به گزارش افکارنیوز، سید علی یزدی خواه در گفتگوی با مهر درباره اینکه بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند که اجرای این طرح تنها در حد آزمون و خطاست، گفت: تجارب آموزشی گویای این موضوع است که باید خلاء آموزشی یک ساله با توجه به حذف پیش دانشگاهی و تغییر سن فارغ التحصیلان از ۱۸ سال به ۱۷ سال، به گونه ای پر می شد. کارشناسان پس از مطالعات و بررسی های لازم و بکارگیری تجارب سایر کشورها به این نتیجه رسیدند که دوره ابتدایی از پنج سال به ۶ سال افزایش یابد.

وی ادامه داد: برخی دانش آموزان مناطق محروم پس از پایان دوره ابتدایی جذب بازار کار می شوند، بنابراین در این دوره تحصیلی باید مهارتها و آداب زندگی را به اندازه کافی فرا گیرند. ضمن آنکه حضور دانش آموزان مقاطع پایین تر در میان دانش آموزان مقاطع بالاتر موجب بلوغ زودرس در میان دانش آموزان می شد که با اجرای این طرح از بلوغ زودرس دانش آموزان مقطع ابتدایی جلوگیری می شود.

یزدی خواه معتقد است که در مجموع به دلایل حذف پیش دانشگاهی، توسعه و تعمیق آموزش های عمومی در مرحله ابتدایی، قرار دادن فرصت برای فراگیری آموزه های لازم به دانش آموز و جلوگیری از بلوغ زودرس، یک پایه باید به مقطع ابتدایی افزوده می شد. همچنین مطالعات تطبیقی صورت گرفته در دنیا و تجارب جهانی ثابت کرده است که در بیش از ۱۳۰ کشور دنیا دوره ابتدایی برای دانش آموزان ۶ سال است.

پیش دانشگاهی فلسفه وجودی خود را از دست داد

این مقام مسوول در آموزش و پرورش شهر تهران درباره ضرورت حذف دوره پیش دانشگاهی توضیح داد: در سال ۱۳۷۲ نظام آموزشی تغییر کرد و دوره پیش دانشگاهی برای کنترل ورود دانش آموزان به دانشگاه ایجاد شد. در آن زمان دانشگاه ها ظرفیت پذیرش لازم را برای همه دانش آموزان نداشتند و به همین دلیل دوره پیش دانشگاهی به عنوان فیلتری برای ورود به دانشگاه ها ایجاد شد.

وی افزود: اما هم اکنون دروس پیش دانشگاهی یا خلاصه دروس دوره متوسطه هستند و یا آنکه دانش آموزان دوباره این دروس را در دانشگاه به عنوان واحد پیش نیاز می گذرانند، بنابراین به زعم کارشناسان آموزشی پیش دانشگاهی فلسفه وجودی خود را از دست داده و می بایست این دوره تحصیلی با توجه به افزایش ظرفیت دانشگاهها حذف می شد.

اجرای طرح ۳-۳ - ۶ نه مقطعی است و نه سیاسی

یزدی خواه درباره اینکه ضمانت اجرای طرح ۳-۳ - ۶ در سال های آینده و با تغییر وزیر آموزش و پرورش چیست، گفت: اجرای طرح ۳-۳ - ۶ از مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش است که به تائید رئیس جمهور رسیده است. همچنین اجرای آن از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و به صورت دستور العمل درآمده است.

وی ادامه داد: همچنین تغییر نظام آموزشی و تبدیل آن به ۳-۳ - ۶، پشتوانه هزاران ساعت کار کارشناسی، پژوهشی و مطالعاتی دارد. قطعاً اگر مطالعات لازم صورت نمی گرفت در مراجع مختلف تصویب و ابلاغ نمی شد. بنابراین اجرای این طرح نه سیاسی و نه مقطعی است که بتوان با تغییر وزیر آن را متوقف کرد.

به گفته مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران اجرای طرح ۳-۳ - ۶ گامی رو به جلوست که مهارت های عمومی زندگی را به نسل آینده آموزش می دهد. دانش آموز در دوره ابتدایی مهارت های عمومی را فرا می گیرد، در دوره راهنمایی علایق و استعدادهای خود را می شناسد و در مقطع متوسطه گام نهایی را برای انتخاب رشته و تحصیل در دانشگاه برمی دارد.

پایتخت آماده اجرای طرح ۳-۳ - ۶ است

یزدی خواه از آمادگی پایتخت برای اجرای طرح ۳-۳ - ۶ در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: اقدامات لازم برای تامین فضا، بکارگیری نیروی انسانی، کتب درسی و آموزش معلمان انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۹۱۳ هزار و ۵۰۰ دانش آموز تهرانی برای سال تحصیلی جدید در پایه ششم ابتدایی آماده می شوند، تصریح کرد: شهر تهران نیازمند ۱۶ هزار و ۱۶۰ کلاس است که از این میزان دو هزار و ۶۵۷ کلاس درسی برای پایه ششم ابتدایی اختصاص یافته است. معلمان مدارس نیز در حال فراگیری مهارتهای مربوط به ۳-۳ - ۶ به ویژه پایه ششم ابتدایی هستند.

یزدی خواه با بیان اینکه اکثر معلمان پایه پنجم ابتدایی، امسال پایه ششم را تدریس می کنند، گفت: معلمان پایه های اول، دوم و ششم ابتدایی تامین و احکام آنها صادر شده است. هم اکنون در حال صدور ابلاغیه های معلمان پایه های سوم، چهارم و پنجم هستیم.

انتقال موقت معلمان توابع شهر تهران به پایتخت

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران درباره تعداد معلمان متقاضی توابع شهر تهران برای انتقال به پایتخت گفت: نقل و انتقالات معلمان توابع شهر تهران از اختیارات وزارت اموزش و پرورش است. معلمانی که در سال های گذشته ساکن تهران بوده اما برای تدریس به توابع شهر تهران رفته اند، می توانند به منظور کاهش سفرها و ملاحظات زیست محیطی به صورت موقت برای تدریس در پایه های مختلف به شهر تهران منتقل شوند.

برگزاری دوره های رفع اشکال ۳۰ درصد انتهایی کتب پایه ششم در مهرماه

یزدی خواه با اشاره به برگزاری دوره های رفع اشکال برای کتاب های پایه ششم ابتدایی گفت: آموزش کتابهای پایه ششم ابتدایی برای معلمان ۳۱ تیرماه به پایان می رسد. آموزش های دوره ای نیز دو روز در هفته در ماه های مرداد و شهریور ادامه دارد.

وی افزود: کلاس های رفع اشکال ۳۰ درصد انتهای کتاب های پایه ششم ابتدایی در مهرماه انجام می شود که معلمان در صورت داشتن اشکال می توانند در این کلاسها شرکت کنند.

توزیع کتب درسی دانش آموزان تهرانی در شهریور ماه

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران درباره زمان توزیع کتاب ها برای دانش آموزان تهرانی گفت: براساس سنت سازمان پژوهش و برنامه ریزی شهر تهران کتاب های درسی در نوبت اول در شهرستان ها توزیع می شود و شهریور ماه زمان توزیع کتاب ها در شهر تهران است.

وی ادامه داد: تعداد دانش آموزان پایه اول تا ششم ابتدایی برای سال تحصیلی جدید ۵۶۳ هزار و ۵۶۱ نفر است که کتابهای پایه اول تا پنجم به صورت کامل چاپ شده و تعدادی از کتابهای ششم ابتدایی نیز زیر چاپ است.