به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از خبرگزاری "شینهوا"،"رامتان لامامرا"، کمیسر صلح و امنیت اتحادیه اروپا در کنفرانسی مطبوعاتی در پایتخت اتیوپی گفت: نیروهای نظامی اتیوپی که در حال حاضر در کنار نیروی صلحبان اتحادیه آفریقا در خاک سومالی علیه گروه الشباب مبارزه می کنند، احتمالا پیش از بیستم آگوست آینده از این کشور خارج خواهند شد.

وی برخورد با گروه های مسلح در سومالی و تلاش برای برقراری ثبات و آرامش در این کشور را یکی از اقدامات موفق اتحادیه آفریقا در زمینه امنیتی و برقراری صلح دانست.

لامامرا گفت: مقامات اتحادیه آفریقا اطمینان دارند که پیشرفت های دیگری نیز در تثبیت اوضاع در سومالی حاصل خواهد شد.

این مقام اتحادیه آفریقا تاکید کرد، نیروی صلحبان اتحادیه آفریقا مستقر در سومالی و نیروهای نظامی و امنیتی این کشور در مسیر پیشرفت قرار دارند و امنیت در این کشور به تدریج تقویت می شود.

" ملس زناوی "، نخست وزیر اتیوپی نیز پیشتر اعلام کرده بود نیروهای نظامی این کشور مستقر در شهر بیداوه در ۱۲۳۰ کیلومتری موگادیشو، پایتخت سومالی، به محض اینکه ثبات در سومالی برقرار شود، خاک این کشور را ترک خواهند کرد.

گروهی از نظامیان اوگاندا و بروندی در قالب نیروی صلحبان اتحادیه آفریقا در سومالی مستقر هستند و از چندی پیش شماری از نظامیان ارتش جیبوتی و کنیا نیز به آنها ملحق شدند.

سومالی از زمان سرنگونی رژیم خودکامه زیاد باره به دست امرای ارتش در سال ۱۹۹۱ فاقد دولت مرکزی توان‌مندی بوده است.

دولت انتقالی ضعیف در موگادیشو طی پنج سال گذشته با الشباب درگیر بوده است و تحت حمایت قوی نیروی اتحادیه آفریقا از جمله، اتیوپی، اوگاندا، بروندی و جیبوتی قرار دارد.

نیروهای مخالف الشباب با حضور نظامیان بیگانه به ویژه نیروهای اتیوپی در خاک کشورشان مخالفند و بسیاری از حملات خود را علیه نیروهای اتیوپی عملی کرده اند.

سومالی که از نظر استراتژیک در شاخ آفریقا واقع شده است یکی از کشورهایی است که بیشترین شمار پناهندگان و آوارگان را در جهان دارد.