به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، لئون پانتا، وزير دفاع آمريكا روز چهارشنبه در يك كنفراس خبري مشترك با فيليپ هاموند، همتاي انگليسياش گفت: آمريكا براي هرگونه اقدام احتياطي در منطقه آماده است. ما در قابليتهايي سرمايهگذاري كرديم كه اطمينان حاصل كنيم تلاش ايران براي بستن مسير كشتيراني در خليجفارس چيزي خواهد بود كه ما توان مقابله با آن را خواهيم داشت، البته اگر تصميم به انجام چنين كاري بگيرند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اظهارات پانتا در حالی بیان شد که تنش‌ها در منطقه درباره برنامه هسته‌یی ایران و تهدید تهران برای بستن تنگه هرمز در صورتی که جامعه بین‌المللی تحریم‌های اعمال شده علیه صادرات نفتی ایران را برندارد، بالا گرفته‌ است.

هاموند نیز در این کنفرانس خبری گفت که لندن به اطمینان از بازنگه‌داشته شدن مسیرهای دریایی خلیج‌فارس متعهد است.

وزیر دفاع انگلیس گفت: من بر تعهدمان برای ایفای نقش‌مان در حفظ آزاد بودن رفت و آمدها در آب‌های بین‌المللی خلیج‌فارس و تنگه هرمز تاکید می‌کنم. هرگونه تلاشی از جانب ایران برای بستن تنگه هرمز غیرقانونی خواهد بود و جامعه بین‌المللی اجازه انجام آن را نخواهد داد.

وزیر دفاع آمریکا گفت که واشنگتن آماده است در برابر هرگونه اقدامی علیه تجارت دریایی از جمله ایران واکنش نشان دهد.

او گفت: ایران باید درک کند که آمریکا و جامعه بین‌المللی آن‌ها را مسوول مستقیم هرگونه اختلالی در کشتیرانی منطقه از جانب ایران و یا از جانب عواملش خواهند دانست.

به گزارش ایسنا، رییس کل ستاد نیروهای مسلح ایران نیز پیش از این گفت: ما طرح بستن تنگه هرمز را داریم، ولی اجرای آن مستلزم تدبیر و دستور فرمانده معظم کل قوا است.

سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی در خصوص ورود ناو هواپیمابر آمریکا به خلیج فارس گفت: قضیه حضور و نقش آمریکا در منطقه مساله تامین منافع ابرسرمایه‌داری و آمریکا و صهیونیسم در منطقه است.

او افزود: اما طبق آنچه فرماندهان آمریکایی اعلام کردند، این تحرکات ناو هواپیمابر جرج واشنگتن برای پشتیبانی از جنگ افغانستان و مقابله با دزدان دریایی است.

فیروزآبادی در ادامه درباره اظهارات غربی‌ها مبنی بر نیروهای جدید گفت: در مورد وسایل جمع آوری مین که مدتی صحبت آن را می‌کنند و می‌گویند به منطقه می‌آوریم مربوط به این است که می‌‌خواهند به اعراب منطقه اطمینان دهند مسیرهای صادرات و کشتیرانی را باز نگه می‌دارند. آن‌ها هر روز به یک روش از کشورهای عربی ‌نفت خیز باج می ‌گیرند.

وی افزود: یک روز با مستقر کردن رژیم صهیونیستی، یک روز با تجهیز صدام و یک روز به بهانه موشک‌های ایران و استقرار سامانه‌های ضد موشک که یکی از سران عربی می‌گفت ما اصلا نمی‌دانیم این موشک را آورده‌اند یا نه که اجاره‌اش را از ما می‌گیرند و حالا هم نوبت دستگاه‌های مین روب هوایی، ‌دریایی و زیر سطحی شده است.

رییس‌کل ستاد نیروهای مسلح در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه غربی‌ها اعلام کرده‌اند ایران توان بستن تنگه هرمز را ندارد، گفت: آن‌ها برای دلخوشی خودشان می‌گویند که ما بلوف می‌زنیم که البته ما هم بنا نداریم که تنگه هرمز را ببندیم ولی طرح بستن آن را داریم که طرحی هوشمندانه و معقولانه است.

فیروزآبادی در پایان تصریح کرد: نیروهای مسلح برای هر موضوعی طرح خود را دارند ولی تصمیم اجرای بستن تنگه هرمز به عهده فرمانده معظم کل قواست و شورای عالی امنیت ملی به ایشان مشورت می‌دهند.

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز پس از درگیری یک ناو آمریکایی با یک قایق اماراتی در خلیج‌فارس که به کشته و زخمی شدن تعدادی از سرنشینان این قایق منجر شد گفت: بحثامنیت خلیج فارس جزو اولویت‌های نظام ماست و همه توانایی‌ کشور برای برقراری امنیت در منطقه و ثبات در خلیج فارس به کار گرفته شده است. این را که بارها اعلام کرده‌ایم حضور نیروهای خارجی می‌تواند تهدیدکننده امنیت باشد می‌توان نشانه‌هایش را از حوادثی که رخ می‌دهد پیدا کرد. قطعا کشورهای منطقه به کمک هم می‌توانند بهترین شکل امنیت را برقرار کنند. توانایی‌های دفاعی‌شان را در کنار هم قرار دهند و هیچ نیازی به حضور نیروهای خارجی در منطقه نیست.

وي تاكيد كرد: هرجا كه ناامني و تهديد ثبات يك منطقه را مشاهده كرديم كار نيروهاي خارجي در اين بين قابل مشاهده بوده است. توصيه ميكنيم اقدامات تحريككننده انجام نشود و فعاليتهايي كه ميتوانند ثبات اين منطقه حساس را به خطر اندازد دنبال نكند. منطقه خليج فارس براي همه كشورهاي منطقه از اهميت بالايي برخوردار است و هرگونه اقدام عملي و سياستهايي كه ميتوانند به شكلي امنيت اين منطقه يا امنيت عرضه انرژي را در اين منطقه به خطر اندازد ميتواند منافع كشورهاي منطقه را تهديد كند. اميدواريم اين حوادث تكرار نشود.