به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، جمال میاحی در همایش نخبگان صنعت نفت درباره آخرین وضعیت توسعه ناوگان دریایی حمل نفت خام ایران گفت: در حال حاضر شرکت ملی نفتکش ایران یکی از بازوهای صادراتی وزارت نفت برای صادرات نفت، فرآوردههای نفتی است.

مدیر امور فنی شرکت ملی نفتکش با تاکید بر اینکه این کشتیرانی از تجربه ۸ سال جابجایی نفت خام در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی برخوردار است، تصریح کرد: در این مدت حدود ۴ میلیارد بشکه نفت خام ایران با وجود حملات نظامی رژیم بعثعراق به مبادی مصرف منتقل شد و در شرایط فعلی هم برای مقابله با تحریم‌ها تمامی امکانات و نیروی انسانی شرکت ملی نفتکش در خدمت وزارت نفت است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در سال ۱۳۳۴ حتی یک پرسنل ایرانی در ناوگان نفتکش ایران فعالیت نمی کرد، اظهار داشت: در حال حاضر در ناوگان دریایی نفتکش ایران بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر پرسنل ایرانی مشغول به کار هستند به طوری که ۹۵ درصد پرسنل ناوگان نفتکش ایران را کارکنان و متخصصان داخلی تشکیل می‌دهند.

وی تعداد کشتی‌های فعلی فعال در ناوگان نفتکش ایران را ۴۷ فروند عنوان کرد و افزود: هم اکنون ظرفیت انتقال نفت دریایی ایران حدود ۱۱ میلیون تن بوده و سن این ناوگان هم ۶ سال است.

میاحی با اشاره به فعالیت ۴۳ فروند نفتکش، ۳ فروند کشتی حمل فرآورده نفتی و یک فروند کشتی حمل گاز مایع در ناوگان نفتکش ایران تاکید کرد: ‌به زودی ۱۳ کشتی جدید نفتکش وارد ناوگان دریایی نفت ایران شده که ظرفیت حمل دریایی نفت خام کشور را به ۱۸ میلیون تن افزایش می‌دهد.

مدیر امور فنی شرکت ملی نفتکش و یادآور شد: در مجموع پیش بینی می‌شود ظرفیت حمل دریایی نفت خام ایران به بیش از یک میلیارد بشکه در سال افزایش یابد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه هم اکنون با ناوگان فعلی امکان جابه جایی بالغ بر ۷۰ درصد نفت خام صادراتی ایران وجود دارد، گفت: ‌ در حال حاضر از نظر توسعه ناوگان مقام چهارم جهان را در اختیار داریم که پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی این ظرفیت به ۱۸ میلیون تن افزایش یابد که در این صورت، دومین ناوگان بزرگ جهان جوانترین ناوگان دریای نفت خام جهان به ایران تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون شرکت نفتکش ایران با شرکتةای خارجی همچون شل، توتال فرانسه و استات اویل هیدرو نروژ فعالیت می‌کند اعلام کرد: ‌در شرایط فعلی کشتی‌های نفتکش ایران در بیش از ۵۰ بندر جهان نفت تخلیه و بارگیری می‌کنند که مبداء و مقصد بسیاری از این کشورها غیرایرانی هستند.

مدیر امور فنی شرکت ملی نفتکش همچنین از فراخوان تعدادی از کشتی‌های نفتکش ایران فعالت در حوزه دریایی مدیترانه و شمال اروپا و خلیج فارس خبر داد و اظهار داشت: در سال‌های گذشته توسعه ناوگان دریای نفت ایران کاملاً از منابع فاینانس خارجی انجام شده است.

میاحی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر تمام استانداردها و گواهینامههای معتبر زیست محیطی و فنی جهان در ناوگانم نفتکش ایران اعمال و پیاده سازی میشود، خاطرنشان کرد: بر این اساس، کشتیهای ایران حتی یک مورد در پایانههای بزرگ نفت جهان همچون پایانههای نفتی شل، کره جنوبی، چین و ژاپن و کشورهای اروپایی به دلیل پایین بودن شاخصهای فنی و HSEتوقیف نشدهاند.