به گزارش افکارنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، براساس تازهترین آمار گمرک طی بهار سال ۹۱ ارزش کل واردات خودرو سواری به رقمی معادل ۱۷۵ میلیون دلار رسیده است. این آمار گویای رشد ۲۰ درصدی واردات خودرو از نظر تعداد و ۱۲ درصدی از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه در سال ۹۰ است.



بنابر این گزارش، طی بهار سال جاری ۶۵ دستگاه خودروی سواری با قیمتی بالاتر از ۱۰۰ هزار دلار به کشور وارد شده که بخش عمده ای از اعضای این باشگاه ۱۰۰ هزار دلاری‌ها به محصولات دو کارخانه پورشه آلمان و مازراتی ایتالیا تعلق دارد.


بر این اساس در راس این فهرست به عنوان گران‌ترین خودروی وارداتی در بهار سال جاری یک دستگاه پورشه پانامرای توربو قرار دارد که با قیمتی معادل ۱۷۷ هزار دلار و با ارز دولتی معادل ۲۱۷ میلیون تومان در گمرک به ثبت رسیده است.


همچنین ارزش کل خودروهای وارداتی بالای ۱۰۰ هزار دلار در بهار سال ۹۱ معادل ۲/۸ میلیون دلار بوده که با احتساب نرخ ارز دولتی ۱۲۲۶ تومانی ارزشی معادل ۱۰ میلیارد تومان پیدا می‌کند. در همین حال بر اساس آمار گمرک در سه ماهه جاری واردات بیش از یک هزار دستگاه خودروی زیر ۱۶ میلیون تومان به ثبت رسیده است.


براساس ارقام ثبت شده در گمرک ایران بالغ بر یک هزار دستگاه از این خودروها با قیمت هر دستگاه بین ۸ تا ۱۴ هزار دلار به ثبت رسیده که تشکیل‌دهنده فهرست ارزان ترین خودروهای وارداتی به کشور طی دوره مورد اشاره است، در این فهرست تولیدات کشور کره بالاترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.


خودروهای ارزان قیمت وارداتی در حالی در سه ماهه گذشته حجم زیادی از واردات این کالا را به خود اختصاص داده که با احتساب تعرفه ۱۰۰ درصدی و همچنین سود واردکننده و فروشنده، خودروهای مذکور با چندین برابر قیمت به بازار عرضه می‌شود.


بنابراین خودروهای یاد شده در هنگام عرضه به بازار، دیگر خودروهای ارزان قیمتی نخواهند بود.