به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، اگر به سايت مركز مديريت توسعهي ملي اينترنت (متما) سري بزنيد، بخشي از آن به معرفي ارائهدهندگان خدمات پست الكترونيكي (رايانامه) داخلي اختصاص يافته و در اين بخش برخي از ايميلهاي داخلي معرفي شدهاند كه دراين ميان يكي از شركتهايي كه به ارائهي اين سرويس پرداخته، شركت پست ايران است.

**ایمیلی با امکان امضای دیجیتال

بنابر تعاریفی که پایگاه الکترونیکی شرکت پست ارائه کرده، پست الکترونیکی شرکت پست راهی مطمئن برای داشتن پست الکترونیک محسوب شده و علاوه بر امکان شخصی‌سازی صندوق پست الکترونیک برای کاربران امکانی ایجاد می‌کند تا برحسب نیاز فضای بیشتری را دراختیار داشته باشند.

اما مهم‌ترین مزیت این نوع خاص از پست‌های الکترونیکی آن است که شما از امکانی جهت اضافه‌ کردن امضای دیجیتال به نامه‌های الکترونیک برخوردار می‌شوید.

هم‌چنین بر روی این پایگاه ذکر شده است که این دسته از ای‌میل‌ها با Google Chrome، Mozilla Firefox، IE۸ و Opera سازگار و قابل دسترسی خواهند بود.

** ایمیل‌ شرکت پست چگونه کار می‌کنند؟

اما در توضیح بیشتر درباره‌ی این سرویس آمده است که با توجه به نیاز عمومی مردم به داشتن صندوق پست الکترونیکی و استفاده‌ی هرچه بیشتر از فن‌آوری اطلاعات در دستیابی به دولت الکترونیک، شرکت پست بر آن شده است که نسبت به طراحی و ایجاد سرویس پست الکترونیک تحت وب در دو رده‌ اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام کند.

** هر نفر فقط یک ای‌میل

بنا براعلام پایگاه اینترنتی شرکت پست، این سرویس قادر است به هر ایرانی یا هر شرکت یا دستگاه دولتی و خصوصی یک صندوق پست الکترونیک براساس کد ملی یا شماره ثبت شرکت یا دستگاه اختصاص دهد.

کاربران می‌توانند با اتصال به اینترنت و یا اینترانت ملی کشور، آخرین اطلاعات ارسال شده از طرف دولت و یا دیگر اشخاص را دریافت کنند و دستگاه‌ها هم می‌توانند از طریق این سرویس با تمامی مراجعین و مشتریان خود ارتباط برقرار کنند.

** مراجعه حضوری برای راه‌اندازی ای‌میل

اما یکی از دیگر نکات جالبی که در ارتباط با این پست‌های الکترونیکی شرکت پست وجود دارد، آنکه در توضیحاتی که درباره‌ی نحوه‌ی ثبت نام برای این دسته ای‌میل‌ها اعلام و از افراد خواسته شده است که برای دسترسی به این سرویس به یکی از دفاتر پستی و البته از نوع منتخب آنها مراجعه کنند که البته بر روی این بخش این نوید به علاقه‌مندان این سرویس داده شده که این افراد خوش‌شانس بوده‌اند و تعداد دفعات مراجعه‌ی حضوری آنها تنها به یک نوبت خلاصه شده است.

** هزینه‌ فراموش نشود

هم‌چنین شرکت پست در ازای ارائه‌ی این خدمات مشترکان را ملزم به پرداخت مبلغی به عنوان وجه ثبت‌نام تعیین کرده است که البته درباره‌ی این مبلغ توضیحی بر روی سایت این شرکت وجود ندارد که این موضوع نیز در نوع خود سنتی جدید در راه‌اندازی ای‌میل‌ محسوب می‌شود.

** ای‌میلی برای ۱۵ روز

اما جالب‌تر آنکه پس از طی تمام این مراحل، صندوق پستی الکترونیک ایجاد شده تنها به مدت ۱۵ روز برای علاقه‌مندان فعال می‌ماند ودر صورتی که افراد ظرف این دوره به دفاتر پستی مراجعه نکنند، عملیات رزرو آنها لغو خواهد شد تا شانس دسترسی به پست‌های الکترونیکی شرکت پست دراختیار علاقه‌مندان دیگر قرار گیرد.

** اطلاعاتی که لازم است

پس از طی تمام این مراحل اگر افراد هم‌چنان علاقه یا نیازی نسبت به دسترسی به این نوع ایمیل حس کردند، می‌توانند با ارائه‌ی حجم بالایی از اطلاعات مشخصی از جمله کد ملی، کد پستی، جنسیت، اعلام استان و شهرستان و تاریخ تولد خود این مراحل را تکمیل کنند.

البته اگر کاربران علاقه‌مند بودند، می‌توانند سایر اطلاعات مشخص خود از جمله شغل، مدرک تحصیلی، آدرس محل سکونت و محل کار، شماره تماس منزل، شماره همراه و یا حتی یک شماره تلفن ضروری را هم به‌طور اختیاری به عنوان اطلاعات شخصی اضافی در اختیار شرکت پست قرار دهند که البته هنوز ملاک مدیران این شرکت از دریافت این نوع اطلاعات غیرضروری مشخص نیست.

هم‌چنین کاربران این نوع پست الکترونیکی حتی میتوانند زمینه‌ی علاقه‌مندی‌های خود را نیز اعلام کنند تا در صورت علاقه‌مندی پیام‌های تبلیغاتی هم برای آنها ارسال شود.

** کمی درنگ…

اما کاش مسوولان محترم شرکت پست پیش از ایجاد این نوع ای‌میل‌ها حداقل برای لحظه‌ای درنگ کنند و دراین فاصله به این نکته بیندیشند که استفاده از یک ای‌میل چه مزیت‌هایی برای فرد به دنبال خواهد داشت که ما از کاربران انتظار داشته باشیم، علاوه بر ارائه‌ی حجمی نسبتا بالا از اطلاعات شخصی، حتی به‌طور حضوری نیز مراجعه کنند و مبلغی را هم بابت استفاده از این خدمات پرداخت کنند. آیا واقعا در چنین شرایطی استفاده از ای میل های خارجی برای کاربران راحت تر و مقرون به صرفه تر نیست؟ آیا بهتر نیست اگر قصد داریم از تبعات منفی ایمیل‌های خارجی و استفاده‌ی آنها جلوگیری کنیم، شرایط مناسب‌تری را برای دسترسی کاربران ایجاد کنیم؟!

چندی پیش علی اصغر انصاری - معاون توسعه شبکه سازمان فن‌آوری اطلاعات - درباره‌ ای‌میل‌های شرکت پست گفته بود: این ای‌میل‌ها به گونه‌ای هستند که باید فرد حقیقی پیش از راه‌اندازی آدرس ای‌میل شناخته شود چرا که شرکت پست سرویس‌های واقعی ارائه می‌کند و لازم است که همان طور در دنیای حقیقی کاربر این شرکت با اطلاعات مختلف شناخته می‌شود در سیستم پست الکترونیکی هم اطلاعات لازم از او وجود داشته باشد. در واقع ماموریت‌های ای‌میل شرکت پست همانند ماموریت‌های این سازمان متفاوت است.

او در ارتباط با هزينهاي كه بابت راهاندازي اين ايميلها دريافت ميشود هم توضيح داده بود: در دنيا بسيار رايج است كه سرويسدهندگان اينترنتي هزينهاي را بابت خدمات خود دريافت ميكنند.