به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، این پدیده که از ظهر دوشنبه آذربایجان غربی را در بر گرفته از بعد از ظهر با شدت بیشتر شهرستانهای جنوب اذربایجان غربی از جمله بوکان، پیرانشهر، سردشت را غبار آلود کرده است.

پدیده گرد و غبار که ناشی از خشک شدن مناطق باتلاقی عراق در اثر احداثسد و خشکسالی است سال گذشته هم در چند نوبت آب و هوای آذربایجان غربی را تحت تاثیر خود قرار داد.

این وضعیت جوی و وجود ذرات معلق هوای این منطقه را کدر کرده و مشکلات تنفسی را برای برخی ساکنان این شهر بویژه افراد سالمند و بیماران بوجود آورده است، بروز این شرایط باعثشد تا شماری از شهروندان شهرهای جنوب استان امروز با استفاده از ماسک در سطح شهر تردد کنند.

غلظت گرد و غبار به حدی است که وسعت دید را نیز بویژه در مناطق برون شهری و محورهای مواصلاتی دچار مشکل کرده و هم اکنون بروز این وضعیت جوی موجب نشستن قشر نازکی از گرد و خاک بر چهره شهر ها شده است.

گازهای شیمیایی از سالهای دور مهمان کالبد انسانهای رنجور سردشتی شده و اکنون ریزگردهای عربی ریه‌ها و شریانهای حیاتی مردم و درختان بلوط این دیار و شهرهای جنوب آذربایجان غربی را مورد هدف قرار داده است.

در حالیکه مصدومان سردشت ۲۵ سال از درد ناشی از بمباران شیمیایی رژیم بعثعراق رنج می‌برند، هجوم توده هوای غبار آلود از کشورهای عربی درد مضاعفی بر سرفه‌های خشک مصدومان افزوده و با توجه به نبود امکانات و کلینبکهای تخصصی انها در مقابله با این ریزگردها بی‌دفاع مانده‌اند.

رئیس محیط زیست شهرستان بوکان در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: میزان گرد و غبار در این شهرستان ۵۰۰ میکرو گرم بر متر مکعب است که این میزان سه و نیم برابر حد مجاز است.

محمد احمدی از بیماران قلبی و عروقی و سالمندان خواست در صورت امکان از تردد در مکان های باز خودداری کنند.

همچنین در پیرانشهر و سردشت نیز میزان گرد و غبار در این شهرستان ها نیز به بیش از ۲۲۰ میکرو گرم بر متر مکعب رسیده است.