵ با ایران جلسه‌ای بود که بین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به اضافه آلمان، از یک سو و ایران، از سوی دیگر صورت گرفت تا به راه حلی درباره مسئله هسته‌ای ایران برسد.

کشورهای غربی ادعا می‌کنند برنامه هسته‌ای ایران جنبه‌های نظامی دارد؛ از سوی دیگر، ایران همواره این ادعا را رد کرده و تأکید کرده است برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز است؛ به همین دلیل ایران بر حقوق هسته‌ای خود برای غنی‌سازی اورانیوم تأکید کرده است.

آخرین دور مذاکرات ایران با گروه ۱ + ۵ در هیجدهم و نوزدهم ژوئن گذشته در مسکو برگزار شد؛

در مذاکرات ایران با گروه ۱ + ۵، غرب خواسته‌‌های نامعقولی از جمله توقف فعالیت‌‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را مطرح کرد؛ ایران به عنوان یکی از اعضای منع گسترش تسلیحات هسته‌ای(NPT) خواهان به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای خود از جمله غنی سازی اورانیوم است.

شواهدی حاکی از آن بود که اسرائیل عضو نامرئی این مذاکرات بود. ظاهراً راضی نگه داشتن صهیونیست‌ها به میزانی برای اعضا اروپایی و آمریکایی این گروه از اهمیت برخوردار بود که آنها طی دوران مذاکرات یکی پس از دیگری عازم اراضی اشغالی شدند تا علاوه بر ارائه " گزارش کار "، ‌ سیاست‌های خود را برای سران این رژیم تشریح کنند.

در اینمیان «وندی شرمن» نماینده آمریکا در مذاکرات ۱ + ۵، رفتار قابل تأملی داشت؛ وی که بعد از پایان دور اول مذاکرات استانبول طی تماس تلفنی با «مایکل اورن» سفیر اسرائیل در واشنگتن وی را در جریان گفتگوها قرار داده بود، پس از نشست بغداد نیز یک راست عازم تل‌آویو شد تا مقامات اسرائیلی را در جریان گفتگوهای دو روزه ۱ + ۵ با تهران قرار دهد.

تاثیرگذاری مجموعه این دیدارها بر موضع‌ ۱ + ۵ در نشست بغداد کاملا مشهود بود.

غرب بر خلاف توافقات خود در استانبول، در بغداد خواستار تعلیق غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد ایران، توقف فعالیت در تاسیسات فردو و انتقال سوخت هسته‌ای ایران به کشور ثالثشد، اما در ازای آن حاضر به کاهش تحریم‌ها علیه ایران نبود.

در فاصله نشست بغداد تا مسکو نیز این تحرکات کماکان ادامه داشت و نشانه‌های آن در برخی از بیانات مقامات آمریکایی کاملا نمود داشت.

به عنوان مثال، «دیوید کوهن»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا هنگام سفر به اراضی اشغالی و دیدار با «دنی ایالون» معاون وزیر خارجه اسراییل گفت: " اگر مذاکرات مسکو نتیجه بخش نباشد، ‌ آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید با اسرائیل مشورت خواهد کرد. "

«کوهن» که خود یهودی است، اسراییلی‌ها را پیشنهاد دهندگان خلاقی در زمینه تحریم ایران خواند و تاکید کرد که در صورت شکست مذاکرات مسکو، حتما فشارها بر ایران تشدید خواهد شد.

در آخرین نشست ایران با اعضای ۱ + ۵ در مسکو، طرفین توافق کردند مذاکرات هسته‌ای بین آنها در تاریخ سوم ژوئیه در سطح کارشناسی ادامه یابد تا در صورت حصول نتیجه قابل قبول مذاکره‌کنندگان ارشد دو طرف بار دیگر گرد هم جمع شوند.

نشست کارشناسی میان ایران و ۱ + ۵ نیز هفته گذشته و دو روز بعد از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران برگزار شد.

این تحریم‌ها که از روز اول ژوئیه آغاز شد، حسن نیت غرب در مذاکره با ایران را زیر سؤال برد.

غربیها همچنان خواستار پیگیری رویکرد فشار و گفتوگو در برابر ایران هستند، در حالی که ایران بر رویکرد گفتگو ـ همکاری تأکید میکند.