گزارش «واشنگتن پست» از توان نظامی ایران

به گزارش افکارنیوز به نقل از تابناک، یکی از اخباری که در ۲۴ ساعت گذشته مورد توجه بسیاری از رسانههای جهان قرار گرفته، گزارش واشنگتن پست درباره افزایش توان نظامی ایران در خلیج فارس است. به نوشته این روزنامه، تحلیلها حاکی از آن است که ایران توان خود در منطقه خلیجفارس را تقویت کرده و به سرعت در حال به دست آوردن قابلیتهای جدیدی برای حمله به کشتیهای جنگی آمریکاست؛ بنابراین، وجود این قابلیتها سبب بروز نگرانیهای جدی در میان آمریکاییها شده، زیرا آنها را متوجه آسیب پذیریهای خود در منطقه کرده است.


از جمله مطبوعاتی که صبح امروز اقدام به انتشار این خبر کرده‌اند، می‌توان به «گلوبال پست» اشاره کرد.

پایگاه خبری «گالف تودی»، توجه خود را بر موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران معطوف کرده و از برگزاری گفت‌و‌گوهای ایران و غرب در آینده ای نزدیک خبر داده است. این پایگاه به نقل از «مایکل مان»، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته، اشتون به زودی درباره ازسرگیری مذاکرات با سعید جلیلی گفت‌و‌گو خواهد کرد.

وی در این باره گفته: «این امر به زودی اتفاق خواهد افتاد؛ اما هنوز تاریخ آن مشخص نشده است». در مطلب گالف تودی، اشاره مختصری به آخرین تحولات رخ داده در زمینه مذاکرات هسته‌ای ایران نیز شده است.

روزنامه ایرلندی «آیریش تایمز» در مطلبی به بررسی مواضع اخیر «میت رامنی»، کاندیدای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره ایران پرداخته و این موضع‌گیری‌ها را تلاشی از سوی وی برای جلب آرای یهودیان آمریکا دانسته است. رامنی که امروز برای دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند، روز گذشته در مصاحبه‌ای با یک رسانه اسرائیلی گفته حمله نظامی آمریکا به مراکز هسته‌ای ایران نباید به عنوان یک گزینه کنار گذاشته شود.

آیریش تایمز اشاره می‌کند که در سال ۲۰۰۸، باراک اوباما توانسته بود ۷۰ درصد از آرای یهودیان آمریکا را به سوی خود جلب کند.


اما از سوی دیگر، سایت شبکه خبری «نیوز مکس»، ضمن بررسی تهدیدات مطرح درباره حمله احتمالی آمریکا و رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای ایران، چنین کاری را اشتباه دانسته است. به نوشته این سایت، چنین حمله‌ای می‌تواند به سرعت به یک جنگ وسیع‌تر تبدیل شود و دامنه‌اش از آنچه در آغاز گمان می‌رفت، فراتر رود؛ افزون بر این، چنین کاری، اثراتی ویرانگر بر اقتصاد جهانی خواهد داشت. در مجموع، نیوزمکس پیامدهای شکل‌گیری یک بحران احتمالی در رابطه با ایران را «مهلک» توصیف کرده است.

در پایان، در خبری اقتصادی، روزنامه هندی تایمز اقتصادی از برنامه دولت هند برای افزایش صادرات منسوجات به ایران و همچنین اعضای جامعه کشورهای مستقل هم سود خبر داده است. در همین رابطه، وزیر بازرگانی هند گفته این کشور در پی وارد شدن به بازارهای جدیدی است که در حقیقت از سالها پیش مورد توجه قرار گرفته بودند. در این میان، خاورمیانه، کشورهای مستقل همسود و ایران از اهمیت بالایی برای هند برخوردار هستند. در این مطلب اشاره شده که هند، پس از چین، دومین تولیدکننده محصولات نساجی در جهان است.