آیا فن‌آوری خط دروازه باعثافزایش فاصله فقیر و غنی می‌شود؟

به گزارش افکارنیوز به نقل ازايسنا، به نظر ميرسد كه تصميم IFAB مبني بر اجازه دادن به فوتباليستهاي زن مسلمان در استفاده از حجاب تاثيرات بسيار بيشتري روي توسعه فوتبال مخصوصا در خاورميانه داشته باشد.

جام جهانی باشگاهی که ماه دسامبر در ژاپن برگزار می‌شود، نخستین تورنمنتی است که دو سامانه فن‌آوری خط دروازه که توانسته‌اند در آزمایش‌های موسسه سوئیسی EMPA مجوزهای لازم را کسب کنند به صورت رسمی مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

این دو سامانه عبارتند از سامانه " چشم شاهین " که مبتنی بر دوربین است و پیش از این در ورزش‌هایی همچون تنیس و کریکت مورد استفاده قرار گرفته است و همچنین سامانه آلمانی دانمارکی GoalRef که بر اساس حسگر کار می‌کند.

حالا که IFAB به فن‌آوری خط دروازه " بله " گفته است، به نظر می‌رسد که شرکت‌های دیگری وارد این گود شده و سامانه‌های جدیدی را ابداع کرده و توسعه دهند. این مسئله باعثکاهش قیمت این فن‌آوری خواهد شد و موجب می‌شود که از فن‌آوری خط دروازه در لیگ‌های کشورهای مختلف استفاده شود.

همچنین فیفا قصد دارد از فن‌آوری خط دروازه در جام کنفدراسیون‌ها که تابستان آینده به میزبانی برزیل برگزار می‌شود و همچنین در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل استفاده کند. فیفا همچنین از سیستم ۵ داوره که پس از سه سال آزمایش در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا، مراکش، فرانسه و برزیل مورد تایید قرار گرفته استفاده خواهد کرد. الکس هورن دبیرکل اتحادیه فوتبال انگلیس خاطرنشان می‌کند که سیستم ۵ داوره می‌تواند وظایف مختلفی را بر عهده بگیرد.

سیستم ۵ داوره باعثتسلای خاطر میشل پلاتینی رییس یوفا می‌شود که یکی از مخالفان سرسخت استفاده از هر نوع فن‌آوری از جمله فن‌آوری خط دروازه در فوتبال است زیرا قرار است داوران پشت دروازه از این پس فقط روی بررسی عبور توپ از خط متمرکز نباشند و در تمام اتفاقات درون محوطه جریمه، به داور کمک کنند.

یکی از دلایل افزایش حمایت‌ها از فن‌آوری خط دروازه اتفاقی بود که در دیدار اوکراین و انگلیس در رقابت‌های یورو ۲۰۱۲ رخ داد یعنی زمانی که جان تری مدافع تیم ملی انگلیس توپی را که مارکو دویچ وارد دروازه کرده بود، پس از عبور از خط از درون دروازه بیرون کشید و داور هم اعلام گل نکرد.

ممکن است برخی تصور کنند که فن‌آوری خط دروازه با سیستم ۵ داوره در تضاد است اما در واقع این گونه نیست. فیفا می‌تواند در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل از هر دو سیستم به صورت همزمان استفاده کند.

هر لیگ و فدراسیونی که بخواهد از فن‌آوری‌های خط دروازه استفاده کند، باید مستقیما با شرکت‌های تولید کننده بر سر قیمت و زمان نصب و همچنین هزینه‌های نگهداری آن مذاکره کند. پس از نصب این سامانه‌ها در ورزشگاه، لازم است که مقامات فیفا از آن بازدید کرده و آزمایش‌های کیفی لازم را به عمل آورند تا مجوز لازم جهت استفاده از آن سامانه در مسابقه‌های رسمی داده شود.

برخی مشکلات عملی ممکن است باعثشود لیگ برتر انگلیس که اشتیاق زیادی به استفاده از این فن‌آوری دارد، نتواند از ابتدای فصل آینده از این سامانه‌ها بهره بگیرد. با این حال، هورن دبیر کل اتحادیه فوتبال انگلیس می‌گوید که ممکن است از اواسط فصل آینده از فن آوری خط دروازه در بازی‌های لیگ برتر استفاده شود.

یکی از قواعد این فن‌آوری این است که باید از آن در تمام بازی‌ها و ورزشگاه‌‌های یک لیگ یا تورنمنت استفاده کرد. به همین دلیل است که شاید تا مدت‌ها نتوانیم شاهد فن‌آوری خط دروازه در بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا باشیم. تنها لیگ‌ کشورهای ثروتمند نظیر انگلیس، آلمان، ایتالیا و اسپانیا از پس هزینه‌های آن برخواهند آمد و باشگاه‌های این کشورها درصد کوچکی از کل باشگاه‌های شرکت‌کننده در لیگ قهرمانان اروپا هستند. به نظر نمی‌رسد کشورهایی که لیگ فقیر یا حتی معمولی دارند به این زودی ها بتوانند از عهده هزینه های این فن آوری برآیند.

مخالفت پلاتینی با فن‌آوری خط دروازه به این دلیل است که او می‌ترسد این موضوع سرآغاز یک سراشیپی تند باشد و باعثشود که راه ورود فن‌آوری به سایر جنبه‌های فوتبال نظیر پنالتی یا آفساید هموار شود. ممکن است گذر زمان باعثمعلوم شدن صحت نگرانی‌های پلاتینی شود اما همه نمایندگان و اعضای مجمع بین‌المللی قانون‌گذار فوتبال تاکید کرده‌اند که نفوذ فن‌آوری در فوتبال در همین مرحله متوقف خواهد شد و وظیفه‌ای بیشتر از تشخیص عبور توپ از خط انجام نخواهد داد.

با این حال، بحثبر سر این موضوع باید در روز دیگری پیگیری شود. فوتبال در حال حاضر می‌تواند از اینکه پس از مدت‌ها بررسی و آزمایش چنین تصمیم سختی اتخاذ شده است، خوشحال باشد. این تصمیم هم به داوران کمک می‌کند و هم باعثافزایش جنبه‌های " بازی منصفانه " در فوتبال می‌شود.