به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، به نظر مي رسد باتريهاي آهن- نيکل منبع بهتري از انرژي براي خودروهاي الکتريکي مي باشند.

با طراحی مجدد، باتری‌های ادیسون می توانند انرژی بیشتری را ذخیره کنند. این نوع باتری سریعتر شارژ شده و ایمن‌تر و ارزان‌تر از باتری‌های دیگر می باشد.

هنگ جی دای، شیمیدان دانشگاه استنفورد گفت: از سال ۱۹۷۰ استفاده از این باتری‌ها به دلیل وجود باتری‌های جدید در بازار متوقف شده است؛ بنابراین سعی شد تا باتری‌های ادیسون را بار دیگر با قابلیت شارژ و تخلیه بهتر به بازار آوریم.

این نوع باتری از ترکیب دو الکترود به وجود آمده است. ترکیب آهن و کربن باعثانتقال جریان الکتریسیته به صفحه نیکلی باتری شده و باتری خالی می شود. در ابتدا برخلاف پیش بینی ادیسون، این باتری نتوانست در ماشین‌های الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد، اما با به کارگیری فناوری‌هایی چون باتری‌های لیتیوم یون که ذخیره کننده و رسانای بهتری است، این پیش بینی به واقعیت نزدیک شد.

دای و همکارانش الکترودهای باتری ادیسون را در مقیاس نانومتری تغییر شکل دادند و به جای ترکیب ساده آهن و کربن، قرص‌های آهن را بر بالای صفحات ضخیم کربن که گرافن نامیده می شود قرار دادند. سپس لایه‌های نازک نیکل را بر روی لوله کربنی پرچ کردند. این ترکیب فلزات را به کربن متصل کرده و یک شاهراه برای حرکت الکترون‌ها فراهم می‌کند.

در نمونه اولیه، باتری دو دقیقه شارژ شد اما در مدت ۳۰ ثانیه تخلیه شد. در این حالت زمان تخلیه هزار برابر سریعتر از باتری‌های قدیمی ادیسون است.

سرعت شارژ و تخلیه باتری و همچنین ذخیره و آزادسازی انرژی در خودروهای الکتریکی برای حرکت با قدرت زیاد بسیار مهم است.

باتريهاي آهن - نيکل به نسبت باتريهاي ليتيومي بسيار ارزانتر هستند، زيرا ليتيوم در سطح زمين بسيار کمياب تر است. علاوه بر اين الکتروليت سيال موجود در الکترودهاي آهن و نيکل قابل اشتعال نيستند، بنابراين از امنيت بالاتري نسبت به باتريهاي ليتيومي که خطر انفجار دارند برخوردار است.