به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، از آنجا که همواره یکی از مهمترین علل تردد مشترکان تلفن ثابت به مراکز مخابراتی و بانکها، دریافت فهرست مکالمات، صورتحساب، قبوض المثنی و نیز پرداخت وجوه قبوض بوده است، از سال ۸۴ سرویس پیامرسان (۱۸۱۸) راهاندازی شد که با استفاده از آن، مشترکان میتوانند علاوه بر پرداخت غیرحضوری هزینه قبوض، از وضعیت ریزمکالمات و صورتحساب خود به شکل شنیداری یا به صورت نمابر آگاه شوند.

چندی پیش نیز رییس اداره تحقیقات، ‌ مطالعات اجتماعی و ارتباطات مردمی با بیان این مطلب گفت: ‌ در سال ۹۰ حدود ۲۱ میلیون و ۱۸۲ هزار قبض تلفن ثابت از طریق غیرحضوری پرداخت شد و این پرداخت‌ها غیرحضوری در پایان سیکل ششم به ۹۰ درصد مجموع قبوض رسید که رشد ۶ درصدی را داشته است.

وی افزود: ‌ آمارها نشان می‌دهد در بین روش‌های پرداختی، ‌ پرداخت از طریق دستگاه POS با ۲۸ درصد بیشترین میزان و دستگاه‌های ATM با ۲۶/۵ درصد و سامانه ۱۸۱۸ با ۱۸ درصد رتبه دوم و سوم را دارند.

وی همچنین به پرداخت‌های سامانه ۱۸۱۸ در استان البرز اشاره و اظهار کرد: در دوره پایان سال ۹۰ حدود ۹۲ درصد قبوض تلفن ثابت در استان البرز از طریق غیرحضوری پرداخت ‌شده که در مقایسه آمار پرداخت‌های سامانه ۱۸۱۸ دوره اول و ششم، رشد ۶۲ درصدی را شاهدیم که نشان از استقبال خوب مردم استان البرز برای پرداخت از این سامانه دارد.

بذرافشان تصريح كرد: در بين روشهاي پرداختي غيرحضوري در استان البرز روش پرداخت از طريق تلفن بانك و دستگاههاي POS بيشترين پرداختها را داشته و دستگاههاي ATM با ۲۱ و سامانه ۱۸۱۸ با ۱۵ درصد در جايگاه بعدي قرار دارند.