۲ خط لوله اصلی گاز ایران را سیلاب برد

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی خطوط لوله ۵۶ اینچی گاز که از آنها به عنوان شریان اصلی انتقال فشار قوی گاز یاد می شود، مستلزم رعایت یکسری از قوانین و مقرارت ایمنی و اجرایی است.

بر اساس منشور بهداشت، ایمنی و محیط زیستی(HSE) که سالانه توسط وزیر نفت به تمامی واحدهای بهره برداری صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ابلاغ می شود، برای ساخت و دفن خطوط اصلی انتقال گاز در سایز ۵۶ تا ۴۰ اینچ باید یکسری استانداردهای بالای ایمنی رعایت شود.

مطابق با این قوانین علاوه بر رعایت حریم خطوط لوله فشار قوی انتقال گاز طبیعی باید عمق دفن خطوط اصلی گاز به نحوی انجام شود که وقوع هرگونه حوادثطبیعی همچون سیل، زلزله و یا حرکت گسل‌ها کمترین اختلال و خسارت را به شبکه انتقال گاز وارد کند.

در شرایط فعلی ایران با بیش از ۳۳ هزار کیلومتر شبکه انتقال فشار قوی گاز، چهارمین شبکه خطوط لوله انتقال گاز جهان را پس از کشورهایی همچون روسیه، آمریکا و کانادا را در اختیار دارد به طوری‌که ظرفیت انتقال گاز ایران به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش داده است.

با این وجود گزارش‌های رسمی شرکت انتقال گاز ایران(متولی اصلی بهره برداری و نگهداری خطوط لوله گاز کشور) حاکی از آن است که وقوع برخی از سیلاب‌ها و بارندگی‌های فصلی خسارت‌هایی را به خطوط لوله انتقال گاز کشور وارد کرده است.

در بخش از این گزارش به نقل از یحیی علی‌پور معاون عملیات خطوط لوله منطقه ۱۰ شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به " اتمام عملیات پوشاندن نقاط نمایان شده در اثر آب بردگی خطوط لوله گاز سراسری پنجم و ششم گاز " اعلام شده است: این عملیات به مدت ۵۷ روز و در مجموع به طول ۴۰۷ کیلومتر از مسیر خطوط لوله پنجم و ششم گاز انجام شده است.

ذکر این نکته ضروری است که در سیل عظیمی که هفته‌جاری در منطقه " کراسنادرسکی کرای " جنوب روسیه به وقوع پیوست با وجود تلفات گسترده جانی و مالی اما تاکنون هیچگونه گزارشی مبنی بر آب بردگی خطوط لوله انتقال نفت و گاز منتشر نشده است.

با این وجود در استان‌های کویری و کم بارشی همچون بوشهر و خوزستان، وقوع یک سیلاب فصلی منجر به رانده شدن و آب بردگی ۲ خطوط لوله اصلی انتقال گاز طبیعی ایران شده است که نادیده گرفتن این حوادثعلاوه بر کاهش ضریب ایمنی شبکه انتقال گاز می‌تواند در آینده معضلات متعددی را به همراه داشته باشد.

ذکر این نکته ضروری است که یکی از مسیرهای ایران برای صادرات گاز به اروپا خط لوله ششم سراسری(خط لوله‌ای که بر اثر باران فصلی دچار آب بردگی شده است) به‌طول تقریبی یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر بوده که تاکنون ساخت قطعه اول و دوم این خط لوله گاز از عسلویه تا اهواز به طول ۶۱۱ کیلومتربه پایان رسیده است.

در حال حاضر مراحل تکمیل خط لوله ۵۶ اینج ششم سراسری در قطعه سوم و چهارم در حال انجام بوده که این خط لوله از ظرفیت انتقال روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز تا مرز بازرگان را برخوردار است.

خط لوله پنجم سراسری گاز هم به عنوان بزرگترین خط لوله انتقال گاز ترش ایران شامل دو بخش است که بخش اول به طول ۵۰۴ کیلومتر و قطر ۵۶ اینچ گاز ترش فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی را در مسیر عسلویه بوشهر اهواز به منطقه آغاجاری منتقل خواهد کرد.

این خط پنج ایستگاه تقویت فشار خواهد داشت که شامل دو ایستگاه واقع در عسلویه، ایستگاه سردشت، ایستگاه خورموج و ایستگاه آبپخش) است. بخش دوم این خط با طول ۶۳ کیلومتر و قطر ۴۲ اینچ بخشی از گاز تولیدی فازهای ۶ تا ۸ پارسجنوبی را برای پالایش به پالایشگاه فجرجم منتقل میکند.