افکار نیوز - نویسنده وبلاگ نامه های حوزوی نوشته است: موج گرانی های چند ماهه اخیر ملموستر از آن است که نیازی به گفتن داشته باشد هر کسی که در این جامعه زندگی کند با یکبار خرید می تواند این مساله را متوجه شود، رشد صعودی قیمت ها در برخی از کالاها روزانه و در برخی به صورت هفتگی است. طلبه ها هم مانند نود و نه درصد مردم این مساله را درک و لمس کرده اند.

رضا تاران در وبلاگش به سراغ سوژه گرانی رفته و از دریچه نگاه خود وضعیت طلاب و کنار آمدن آنها با موضوع گرانی را مورد بحثقرار داده است. این وبلاگ نویس که خود روحانی است، نوشته است:

طلبه ها با گرانی چگونه دست و پنجه نرم می کنند؟

طلبه های شاغل:برخی از طلبه ها شاغل هستند و مانند مردم متوسط زندگی می کنند آنها ممکن است پس از سال ها توانسته باشند خانه ای خریداری کنند و حقوقی نسبی دریافت کنند، گرانی گرچه بر این بخش از طلاب هم فشار می آورد اما فشار بر آنها شدید نخواهد بود ممکن است آنها بخشی از خواسته های خود را کنار بگذارند و در این وضعیت به خواسته ها و نیازهای ضروری اکتفا کنند.

طلبه های در حال تحصیل:بخش زیادی از طلبه های عموما جوان حوزه، در حال تحصیل هستند شهریه ای در حد دویست و پنجاه تا سیصد هزار تومان به آنها داده می شود آنها درآمد دیگری ندارند خانه ای هم ندارند و مانند بسیاری از جوانان مستاجر هستند برخی از آنها یک یا دو فرزند هم دارند، گرانی به شدت این دسته از طلاب را که تعداد متنابهی هم هستند تحت فشار قرار داده است.

رشد قیمت اجاره بهای خانه در قم به اندازه ای است که برخی از طلاب را با مشکل اساسی مواجه کرده است برخی از صاحبخانه ها که فشارهای زندگی را حس کرده اند تصمیم گرفته اند تا این مبالغ را با اجاره بالا تامین کنند طلبه های جوان که این مبالغ بالا را ندارد چاره ای ندارد جز اینکه در خانه هایی که در حد وشان خود نیست سکونت کند یا مجبور هستند چند قطعه طلای همسر خود را که یادگار ازدواج آنهاست بفروشند، برخی از طلاب وام هایی را از بانک ها می گیرند که خدا می داند چگونه می توانند قسط آن را بپردازند، سبد غذایی آنها نیز با مشکل اساسی مواجه شده است طلبه ای که سالانه بیشتر از دو سه کیلو گوشت مصرف نداشته است مجبور است انصراف خود را از این مقدار نیز اعلام کند؛ حال اگر از خود او بگذریم معلوم نیست همسر و فرزند او چه گناهی دارند.

واکنش علما:گرانی های اخیر با واکنش برخی از علما نیز مواجه شده است، آیت الله صافی گلپایگانی گرانی ها را باعثآزردگی قلب آقا امام زمان(عج) دانسته بود، آیت الله یزدی دبیرجامعه مدرسین حوزه با ارسال نامه ای کم رمق ابراز نگرانی اساتید حوزه را به رییس جمهور رسانده بود، آیت الله سیداحمد خاتمی هم گفته بود که مردم به خاطر ایستادگی در مقابل دشمن در مقابل گرانی ها آخ هم نگویند این اظهار نظر واکنش هایی زیادی را به دنبال داشت که البته ایشان با گله از رسانه ها تاکید کرده بود که گفته های وی تحریف شده است، آیت الله مکارم شیرازی هم راه حل گذر از این مساله را ساده زیستی دانسته بود.
البته معلوم نیست که طلبه هایی که ساده زیست هستند باید چه کنند. برخی از علمای دیگر با وجود ناراحتی از وضع موجود ترجیح داده اند نظرات خود را در جمع های خصوصی ابراز کرده و در محافل عمومی سکوت پیشه کنند.

واکنش طلاب:برخی از طلاب برای جبران این وضعیت مجبور شده اند به کارهای نیمه وقت و پاره وقت رو آورند مثلا برخی در موسسات به صورت ساعتی کار می کنند؛ البته با دستمزدی بسیار ناچیز، برخی از طلاب که ماشین دارند سعی می کنند بخشی از روز را به مسافرکشی بپردازند که ممکن است این کار مخفیانه و بدون اطلاع خانواده انجام گیرد، یکی از علما هم که معمولا دستی در توجیه برخی اشتباهات مسوولان دارد در جلسه ای به طلاب توصیه کرده بود که طلاب به صورت متعدد به تبلیغ بروند تا بتواند هزینه های زندگی را تامین کنند، در جلسات خصوصی طلاب، بحثگرانی بسیار داغ است و در هرجلسه ای این مساله مطرح می شود.

نگرانی آنها از دو جهت است: اول اینکه این گرانی ها که خود نیز آن را به خوبی و بیشتر از مردم هم لمس می کنند با مردم چه می کند با این نارضایتی های مردم چه باید کرد؟ آیا چاره ای برای این کار نیست و دغدغه دوم طلاب نیز در زمینه زندگی خود طلاب است برخی از طلبه ها دوست دارند که این مساله را توجیه کنند اما اکثر طلاب در بحثگرانی مانند مردم فکر می کنند و از این ماجرای تلخ می نالند. معلوم نیست که طلبه هایی که زندگی آنها به سختی می گذرد چگونه می توانند در ادامه تحصیل موفق باشند.

گرچه نحوه زندگی طلاب ساده است و برخی از آنها به تحمل مشکلات عادت کرده اند اما تا چه حدی می توانند تحمل کنند و چرا باید تحمل کنند خصوصا خانواده آنها.