پشت پرده غیبت ده ساله مسعود رجوی

سرویس سیاسی افکارنیوز

- با اشغال خاک عراق، وضعیت گروهک منافقین با هاله ای از ابهام روبرو شد؛ اعضای این گروهک در اردوگاهی به نام قرارگاه اشرف مستقر و ارتش آزادیبخش خلع سلاح شد.
از آن زمان به بعد یعنی قریب ۱۰ سال گذشته، سرکرده این گروهک هیچگونه حضوری در مجامع عمومی نداشته و هیچ تصویری از وی منتشر نشده است.

به گزارش افکارنیوز؛ عدم حضور مسعود رجوی در انظار عمومی و به روز نشدن سایت سازمان تروریستی مجاهدین باعثشد تا بسیاری به این نتیجه برسند که رجوی در خلال حمله آمریکا به عراق کشته شده است.

حتی بی بی سی نیز در خبری در فروردین سال ۸۸ به کشته شدن مسعود اعتراف کرد و گفت: از زمان اشغال عراق توسط نیروهای امریکایی خبری از آقای رجوی نیست هرچند اکثرا معتقدند که وی مرده است.

در این میان بحثتسویه حساب درون گروهی مریم رجوی نیز از جمله دلایلی است که برای غیبت ۱۰ ساله مسعود مطرح می شود. تسویه حسابی که در قالب کودتای مریم، مسود از رهبری گروه خلع شد و مریم رجوی رهبری این گروهک را از سال ۸۲ به عهده گرفت.
هرچند بسیاری بر این باورند که مسعود در این تسویه حساب از بین رفته اما به دلیل ملاحظات امنیتی وانمود می شود که مسعود در محل امنی پنهان شده است.

برخی اخبار درز کرده از گروهک نیز این گمان را که مریم با کودتای خود مسعود را محبوس کرده یا کشته باشد قوی تر می کند چراکه طی سال های اخیر مریم در تمام دیدارهای این گروهک با طرف های غربی حضور می یابد و خبری از مسعود نیست.
از طرف دیگر سایت سازمان منافقین نیز باکس مریم را قبل از باکس مسعود آورده و به روز می کند تا نشان دهد اکنون مریم بر این فرقه رهبری می کند.

در همین حال رسانه های کرد عراقی زمستان سال گذشته از بستری شدن مسعود رجوی در بخش مراقبت های ویژه در اثر بیماری خطرناک خبر داده و اعلام کردند که بیمارستانی که مسعود در آن بستری است، تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد.

پس از آن یک خبرنگار کانادایی مقیم فرانسه هم خبری در خصوص دیدار مسعود رجوی با مشاور رئیس جمهوری آمریکا در لنجی نزدیک منطقه لوند خبر داد.
درخواست مسعود رجوی برای دیدار با رئیس جمهور آمریکا نیز گاه گاهی مطرح شده تا توجیهی باشد برای زنده بودن سرکرده گروهک منافقین.

هرچند طی سال های اخیر بارها خبرهایی از دستگیری مسعود رجوی توسط سازمانهای امنیتی برخی کشورها همچون اردن منتشر و سپس تکذیب شده اما مجاهدین خلق هم از ده سال پیش تا کنون تمام خبرهای حاکی از مرگ رهبرش را تکذیب و تاکید کرده که وی در محلی سری و امن زندگی می کند.

در همین حال برخی منابع تائید نشده خبر از مرگ مسعود رجوی داده و بر این اساس که از سال ۲۰۰۳ تا کنون هیچ خبری از وی منتشر نشده اعلام می کنند که به احتمال قوی مسعود مرده است.

در حالی که خبر مرگ مسعود رجوی برای اولین بار در وب سایت مهدی خزعلی مطرح شد اما برخی معتقدند که مسعود رجوی در سلولی مجاور با سلول صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق، زندانی است و برخی هم بر این باورند که او در خانه ای در عراق زندانی شده است.

در عین حال گزارشاتی هم مبنی بر استفرار وی در ناوگان پنجم دریایی نیروهای آمریکا در خلیج فارس منتشر شده است. برخی منابع نیز اعلام کرده اند که او را در ستاد مرکزی نیروه های آمریکایی در قطر دیده اند.

در هر حال به فرض اینکه مسعود رجوی زنده هم باشد عملا مرده به حساب می آید چراکه از نظر حامیانش وی مهرهای سوخته است که وجودش هرگونه عملیات جدید منافقین را با شکست روبرو می کند.