سوال: هنرپیشه زن که در فیلم های مختلف نقش همسری برای افراد گوناگون را دارد چه حکمی دارد؟

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

با مراعات کامل حجاب اسلامی اشکال ندارد، مگر در مورد بخصوصی که مفسده ای بر آن مترتب باشد.

(استفتائات، موجود در واحد پاسخ به سوالات)

سوال: در صورتی که سوژه و یا قالب موضوعی حاکم بر فیلمی اقتضاء نماید که کارگردان و یا بازیگران مونث(مسلمان یا غیرمسلمان) حجاب کامل و یا اصلاً حجاب را رعایت نکنند، حکم چیست؟

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

هر گونه فیلمی که در ساختن آن ضوابط شرعی اهمال شود و یا مفاسدی بر آن مترتب باشد اشکال دارد، بلکه ساختن و نمایش و تماشای آن جایز نیست.

(استفتائات، موجود در واحد پاسخ به سوالات)

سوال: استفاده از برنامه های رادیو و تلویزیون(فیلم، سریال و…) چه حکمی دارد؟

آیة الله گلپایگانی(ره):

تهیه و نمایش فیلم و تأتر و نمایشنامه و غیره به صورت میهج شهوت، مانند شوخی زن و مرد با یکدیگر و یا مبادله کلمات شهوت انگیز به عنوان زن و شوهر، و یا اجتماع مرد و زن با دست و روی باز و لباس و اندام تحریک آمیز، و یا به طرز مخصو ص گفتگو کردن که جلب توجه ببیندگان و شنوندگان کند، و هواهای نفسانی را تشدید نماید، که بدآموزی قهری و طبیعی و یا معرضیّت برای فساد اخلاق داشته باشد حرام است. هر چند تحت عنوان مطلوبی باشد.(مثلاً برای تفهیم عاقبت سوء هوسرانی) و مشاهده چنین مناظری نیز حرام است، ولی استفاده از برنامه هایی که مشتمل بر خلاف شرع نباشد اشکال ندارد.

(استفتائات، موجود در واحد پاسخ به سوالات)

سوال: داشتن و دیدن و شنیدن(برنامه های) رادیو و تلویزیون چه حکمی دارد؟

آیة الله گلپایگانی(ره):

استفاده از برنامه های مشروع آن، اشکال ندارد و از موسیقی و برنامه هائی که بدآموزی اخلاقی دارد یا ترویج مفاسدی از قبیل بدحجابی و ارتباط پسر و دختر و امثال آن اجتناب نمائید.

(استفتائات، موجود در واحد پاسخ به سوالات)

سوال: فیلمی در دانشگاه آزاد اسلامی قم در رشته زبان انگلیسی به عنوان درس برای خواهران گذاشته می شود به صورت ویدئو که خلاصه ای از آن چنین است: دو تا پسر و دو دختر در خانه ای با هم دوست می شوند، با هم بیرون می رفتند و بعد در یک اتاقی نوار می گذاشتند و با هم می رقصند و رقص آن ها مهیج است. لباس دختران در فیلم بدون آستین و شلوار بالای زانو و صحنه ای بسیار زشت توأم با آهنگ و موسیقی که الفاظ و شعرهای این آهنگ انگلیسی است و به عنوان درس محسوب می شود و ۲۰ نمره دارد و این فیلم در کلاس پسران که جدای از کلاس دختران است گذاشته می شود. استاد زبان می گوید این فیلم ها با مهر و تأیید وزارت ارشاد نشان داده می شود و بلافاصله بعد از درس پسران هر چه از این فیلم فهمیدند باید برای استاد دقیقاً توضیح دهند و این کلاس اجباری است و هفته ای دو روز می باشد لطفاً از نظر شرعی نظرتان را بفرمایید که ما چه تکلیفی داریم؟


آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

بسمه تعالی. در فرض مورد سوال، نظر کردن به فیلم مذکور و استفاده از آن حرام است.

(استفتائات، موجود در واحد پاسخ به سوالات)

منبع : تبیان