سرانجام قلیان‌ها

افكار نيوز - جمع آوری قلیانها از اماکن عمومی، موضوعی است که در قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات به آن تاکید شده اما با گذشت ۱۹ماه از مصوبه کمیسیون اجتماعی دولت، همچنان وزارت بهداشت به عنوان ناظر و وزارت کشور به عنوان مجری در اجرای این قانون سستی می کنند.

به گزارش افکار به نقل از مهر، بررسی‌ها و تحقیقات علمی نشان می‌دهد که مضرات و آسیب‌های قلیان به مراتب مخرب تر از مصرف سیگار است به طوری که دکتر محمدرضا نوروزی، عضو کمیته عملی سمینار سرطان کلیه گفته که پیش زمینه ابتلا به سرطان کلیه مصرف تنباکو، ‌دخانیات و قلیان است.
این در حالی است که دکتر رویا دستجردی، کارشناس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه ملی با دخانیات گفته که در اثر اهمال ‌کاریها و شیوع گسترده قلیان در بین خانواده‌ها و جوانان، محدودیت سنی و جغرافیایی مصرف این ماده دخانی در جامعه به کلی از بین رفته است.
به گفته این کارشناس مواددخانی، یک وعده مصرف قلیان معادل مصرف ۸۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار است و آنچه تحت عنوان قلیانهای معطر مصرف می‌شود نیز همان مضرات قلیان معمولی را دارد. بعلاوه اینکه ممکن است توتونهای مصرفی در قلیان معطر توتونهای کپک زده انتهای انبارها باشند که با افزودن مواد معطر فساد آنها پوشانده شده است.

دکتر مرجان قطبی، کارشناس مسئول ستاد کشوری کنترل و مبارزه ملی با دخانیات با اشاره به مصرف اشتراکی قلیان که می‌تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به میکروب سل و ویروسهایی مانند تب خال و هپاتیت ‌شود، گفت: توتون تنباکوی مورد استفاده برای مصرف قلیان حاوی میکروب و قارچ است که این امر موجب ایجاد عفونتهای حاد و مزمن در دستگاه تنفسی می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد که شیوع سرطان ریه، آسم و بیماریهای انسدادی ریه در افرادی که در معرض دودسیگار و یا قلیان قرار می‌گیرند نسبت به افرادی که اصلا در معرض دود قرار ندارند بیشتر است.
پس از تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و ابلاغ آن در شهریور ۱۳۸۵ تا امروز، اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام نشده است. به طوری که در مدت زمان کوتاهی موضوع جمع آوری قلیانها از اماکن عمومی در دستور کار وزارت کشور و نیروی انتظامی قرار گرفت اما به دنبال اعتراض صنف قهوه خانه داران شهر تبریز، این موضوع به دستور رئیس جمهور مسکوت ماند.
بعد از گذشت مدتی، موضوع جمع آوری قلیانها از اماکن عمومی در کمیسیون اجتماعی دولت بررسی و قرار شد بار دیگر این موضوع در دستور کار قرار بگیرد اما تا امروز این بند از قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، همچنان " کم لن یکن " باقی مانده و مسئولان وزارت بهداشت هم عکس العملی نشان نمی دهند و تنها به توصیه های بهداشتی و فرهنگی بسنده می کنند و اینکه مصرف قلیان ضرر دارد و خانواده ها نباید به عنوان تفریح به قلیان نگاه کنند.

اوائل امسال بود که دکتر حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت در کنفرانس خبری و در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا جمع آوری قلیانها جدی گرفته نمی شود، گفت که وزارت کشور امتناع می کند.
اجرای طرح جمع آوری قلیانها از سطح سفره خانه ها و قهوه خانه ها در سال ۸۶ آغاز شد که به دنبال اعتراض صنوف مربوطه این طرح با تصمیم رئیس جمهور متوقف شد. اما با گذشت حدود ۱۹ماه از مصوبه کمیسیون اجتماعی دولت برای جمع آوری مجدد قلیانها، هیچ اقدامی دیده نمی شود.
دکتر اکبر رنجبرزاده، عضو فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس در پاسخ به این سئوال که چرا قانون جمع آوری قلیانها اجرا نمی شود، گفت: متاسفانه برخی دستگاهها از قانون تبعیت نمی کنند. وقتی وزیر بهداشت دستور می دهد که این قانون باید اجرا شود، حتما باید عملیاتی شود ولی بخش دیگری از این دستور تبعیت نمی کند و علت آن هم مشخص نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با قبول این موضوع که قانون مذکور به درستی اجرا نمی شود، افزود: همه دولت باید تبعیت محض از تصمیمات کارشناسی شده داشته باشند.
رنجبرزاده به برگزاری جلساتی با حضور وزرای بهداشت، بازرگانی، صنایع و کشور در مجلس اشاره کرد و گفت: در این جلسات بارها بر سر این موضوع صحبت شد اما نمی دانیم چرا در اجرا دچار مشکل است.
بشیر خالقی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر گفت: متاسفانه موضوع را سیاسی کرده اند.
وی با عنوان این مطلب که دیده شدن قانون ضمانت اجرایی می خواهد، افزود: در مجلس هفتم طرحی آورده بودند که این قانون را حذف کنند و امروز می بینیم که قانون مبارزه با دخانیات ضمانت اجرایی ندارد.
پیش از این قلیان در بین سنین بالا و بیشتر در مردان و در محدوده جغرافیایی جنوب کشور رواج داشت ولی در سالیان اخیر مصرف این ماده دخانی بین خانواده‌ها وجوانان سراسر کشور گسترش چشمگیر و هشداردهنده‌ای یافته است. متاسفانه مصرف قلیان در مراکز تفریحی جنبه تفریحی و تفننی یافته و گاهی برای نشان دادن میزان صمیمیت بین افراد خانواده دست به دست بین تمامی اعضاء فامیل می‌چرخد و مصرف می‌شود.

پايان خبر/ب.