رد نظریه حیات باکتری در محیط غنی از آرسنیک

به گزارش افکارنیوز به نقل ازايسنا، نخستين بار در سال ۲۰۱۰ ميلادي نتايج تحقيقي در مجله معتبر علمي Science منتشر شد كه حاكي از كشف يك گونه باكتري در محيط سمي حاوي آرسنيك بود.

نتایج تحقیق صورت گرفته توسط «فلیسا وولف سیمون» از محققان موسسه آستروبیولوژی ناسا نشان می داد که گونه ای از باکتری در محیط غنی از آرسنیک در دریاچه Mono در شرق کالیفرنیا وجود دارد که DNA این موجود به جای فسفر، حاوی ماده سمی آرسنیک است.

امکان زندگی باکتری در چنین محیطی باعثشگفتی دانشمندان شد، چراکه فسفر برای ادامه حیات باکتری ضروری است و آرسنیک با وجود ترکیب شیمیایی مشابه، کاملا سمی است.

این مساله که باکتری بتواند قوانین طبیعی زندگی زمینی را درهم شکسته و در یک محیط کاملا سمی زندگی کند، می تواند نشانه ای امیدبخش از وجود حیات فرازمینی در سیاراتی با شرایط کاملا متفاوت با زمین باشد.

طرح موضوع احتمال وجود حیات در سیارات دیگر در این تحقیق، با واکنش های مختلفی همراه بود و نظرات مخالف و موافق مختلفی طی دو سال گذشته منتشر شد.

مجله Science روز یکشنبه هشتم جولای(هجدهم تیر) بار دیگر این موضوع را مورد بررسی قرار داده و نتایج دو تحقیق جدید در خصوص مطالعه «وولف سیمون» را منتشر کرد که به طور کلی ادعای محققان در خصوص زندگی باکتری در محیط سمی غنی از آرسنیک را رد کرده است.

نتایج مطالعات گروه اول به سرپرستی «رزماری ردفیلد» از دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا نشان می دهد: آرسنیک موجود درون این دریاچه هیچ تأثیری بر رشد باکتری نداشته و DNA موجود فاقد آرسنیک است.

بر اساس نتایج تحقیق دوم که توسط محققان سوئیسی انجام شده است، باکتری ساکن در این دریاچه به شدت نسبت به تأثیرات سمی آرسنیک مقاوم است و همچنان برای ادامه حیات به فسفر نیاز دارد.

نتایج این دو تحقیق مجزا نشان می دهد که قوانین جاری زندگی زمینی شکسته نشده و موضوع حیات فرازمینی در این خصوص مصداق ندارد.

پس از انتشار مطالعات صورت گرفته، «وولف سیمون» با انتشار یادداشتی از نتایج تحقیقاتش دفاع کرده و گفت: تحقیقات جدید هیچ داده جدیدی ارائه نکرده است تا بتواند نتایج تحقیقات ما را زیر سوال ببرد.