به گزارش افکارنیوز به نقل از العالم، "محمود مبحوح" از بنيانگذاران گردان هاي قسام وابسته به حماس متولد غزه بود كه چند سال پس از آغاز انتفاضه فلسطين از غزه خارج شد.

محمود مبحوح پس از مدتی فعالیت در کشورهای منطقه تصمیم گرفت به امارات منتقل شود، با این حال دستگاه اطلاعاتی امارات فعالیت های مبحوح را زیر نظر گرفت و بارها وی را بازداشت کرد.

" ضاحی خلفان " رییس پلیس دبی پرونده مبحوح را دریافت کرده و با محمد دحلان رئیس سابق دستگاه امنیت تشکیلات خودگردان در این باره ارتباط برقرار کرد، تا اطلاعاتی را درباره مبحوح به دست آورد.

بر اساس این گزارش، اطلاعات جمع آوری شده از طریق مزدورانی در دستگاه پلیس دبی به سازمان سی آی ای رسید. این سازمان مأموریت داشت تا اطلاعاتی را درباره مبحوح کسب کرده و در اختیار دستگاه اطلاعات موساد رژیم صهیونیستی قرار دهد. به همین ترتیب موساد با استفاده از مزدورانش در داخل پلیس دبی توانست محل اقامت مبحوح را شناسایی کند.

مبحوح در هتل بستان روتانای دبی اتاق ۱۰۳ اقامت داشت. این اتاق به طور کامل تحت نظر قرار گرفت، و مزدورانی از موساد و سی آی ای اتاق های مجاور اتاق مبحوح را رزرو کردند.

تحرکات مبحوح به مدت دو هفته تحت نظر قرار گرفت؛ سی آی ای به ضاحی خلفان رئیس پلیس دبی متعهد شده بود که مبحوح کشته نخواهد شد و فقط خواستار اطلاع از منابع تأمین مالی حماس است.

این امر باعثشد تا خلفان به معاونش دستور دهد مبحوح را بیشتر تحت نظر داشته باشد و حساب های بانکی وی را بیشتر کنترل، و بررسی کند چه کسانی به اتاق وی رفت و آمد می کنند. همچنین همه مکالمات وی در داخل هتل شنود شود.

پس از دو هفته گردآوری اطلاعات، پرونده ای از سوی ضاحی خلفان به هماهنگ کننده سیا در دبی تحویل داده شد. هنوز سه روز از این جریان نگذشته بود که جنبش حماس اطلاع یافت مبحوح در شرایط مبهمی به قتل رسیده است.

این ترور موجب تحریک افکار عمومی اعراب و جهانیان شد و امارات را در موقعیت ناگواری قرار داد. این امر باعثشد تا امارات به سرعت درباره ترور محمود مبحوح تحقیق کند. پس از چند هفته تحقیق ضاحی خلفان رئیس پلیس دبی اطلاعاتی را در چند مرحله به افکار عمومی ارائه کرد.

خلفان هر هفته یک بار در رسانه ها ظاهر می شد و اطلاعاتی را درباره این ترور ارائه می کرد و از دستاوردهایش در زمینه دلایل دست داشتن موساد سخن می گفت و اظهار می داشت که عوامل این ترور اتباع کشورهای مختلفی بوده اند.. تصاویر این متهمان و گذرنامه های جعلی آنها در رسانه های منتشر شد.

نکته مهم در این موضوع آن است که ضاحی خلفان از توطئه ای که علیه مبحوح از سوی سی آی ای و موساد در جریان بود اطلاع داشت و وی قبلا جاسوسانی را برای کنترل مبحوح تعیین کرد و پرونده وی را به سی آی ای تحویل داد. سی آی ای نیز این پرونده را با رضایت کامل در اختیار دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی موساد قرار داد. موساد هم به نوبه خود این رهبر گردانهای قسام را ترور کرد. محمد دحلان در ترور مبحوح نقش مهمی داشت، زیرا به همراه رئیس پلیس دبی پرونده مبحوح را کنترل می کرد.

همچنین وی می دانست که مبحوح از رهبران فعال حماس و در صدر افراد تحت تعقیب از سوی رژیم صهیونیستی قرار دارد. مبحوح پیش از این در بیروت هدف عملیات ترور قرار گرفته بود ولی از آن جان سالم به در برد.

پس از ترور مبحوح و پایان تحقیقات، ضاحی خلفان رییس پلیس دبی در رسانه ها ظاهر شد و داستان ترور را تشریح کرد و از دستاوردهای پلیس این کشور در زمینه این پرونده خبر داد تا این پرونده بسته شود.

امارات بعد از خاتمه یافتن این ماجرا، بسیاری از افراد حماس را از خاک خود اخراج کرد.

با وجود قدرت نمايي هاي فراوان ضاحي خلفان و ادعاهاي بزرگ وي مبني بر پيدا كردن عوامل اين ترور، تاكنون هيچ كدام از افراد مذكور دستگير نشده اند، و عملاً پرونده ترور مبحوح بسته شده است.