تحریمها چقدر بر درآمد هر ایرانی تاثیر میگذارد؟!
سرویس اقتصادی افکارنیوز

- تحریم نفتی ایران این روزها یکی از مهمترین اخبار داخلی و خارجی محسوب می شود و هر روز برداشت جدیدی از آثار آن اعلام می شود اما به راستی درآمد نفتی ایران چه میزان بر اقتصاد ایران اثر گذار است؟

به گزارش افکار نیوز، صادرات ایران بر اساس آمار سال ۲۰۱۱ حدود ۲میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است که با احتساب نفت ۱۰۰ دلاری کل درآمد سالانه از فروش نفت حدود ۸۰ میلیارد دلار می شود که با در نظر گرفتن ۷۴ میلیون ایرانی، سرانه درآمد نفت حدود ۱۰۸۶ دلار می شود، به عبارت دیگر سرانه درآمد روزانه هر ایرانی از محل فروش نفت کمتر از۳ دلار است.

حجم درآمد ایران از نفت در سال حدود ۸۰ میلیارد دلار یا به دلار ۱۵۰۰ تومان حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است در حالی که کل بودجه ایران در سال ۹۱ بیش از۵۱۰ هزار میلیارد تومان است. اینکه مابقی درآمد ایران از کدام محل تامین می شود موضوع مورد بررسی ما نیست بلکه وابستگی اقتصاد ایران به درآمد نفتی مهم است که تنها ۲۳ درصد از کل بودجه است.

حال این سوال پیش می آید این همه هیاهو برای تحریم ۲۳ درصد از کل درآمد ایران است؟ آنهم نه همه درآمد نفتی بلکه بخشی از این درآمد که از سوی فروش نفت به اروپا تامین می شد.
شاید مهمترین تاثیر تحریم نفتی ایران در بخش ارزی باشد که بانک مرکزی را با محدودیت ارز نقد رو به رو کند. اما این موضوع نیز با متنوع سازی سبد ارزی قابل حل است.

البته هدف این نیست که تحریم نفتی ایران را ناچیز نشان دهیم یا اثر آن بر اقتصاد ایران را نادیده بگیریم بلکه هدف از این تحلیل این است که اثبات کند هر ایرانی اگر بهره وری خود را به میزان روزانه ۱۰ دلار افزایش دهد می توان تحریم را شکست داد. به عبارت دیگر اکنون که توان صادرات نفت را از ما می گیرند کافی است بر توان صادرات کالا و خدمات خود بیفزاییم.

توجه ویژه به شعار "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی " می تواند شرایط را برای عبور از تحریم ها فراهم کند و برای تحقق آن نیز تنها به همکاری بین سه قوه نیاز است تا به جای آنکه هر روز خبرهای حاشیه ای از آنها به گوش برسد، شاهد همکاری و هم افزایی بین آنها باشیم.