به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، نقدینگی تهیه کنندگان ایران نیز همانند صنعتگران کشورمان با مشکل مواجه شده است و همین امر سبب شده تا برخی از کارگردان در انتخاب بازیگر تجدید نظر کنند و انتخاب بازیگر از خیابان را به بازیگر حرفه و با سابقه به دلیل توجیه اقتصادی ترجیح دهند.

خانه نشینی هنرمندان کشور

همین کار دوستان فلیم ساز باعثشده تا برخی از بازیگران کشور حرفه ای خود را از دست دهند و خانه نشین شوند که نتیجه این امر کاهش کیفیت تولید فیلم و نابودی هنرمندان کشور خواهد بود.

امروزه سینما و هنرمندان ایران همچون صنعت با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند و هیچ حمایتی از این عرصه و قشر صورت نمی گیرد.

شهروندان حتماً متوجه شده اند که یک بازیگر بعد از ده سال دوباره در سینما و تلویزیون ظاهر می شود و برخی از افراد به جای اینکه بگویند این بازیگر در طول این سال ها دوری از حرفه خود چگونه خرج زندگی خود را تامین می کرده است می گویند چقدر این بازیگر پیر شده است.

این جمله شهروندان نشان دهنده است که بازیگر مدت زمان طولانی از شغل و حرفه ای خود دور بوده است و این امر مفهومی جزء نبود امنیت شغلی برای هنرمندان مفهوم دیگری ندارد.

این روزها خبرهایی از گوشه و کنار ایران شنیده می شود که کارخانه ای تعطیل و یا با تعدیل نیرو مواجه شده است ولی بیکار شدن یک هنرمند ایرانی را هیچ رسانه و فردی متوجه نمی شود.

برخی از هنرمندان ایران به پول های کلان دست یافتند و برخی دیگر با وجود حرفه ای بودن همچنان اندر خم یک کوچه هستند، وجود چنین تفاوتی چیزی جز بی عدالتی و بی انصافی می تواند باشد؟

هنرمندان نیازمند حمایت و امنیت شغلی هستند

یکی از بازیگران پرکار سینما، تئاتر و تلویزیون در حاشیه برگزاری جشن رمضان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در حال حاضر هنرمندان ایران نیازمند حمایت و امنیت شغلی هستند.



پرستو صالحی با بیان اینکه‌ سینمای ایران نجیب ترین سینمای دنیا است، اضافه کرد: به وجود اساتیدی مانند فرهادی، انتظامی و مشایخی در سینما باید افتخار کنیم و این سینما آسان به این سطح نرسیده است و زحمت های بسیار زیادی برای آن کشیده شده است و ما باید پرچم دار باشیم.

وی تصریح کرد: ‌ سینما با رکود و مشکلات هایی مواجه شده است که بیشتر مشکلات شخصی است و انشاالله در آینده برطرف شود و دوباره سینمای ایران رونق بگیرد.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ادامه داد: سینما ایران مقداری از رونق افتاده است و دلیل آن نیز مشکلات صنفی و برخی دیگر نیز مشکلات شخصی است.

امنیت شغلی در تلویزیون اصلاً وجود ندارد

وی گفت: سال ها است که در سینما فعالیت نداشتم و حق اظهار نظر در موردسینما هم ندارم ولی در تلویزیون همیشه این بوده است بازیگری دو سال تمام در شبکه های مختلف به وی کار پیشنهاد می شود ولی یک مرتبه شهروندان یک بازیگر را ده سال اصلاً در حرفه ای خود مشاهده نمی کنند.

کار به صورت تساوی بین هنرمندان توزیع نمی شود

صالحی با بیان اینکه بنده جوانترم و فرصت دارم ولی پیشکسوت هایی که هم اکنون شرایط خوبی ندارند، اضافه کرد: نادیا دلدار گلچین هم اکنون در وضعیت بیماری به سر می برد و با مشکلات مادی نیز روبرو است، تمام اینها نشات گرفته از بیکاری است که کار به صورت تساوی بین هنرمندان توزیع نمی کنیم.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ادامه داد: آخرین فیلمی که بازی کرده ام به نام گذرگاه مرزی است که در هفته پلیس از شبکه یک پخش می شود که کارگردان آن حسین سحرخیز است که در شهرهای مرزی کشور تهیه شده است.



وی ادامه داد: همانطور که متولیان در مورد مجری و گوینده ها سختگیری کرده اند و بیان کردند یک فرد باید گویند و مجری رادیو یا تلویزیون باشد و نمی تواند در دو حوزه فعالیت کند.

صالحی تاکید کرد: بازیگری نیز باید چنین قانونی وضع شود اگر قرار باشد یک نفر در سال ده تا سریال بازی کند و یک هنرمند پیشکسوت در طول سال یک سریال بازی نکند، این امر یک مقدار تزلزل، مشکلات مالی و روحی در وضعیت بازیگر ایجاد می کند.

بیکاری فصلی و عدم تعادل و بی انصافی توزیع کار در حوزه بازیگری

وی اظهار داشت: میدانیم وقتی ابزار هنرمندی گرفته شود و فرد کم کار شود روحیه اش بهم می ریزد این چیز طبیعی است و فکر می کنم بیکاری فصلی و عدم تعادل و بی انصافی توزیع کارها بین هنرمندان فکر می کنم سبب شده تا خیلی از هنرمندان را از دست دهیم.

خیلی از هنرمندان امروزه گوشه خانه هایشان در حال پوسیدن هستند

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون افزود: خیلی از هنرمندان امروزه گوشه خانه هایشان در حال پوسیدن هستند و خیلی ها هم مثل من شروع به گلایه کردن می کنند به طوری که از گلایه کردن خود خسته شدم.

وی گفت: حق دارم برای این حرفه زحمت کشیدم از ۱۶ سالگی درس آن را خونده ام بنابراین حق دارم به عنوان فردی که دست کم ۱۵ سریال خوب برای تلویزیون یا بیش از ۶۰ تله فیلم و ۱۰ فیلم سینمایی کار کرده بخواهم من هم باشم و یا خیلی افراد دیگر هم باشند.

تلویزیون فقط محدود ۵ تا ۱۰ نفر نیست

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون افزود: تلویزیون فقط محدود ۵ تا ۱۰ نفر نیست باید توزیع کار عادلانه باشد.

وی انتقاد کرد: پیش آمده است که سر کاری رفته ام و پیشنهاد دادم فلان پیشکسوت را برای فلان نقش به کار گیرند ولی افراد ترجیح دادن یک نفر از کوچه و خیابان بیاورند و پول کمتر بدهند تا اینکه پول خوبی به پیشکسوت با ۴۰ تا ۵۰ سال سابقه بدهند.

صالحی ادامه داد: اینها مسائلی است که دارد کیفیت کارها را پایین می آورد و حضور نابازیگر بر کار هنرمندان و همچنین در طولانی شدن کارها تاثیر می گذارد و برداشت کارها نیز بیشتر و طولانی می شود.

وی با اشاره به ورود افراد غیر حرفه ای به حرفه ای بازیگری، اضافه کرد: کاره ای نیستم بگویم چی کسی بیاید و چه کسی نیاید ولی حداقل نیروهای متخصص تربیت بشوند وارد این عرصه شوند.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون اظهار داشت: بنده الان ۳۴ ساله هستم وقتی وارد این حرفه شدم ۱۶ ساله بودم قرار نیست من الان نقش دختر ۱۶ ساله و یا ۲۴ را بازی کنم بنابراین باید نقش یک فرد ۳۴ ساله را بازی کنم لذا به دختر ۱۶ ساله بازیگر نیاز است، منظورم این پروسه باید دایره ای حرکت کند نه اینکه بازیگری بدون زحمت در یک نقش گمارده شود.



وی با تاکید بر اینکه نیروی جوان و متخصص درست انتخاب شوند، اظهار داشت: برای پدر بزرگ و مادر بزرگ قصه هامون از بازیگران خوب قدیمی پیشکسوت استفاده کنیم و از خیابان نباید بازیگر وارد کنیم.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: استاد مرتضی احمدی در عرصه طنز، سعدی افشار هم اکنون خانه نشین و بیکار هستند و هم اکنون از افرادی استفاده می شود که در گذشته فرد کار متفاوت و نامربوط به حرفه اش انجام داده است.

صالحی با بیان اینکه نقشم در این تله فیلم پلیسی منفی است، اضافه کرد: ماجرای این فیلم باند قاچاق مواد مخدر و خرابکارانی هستند که در نهایت دستگیر می شوند.

وی افزود: فیلم دیگر من آرش و پدر زن است که در این فیلم با امیر محمد زند و بنفشه خواه هم بازی هستم و چند تله فیلم دیگر نیز تهیه شده است زمان پخش آنها را نمی دانم و طی چند سال اخیر بیشتر تله فیلم کار کردم و کمتر در سریال ها بازی کرده ام.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: خانه در غبار کار احمد امینی و تله فیلم دیگر به نام شکارچی انسان که داریوش جهانگیری آن را ساخته است نیز از دیگر کارها است.