کابوس بیداری اسلامی در خاندان سعودی
سرویس بین الملل افکارنیوز

- بیش از ۱۰ هزار سرباز عربستانی در مناطق شرقی این کشور مستقر شده اند تا جلوی تظاهرات مردمی را بگیرند.

به گزارش افکارنیوز به نقل از تلویزیون الجزیره؛ مقامات سعودی هشدار داده اند که برای سرکوب این تظاهرات اقدامات جدیدی را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

شب گذشته و درپی حمله ماموران امنیتی رژیم آل سعود به شیخ نمر؛ روحانی شیعه و بلندپایه عربستان، صدها نفر از شهروندان خشمگین العوامیه برای شرکت در تظاهرات بزرگ الثوره به سوی شهر القطیف حرکت کردند.

این تظاهرات پس از آن رخ داد که نیروهای امنیتی سعودی با حمله مسلحانه به اتومبیل شیخ نمر وی را مجروح کرده و ربودند.

پس از تظاهرات در کشورهای مصر، تونس، لیبی و یمن حالا نوبت به عربستان رسیده است که صحنه درگیری و تظاهرات باشد.

بعضی از تحلیلگران مستقل این تظاهرات را به " سناریوی کابوس " تشبیه کرده اند که در ان آینده خوبی برای عربستان پیش بینی نمی شود.

شهر العوامیه که محل سکونت شیعیان عربستان است از سال گذشته و در پی اعزام نیروهای نظامی عربستان به بحرین صحنه درگیری میان مردم و نیروهای امنیتی این کشور بوده است.

از زمان وقوع انقلاب در منطقه خاورمیانه، ناآرامی های شهرهای القطیف و العوامیه بیشتر شده و شمار زیادی از مردم شیعه این منطقه از حکومت پادشاهی عربستان ابراز نارضایتی می کنند.

این ناآرامی ها با درخواست اصلاحات سیاسی مردم بازتاب بیشتری پیدا کرد تا آنجا که در ماه مارس گذشته در روزی موسوم به " روز خشم " تظاهراتی بزرگ در عربستان برگزار شد.

این تظاهرات گرچه در حد تظاهرات مردم مصر و یمن و تونس نبود اما بیانگر خواست مردم برای برقراری دموکراسی در این کشور به شمار می رفت.

ناآرامی ها بدون خشونت ادامه می یافت تا اینکه نخستین برخورد خشونت آمیز بین مبارزان شیعی و نیروهای امنیتی عربستان در سوم اکتبر صورت گرفت.

حادثه ای که در آن یک ایستگاه پلیس مورد حمله قرار گرفت و ۱۴ نفر مجروح شدند.

در پی این اتفاقات و وقوع چندین درگیری میان مردم و پلیس حکومت عربستان از شیوه بازداشت هفتگی فعالان حقوق بشر و روحانیون شیعی و تعطیلی مساجد برای متوقف کردن اعتراضات مردمی استفاده کرده است.

همچنین تخریب مساجد مناطق شیعه نشین نیز به برخوردهای مردم و نیروهای امنیتی شدت بیشتری بخشیده است.

هرچند انتشار خبر مرگ ملک عبدالله و حاضر نشدن وی در مجامع رسمی عربستان که حالت آماده باش را در این کشور به دنبال داشته در افزایش درگیری میان معترضان شیعی و پلیس عربستان نقش بسزایی خواهد داشت.

عربستان دارای بزرگترین ذخایر نفتی دنیا است و بیش از ۴ تریلیون بشکه نفت در این کشور ذخیره شده است.
این کشور همچنین بزرگترین تولید کننده نفت در دنیا است که روزانه ۱۰ میلون بشکه نفت خام تولید می کند.