به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، رادیو امروز شبکه مستقل خبری تاجیکستان در مطلبی که در وب سایتش منتشر کرده بود، نوشت: پایگاههای خبری هند این هفته با بررسی موضوع خروج نیروهای ناتو از افغانستان این احتمال را دادهاند که دهلینو قصد دارد با مقامات دوشنبه برای ایجاد پایگاه نظامی خود توافق کند.

بنابر اعلام این منبع، هند و تاجیکستان هم اکنون در مورد ایجاد پایگاه نظامی در منطقه «فرخار» ناحیه‌ای در مرز با افغانستان مذاکراتی را آغاز کرده و مسائل مورد بحثرا به بررسی گرفته‌اند.

این منبع همچنین تصریح کرده است که از مقامات رسمی و عالی رتبه هند انتظار می‌رود برای نهایی کردن موضوع مورد بحثدر ماه سپتامبر(شهریور ماه) با هدف دیدار و مذاکرات با «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری به تاجیکستان سفر می‌کنند.

در این مطلب تاکید شده که در صورت توافق نهایی روی این مسئله و فراهم شدن زمینه قانونی ایجاد چنین پایگاهی، تاجیکستان نخستین کشوری خواهد بود که هند در آن حضور نظامی خواهد داشت.

این منبع خبری همچنین این احتمال را داده است که هند نیز در برابر روسیه، چین و آمریکا با هدف حفظ و توسعه نفوذ سیاسی و اقتصادی خود در تلاش برای ایجاد زمینه حضور نظامی در منطقه آسیای مرکزی است.

کار‌شناسان در اینباره می‌گویند: هند از مدت‌ها قبل با تاجیکستان در زمینه نظامی همکاری داشته و کمک‌هایی‌ را برای تقویت نیروهای مرزبانی و پرسنل وزارت دفاع در اختیار این کشور گذاشته است.

به گفته این کار‌شناسان، کمک ۷۰ میلیون دلاری هند به بازسازی فرودگاه نظامی موسوم به «عینی» در ۲۰ کیلومتری جنوب غرب دوشنبه و همچنین مشارکت در ساخت و تجهیز چند بیمارستان نظامی و آموزشی از اقداماتی بوده است که دهلی نو برای زمینه چینی در گسترش مناسبات و واگذاری پایگاهی به نظامیان هند در خاک تاجیکستان انجام داده است.

فرودگاه عینی از مهم‌ترین فرودگاه‌های استراتژیک تاجیکستان است که توسط وزارت دفاع هند با هزینه ۷۰ میلیون دلار تعمیر و بازسازی شد و هند علاقمند است که با روسیه استفاده مشترکی از این فرودگاه داشته باشد.

این در حالی است که قبلا مقامات تاجیکستان اعلام کرده بودند که بحثاستفاده از این فرودگاه فقط با روسیه انجام خواهد شد.

این فرودگاه پتانسیل بالایی دارد و همه نوع هواپیما در این فرودگاه امکان فرود دارد به طوریکه طول باند این فرودگاه ۳۲۰۰ متر است.