به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: وزارت کشور سعودی اعلام کرد، یکی از روحانیون برجسته مناطق شرقی عربستان ( شیخ نمر النمر) را به اتهام فتنهانگیزی در کشور بازداشت کرد.

بیانیه وزارت کشور سعودی تاکید می‌کند که بازداشت وی پس از شلیک به او و اصابت گلوله به پایش صورت می‌گیرد.

فعالان عربستانی گفتند که به دنبال اعلام خبر بازداشت شیخ نمر مناطق شرقی عربستان شاهد تظاهرات‌های مردمی به ویژه در منطقه القطیف بود که اکثریت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند و بیش از یک سال است، شاهد اعتراض‌های مردمی گسترده برای گسترش آزادی‌ها و لغو تبعیض‌نژادی و مذهبی است.

فعالان این منطقه می‌گویند که در اعتراض‌های شب گذشته دست کم دو نفر شهید شدند.

اما خبرگزاری رسمی عربستان(واس) به نقل از سخنگوی وزارت کشور رژیم سعودی با تایید خبر بازداشت و اصابت گلوله به پای شیخ نمر اعلام کرد که خودرو شیخ نمر پس از برخورد با خودروهای امنیتی آسیب دید و او و همراهانش قصد فرا داشتند که به طور بایسته با وی برخورد و به سوی او تیراندازی شد.

سخنگوی وزارت کشور رژیم سعودی همچنین گفت که گلوله به ران شیخ نمر اصابت کرده و او پس از مجروح شدن به بیمارستان منتقل شده است.

سخنگوی وزارت کشور رژیم سعودی اتهام شیخ نمر را فتنه‌انگیزی بیان کرد.

اما " توفیق السیف "، از رهبران شیعی عربستانی تاکید کرد که اعلام خبر بازداشت شیخ نمر اعتراض‌های مردمی بیشماری را در مناطق شرقی عربستان به ویژه در شهر القطیف و العوامیه به دنبال داشت.

یکی از قعالان العوامیه تاکید کرد که در اعتراض‌های مردمی العوامیه هزاران نفر مشارکت داشتند و او به چشم خود دیده که در اثر درگیری نیروهای امنیتی و نظامی رژیم سعودی دست کم ۲۰ نفر بازداشت شدند.

پس از انتشار خبر اصابت و بازداشت شیخ نمر فعالان مناطق شرقی عربستان در پایگاه‌های اینترنتی خود تصاویری از وی را منتشر کردند، در حالی‌که نشان می‌داد، عمامه وی آغشته به خون است.

" محمد النمر "، برادر شیخ نمر در ارتباط با بازداشت برادرش گفت که نیروهای پلیس سعودی شیخ نمر را هنگام بازگشت از مزرعه‌اش به خانه در خودروش در القطیف بازداشت کردند.

محمد النمر افزود: شیخ نمر از دو ماه پیش به خاطر افکار و دیدگاه‌های سیاسی‌اش توسط وزارت کشور سعودی تحت پیگرد بود.

وی افزود: شیخ نمر در ماه‌های اخیر به بسیاری از مسائل و قضایای شیعیان می‌پرداخت و حق و حقوق آنها را مطالبه می‌کرد.

محمد النمر گفت: شیخ نمر طی سال‌های ۲۰۰۴ و۲۰۰۶ نیز توسط رژیم سعودی بازداشت شده بود.

شیخ النمر یکی از بزرگترین مخالفان رژیم آل سعود در شرق عربستان به شمار می آید و همواره مردم این مناطق را به تظاهرات علیه این رژیم فرا می‌خواند.

النمر در یکی از سخنرانی‌های خود در یکی از مساجد شهر العوامیه گفت: من یقین دارم که بازداشت یا کشته شدن من، باعثایجاد نهضتی خواهد شد.

در فاصله زمانی اکتبر ۲۰۱۱ تا فوریه ۲۰۱۲ طی درگیری تظاهرات کنندگان در منطقه قطیف با نیروهای امنیتی، دست کم ۶ نفر شهید شدند.

نیروهای امنیتی عربستان تظاهراتی که در منطقه الشرقیه روی میدهد، را نوعی "تروریسم جدید" توصیف و اعلام کردهاند، با آن مقابله خواهند کرد.