رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی قم خبر داد: ورود ۵۰۰ هزار خودرو به جمکران در ۲۴ ساعت.

فرماندار قم: قم در نیمه شعبان میزبان ۳ میلیون زائر بود.

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، مشخص نیست این آمارهای عجیب و غریب از کدام ماشین حساب و به اصلاح فرمول‌های عریض و طویلی که آقایان به آن اشاره کرده‌اند به دست آمده. گفتیم با ماشین حساب جیبی خودمان دست به کار بشویم و کمی با اعداد و ارقامی که از دل خبرهایی که از ستاد خبری استانداری ارسال می‌شد ضرب و تقسیم کنیم تا شاید به نتیجه بهتری برسیم.

گفته شد ۵۰۰ هزار خودرو در ۲۴ ساعت وارد جمکران شد. از اینجا شروع کنیم که قم دارای ۸ آزادراه، اتوبان و جاده دسترسی است که جاده قدیم تهران - قم، جاده قدیم اصفهان - قم و جاده قم - گرمسار بیشتر محل تردد خودروهای سنگین عبوری است و جاده جعفریه - قم هم یک جاده محلی حساب می‌شود که نمی‌شود روی آمارهای آن حساب ویژه‌ای باز کرد اما به احترام فرمایشات مسئولان، همه این اتوبان‌ها و جاده‌ها را به عنوان ورودی‌های قم در محاسبه مدنظر می‌گیریم.

اگر ۵۰۰ هزار خودرو در ۲۴ ساعت تقسیم شود مشخص می‌شود در هر ساعت ۲۰ هزار و ۸۳۳ خودرو وارد جمکران شدند. در مرحله بعد اگر ۲۰ هزار و ۸۳۳ دستگاه خودرو در ۶۰ تقسیم شود، ماشین حساب عدد ۳۴۷ را نشان می‌دهد، یعنی در هر دقیقه این تعداد خودرو وارد جمکران شدند. در مرحله بعد چنانچه ۳۴۷ تقسیم بر ۶۰ شود و مشخص می‌شود که در هر ثانیه از هر ورودی قم ۵.۷ خودرو وارد جمکران شدند. این آمار نشان می‌دهد که اگر یک بار چشم به هم بزنید از هر جاده، این تعداد خودرو وارد جمکران شدند؛ و یعنی‌های دیگر که اگر کمی بیشتر حساب و کتاب کنیم ممکن است آمار خودمان هم عجیب و غریب شود.

اگر از طریق دیگر حساب کنید و بخواهید بدانید که این همه خودروها چقدر فضا اشغال می‌کنند و کجا پارک شده‌اند چنانچه برای هر خودرو به طور متوسط با احتساب خودروهای سنگین و سبک ۲۰ مترمربع در نظر بگیرید این ۵۰۰ هزار خودرو نیاز به هزار هکتار فضا برای پارک دارد. این در حالی است که ظرفیت تمامی پارکینگ‌های اطراف مسجد مقدس جمکران و بلوار پیامبر اعظم(ص) ۱۵۰ هکتار اعلام شده که ۲۵ هزار خودرو سواری و ۱۷۰۰ اتوبوس را در خود جای داده است.

از زاویه دیگر اگر به جمعیت ۳ میلیون نفری اعلام شده را مورد ارزیابی و توجه قرار دهید نکات جالبی به دست می‌آید.

قبل از هر چیزی باید به این نکته اشاره کرد که جمعیت شهر قم حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است که اگر نصف این جمعیت وارد شهر شوند همه گذرگاه‌ها و کوچه پس کوچه‌های تنگ و تاریک قم جایی برای سوزن انداختن نیست.

با خودمان فکر کردیم که مثلا این جمعیت اگر بخواهند در یک زمان در قم حضور داشته باشند چقدر فضا برای نشستن یا تردد نیاز دارند. در خوشبینانه ترین حالت برای هر سه نفر یک متر مربع فضا در نظر بگیرید، ۳ میلیون نفر نیاز به یک میلیون متر مربع فضا برای حضور دارند. یعنی اگر همه صحن‌های مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه(س) و امامزادگان و… را حساب کنیم باز هم جور در نمی‌آید.

شاید مسئولان با خودشان بگویند که حتما این ۳ میلیون مسافر با ۵۰۰ هزار خودرو در یک زمان واحد وارد نشده‌اند و یا استقرار نداشته‌اند، ولی هر کسی که این تصور در ذهنش تداعی کند حداقل باید بداند که حدود ۸۰ درصد کسانی که از اقصی نقاط کشور وارد جمکران می‌شوند و برای استفاده از فضای معنوی و برنامه‌های این مسجد به قم سفر می‌کنند، سعی می‌کنند از ساعت ۱۰ شب تا یک بامداد در مسجد مقدس جمکران برای عبادت حضور داشته باشند.

در سال‌های اخیر معلوم نیست دستگاه آمارسنج مسئولان چگونه کنتور می‌اندازد که هیچ حسابگری از نحوه محاسبه آن سر در نمی‌آورد.

البته همین دستگاه آمارسنج بود که در ایام عید استاندار قم را برای ارائه آمار عجیب و غریب از ورودی مسافر در رسانه‌های آن طرف آب و این طرف آب مشهور کرد. حالا باید ببینیم که با آمدن استاندار جدید کسی جرات می‌کند این فرمول‌ها را اصلاح کند یا همچنان باید ماشین حساب جیبی خودمان را برای آینده نگه داریم.