فال قهوه؛ گریز از آینده به سمت خرافات

به گزارش افکار نیوز به نقل از ایسنا،تا به حال قهوه نوشیدهاید؟ رابطهتان با آن چگونه است؟ تاکنون شب امتحان سراغ قهوه رفتهاید؟ زمانی که نیاز دارید مدت بیشتری بیدار بمانید چطور؟ به نظر شما چای مفید است یا قهوه؟ تمامی این سئوالات یک طرف و پرسشهای مربوط به فال و فالگیری یک طرف! آیا تا به حال منتظر ماندهاید تا نقشها و برجستگیهای ته فنجان قهوه، سرنوشت و آینده شما را رقم بزند؟
ریشه و منشا پیدایش قهوه از سرزمینی به نام Kaffa(اتیوپی امروزی) است و تمامی منابع و شواهد نشان می‌دهد مردم این کشور واقعا نخستین مردمی بودند که به وجود این گیاه پی بردند.



گرچه در شروع، از آن به عنوان یک خوراکی و نه یک نوشیدنی استفاده می‌کردند و دانه‌های آن را می‌جویدند.

شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد راهبان از سال‌ها قبل در صومعه‌هایشان این گیاه را می‌کاشتند و معتقد بودند مصرف آن باعثمی‌شود شب‌ها بهتر و راحت‌تر، بیدار مانده و عبادت کنند و اما استفاده اقتصادی و کاشت قهوه به منظور ذکر شده از یمن آغاز و جالب اینکه نخستین قهوه‌خانه در مکه افتتاح شد و استفاده از قهوه به سرعت در دنیای عرب مرسوم گشت.

زهره کیانی، کارشناس ارشد روانشناسی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه کویر درباره فال قهوه می‌گوید: آدم‌ها علاقه‌مندند از آینده خبردار شوند و در عین حال پتانسیل شنیدن اخبار بد را ندارند.

وی ادامه می‌دهد: آن‌ها دوست دارند نسبت به آنچه قرار است پیش بیاید، اطمینان حاصل کنند، بدانند که دوست داشته خواهند شد و موفقیت به دست خواهند آورد پس خیالات و رویاهایشان را از طریق فال‌ها دنبال می‌کنند که فال قهوه، صرف نظر از جنبه پیشگویی که رمالان و یا به عبارتی شیادان به آن متوسل می‌شوند، بیشتر جنبه تفننی و سرگرم کننده دارد، زیرا برای هر شخص عاقلی روشن است که آینده هر کس به دست خودش ساخته می‌شود و مجموعه‌ای از نقش‌های برجسته شده در ته فنجان قهوه نمی‌تواند آینه تمام‌نمای آینده باشد.

کیانی اضافه می‌کند: عدم اطمینان نسبت به آینده و وجود این احتمال که چیزی بنای امن امروز را فرو می‌ریزد، این حس که باید به هر نحو ممکن امنیت فردا را تضمین کرد یا دست کم به آن امید داشت را به وجود می‌آورد و فال یک روش برای آدم‌هایی است که نسبت به آینده حساس‌ترند و آسیب‌پذیری‌شان آن‌ها را به این سمت می‌کشاند که برای کسب اطمینان، به دنبال یک عامل خارجی بگردند.

مرجان ابراهیمی، کارشناس علوم اجتماعی نیز در این زمینه به خبرنگار ایسنای منطقه کویر می‌گوید: افرادی که در زندگیشان هر چند وقت یک بار به فال روی می‌آورند و یا اعتقادی ویژه به فالگیری دارند زیاد قادر به تغییر و تحول در زندگی خود نیستند و یا این حقیقت را که خود شخص در تغییر و تحولات سرنوشت زندگی‌اش دخیل است، قبول ندارند.

وی ادامه می‌دهد: اینگونه افراد خود را با اعتقاد ویژه به «تقدیر و سرنوشت» و با این احساس که قادر نیستند آنچه را که در آینده روی می‌دهد تحمل کنند و دست تقدیر نیرومندتر از اراده فرد است محصور می‌کنند که این مساله نشانگر زمینه‌های ضعف اعتماد به نفس است.

ابراهیمی خاطرنشان می‌کند: آن‌ها که خود را به قدر کافی دوست داشتنی نمی‌بینند به دنبال چیزی هستند که رابطه‌شان را با خودشان خوب کنند، در حقیقت اینگونه افراد خود را باور ندارند، بلکه باور دارند و احساس می‌کنند آنچه که در رویاها و آرزوهایشان به دنبالش هستند، می‌توانند در فنجان چای و یا قهوه فالگیرها و رمال‌ها پیدا کنند.

این کارشناس علوم اجتماعی می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد گرایش و علاقه زنان نسبت به فال و فالگیری، بیشتر از مردان است.

وی اظهار می‌کند: به دلایل مختلف اجتماعی و روانی، مردان حتی در صورتی که از فقدان اعتماد به نفس رنج ببرند، آن را به شکل محسوسی کنترل و پنهان می‌کنند.

ابراهیمی می‌افزاید: به طور کلی زنان نسبت به اتفاقات آینده و مسائل خصوصی حساس‌ترند در نتیجه همواره علاقه‌مندند مسایل تازه‌ای را تجربه کنند.

کیانی، کارشناس ارشد روانشناسی نیز در این زمینه می‌گوید: برای زنان، فال تا حد زیادی جنبه سرگرمی دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: زندگی برخی از زنان، زندگی‌ای بدون سرگرمی است و زنان از طریق تجربه فالگیری به ویژه فال قهوه، علاوه بر این که دور هم جمع و به این ترتیب وارد یک گروه می‌شوند، موضوعی نیز برای سرگرمی پیدا می‌کنند. آن‌ها به دنبال این هستند که کسی برایشان هدف تعریف کند.

این روانشناس ادامه می‌دهد: گرایش به فال قهوه، گرایش خاص زنان متوسط و کم سواد نیست بلکه چنین تمایلی در بسیاری از زنان تحصیلکرده نیز وجود دارد که این امر حاکی از آن است که مسئله کسب امنیت روانی، هنوز برای برخی از زنان در قشرهای مختلف حل نشده است.

وی همچنین تصریح می‌کند: از میان زنان، بیشتر آن دسته گرفتار این روش‌ها هستند که ابزارهای تعیین‌کننده محیط زندگی را برای پیش‌بینی آینده، کافی نمی‌دانند. گروهی دیگر، آنانی هستند که اضطراب شدید دارند و همواره نگران خطراتی هستند که در آینده در کمین آنهاست.

چهره واقعی فالگیرها

ابراهیمی کارشناس علوم اجتماعی درباره فالگیران می‌گوید: در گذشته‌های دور، مردان بیشتر به امور فال و فالگیری اشتغال داشتند اما امروزه به خاطر گرایش بیشتر زنان به این پدیده و شاید برخی دلایل و احتمالات روانی و زمینه‌های مساعد حسی، بیشتر فالگیران به ویژه آن‌ها که فال قهوه می‌گیرند، زن هستند، آن‌ها که عمدتا در خانه‌ها، آرایشگاه‌ها و دیگر مراکز تجمع زنان کار می‌کنند، در مقابل هر فال، رقمی بین ۲ تا ۷ هزار تومان دریافت می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: بر حسب کیفیت فال، این رقم‌ها کاهش یا افزایش می‌یابند و شهرت فالگیر نیز عاملی است که رقم دریافتی را افزایش می‌دهد به نحوی که برای ملاقات با برخی از این فالگیرها باید از مدت‌ها پیش وقت گرفت.

کیانی، کارشناس ارشد روانشناسی، آشنایی با اصول روانشناسی را از شاخص‌های اصلی تفسیرگری فال بیان می‌کند و می‌گوید: افرادی که مبادرت به گرفتن هرگونه فال از جمله فال قهوه که از بارزترین و مشهورترین فالهاست، می‌نمایند از شیوه‌های خاصی استفاده می‌کنند، آن‌ها باهوش و تا حدودی با فن روانشناسی آشنا هستند به طوری که با دیدن ظاهر فرد مراجعه کننده، حدس‌هایی جالب می‌زنند به طور مثال اگر یک جوان شیک پوش و با اشتیاق فراوان نزد فالگیر رود، وی به او می‌گوید؛ در فالت آمده است که در آینده شانس در خانه‌ایت را می‌زند و در یک کار که اصلا فکرش را نمی‌کنی موفق و پیروز می‌شوی، هدیه‌ای به نشانی‌ات فرستاده شده است و …

اگر یک دختر دم بخت نزد این فالگیر برود، بلافاصله به او می‌گوید: همسر دلخواهت را در آینده‌ای نزدیک پیدا می‌کنی و یا باید برای به دست آوردن دل کسی که دوستش داری بسیار تلاش کنی و با حرف‌هایی از نوع عاشقانه و رمانتیک نظر وی را هر چه بیشتر جلب می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: جالب آنکه اگر یک زن میانسال و یا یک زن جوان که در زندگی خانوادگی‌اش کمی مشکل دارد مراجعه کند، وی به او خواهد گفت؛ یک دشمن داری که نمی گذارد راحت زندگی کنی. چون تو مانع خوشبختی او شده‌ای و زندگی‌اش را به هم ریخته‌ای و سپس توصیه‌هایی به او می‌کند که چه بسا باعثاز هم پاشیدن کانون خانوادگی‌اش می‌شود.

این روانشناس که برای تکمیل و به پایان رساندن پایان نامه‌اش در یکی از مکان‌های فالگیری فعالیت داشت، عنوان می‌کند: از ویژگی‌های بارز فالگیرها، جملات همیشگی و دوپهلوی آنهاست، مثلا آن‌ها دو جمله خوب و یک جمله ناراحت کننده مطرح و بیشتر جملات خودشان را با اگر، اما، ولی، شاید، به زودی، خوشبختی، طلاق، دشمن، پولدار شدن، ملاقات دوست قدیمی، مسافرت، تغییر شرایط زندگی و … شروع می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: همانطور که گفته شد این افراد با استفاده از اصول روانشناسی جملاتی را به افراد می‌گویند که آنها مجبور شوند بار دیگر به نزد فالگیر مراجعه کنند که در این صورت، آقا یا خانم فالگیر برای گرفتن فال‌های بعدی، مبالغ بیشتری درخواست می‌کند.

به گزارش ایسنا منطقه کویر، نامعلوم بودن آینده انسان، آن هم به لحاظ امور خاصی مثل موقعیت‌های شغلی، تحصیلی، خانوادگی یا مالی از مواردی است که نگرانی اصلی انسان را تشکیل می‌دهد، اما زمانی که برای این موارد تعیین کننده‌های مطمئنی در کار باشد، توسل به روش‌های غیرمعقول کاری بیهوده است.

این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که یک فنجان فال قهوه و پیشگویی فالگیران، همیشه هم خوشایند و دلخواه نیست.

خبر از وجود دشمن فرضی، آدم‌های بدخواه، وقوع مرگ، بحران‌های مالی، از مواردی است که وقتی در پیشگویی‌های فالگیران عنوان می‌شود، آرامش و امنیت فرد را کاملا مختل می‌کند و فرد از لحاظ روانی تهدید می‌شود.

راستی، راه شایسته کسب امنیت و آرامش چیست؟

انگشت اشاره را به سمت عوامل بیرونی و فنجان قهوه نگیرید!

شما خودتان ناجی خودتانید!