ضعف فدراسیون دلیل عدم حرف‌شنوی باشگاه‌ها است

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، شهاب‌الدین عزیزی خادم درباره حق پخش تلویزیونی و اینکه قرار است تعامل با صدا و سیما بر اساس مبلغ پیشنهادی فدراسیون باشد یا خیر، اظهار داشت: قرار است با حضور مسئولان فدراسیون فوتبال و صدا و سیما جلسه‌ای برگزار و صحبت‌های نهایی انجام و انشاالله به زودی این مسئله از بن بست خارج شود.

، وی افزود: ما نگران وضعیت مردم هستیم. کشور ما جوان است و علاقمندان دوست دارند فوتبال را دنبال کنند. در جلسه‌ای که با اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال داشتم از دوستان فدراسیون گلایه کرده‌ام چرا که اگر قرار بود اتفاقی در زمینه حق پخش بیفتد باید از ۳،۴ ماه قبل این برنامه ریزی را می‌کردند. شاید افرادی مثل من تازه به فدراسیون آمده بودند اما سایرین که زودتر بودند باید برای مذاکره اقدامات لازم را انجام می‌دادند.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال تاکید کرد: وقتی کارها به دقیقه ۹۰ می‌کشد همین می‌شود. با دیپلماسی مناسب هم از طرف فدراسیون فوتبال و هم سازمان صدا و سیما می‌توانستیم این مسئله را زودتر حل کنیم. نباید کارهایی که ما می‌کنیم به مردم آسیب برساند. وقتی فوتبال حرفه‌ای است الزامات حرفه‌ای هم می‌خواهد و باید برای این حرفه‌ای بودن برنامه داشت. حتی انتظار داریم که صدا و سیما هم کمک کند، این حق طبیعی فدراسیون فوتبال است که از حق پخش درآمد داشته باشد. کارهای دقیقه ۹۰ را نمی‌پسندم و انتظار دارم که دیگر چنین اتفاقی رخ ندهد.

عزیزی‌خادم عنوان کرد: همه آنهایی که حرفه‌ای هستند برنامه چند سال بعد خود را هم می‌دانند و این شأن فوتبال حرفه‌ای نیست که تا آخرین تصمیم گیری و برنامه ریزی نداشته باشیم. بعضی اقدامات دیگر هم در فدراسیون جای بررسی دارد و قابل قبول نیست که می‌توانم به مسئله سقف قرار داد اشاره کنم.

عزیزی خادم با اشاره به اینکه هیچ باشگاهی سقف قرار داد را رعایت نمی‌کند، گفت: متاسفانه الزاماتی که فدراسیون فوتبال در نظر می‌گیرد رعایت نمی‌شود سقف قراردادی که باعثمی‌شود باشگاه‌ها آن را دور بزنند بهتر است که نباشد. متاسفانه باشگاه‌ها از فدراسیون فوتبال حرف شنوی ندارند و این مسئله به ضعف فدراسیون بازمی‌گردد.

عزیزی خادم تصریح کرد: فدراسیون فوتبال برای اجرایی شدن الزاماتش باید اقدامات اساسی‌تر انجام دهد. عدم همکاری باشگاه‌ها به یک عادت تبدیل شده و اگر ادامه داشته باشد برای فوتبال خطرناک است. وقتی باشگاه‌ها به این نتیجه برسند که فدراسیون توان اجرای قوانین خود را ندارد این مسئله به یک تهدید جدی تبدیل می‌شود.

وی اضافه کرد: ساختار فدراسیون فوتبال احتیاج به اصلاح و بازنگری جدی دارد و نباید عادت باشگاه‌ها مقاوم شود. برخی قوانین به خودی خود ایراد دارد مثل همان ممنوعیت استفاده از دروازه‌بان خارجی که آن را برداشتیم. فدراسیون وقتی می‌بیند برخی الزامات رعایت نمی‌شود به طبل چه چیزی می‌کوبد؟ من معتقدم که شأن فدراسیون رعایت نمی‌شود و آن به درون مجموعه بازمی‌گردد.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال درباره اینکه هر ساله کمیته انضباطی باشگاه‌های بدهکار را تهدید می‌کند اما هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد گفت: این فوتبالی که اکنون ما داریم شأن حرفه‌ای ندارد. اگر تراز مالی کل باشگاه‌های ما را بررسی کنید متوجه می‌شوید نامناسب است.

من به زودی در خصوص کمیته توسعه چشم انداز فدراسیون فوتبال که مربوط به همین مسائل می‌شود صحبت مفصلی می‌کنم. در واقع برخی از گره‌های کور فوتبال ما در همین سند چشم انداز است. انتظارم این است که دوستان در فدراسیون از حداقل‌هایی که در اختیار داریم استفاده کنند و با اقتدار جلو رویم. این شیوه‌ای که در پیش گرفته‌ایم اقتدار نیست.

وی درباره برگزاری جام حذفی خاطرنشان کرد: قرار بر این شد که دوستان تقویم را ببینید و تیم‌های بزرگ بدون بازیکنان اصلی و ملی پوش خود در مسابقات شرکت کنند. چون تیم ملی در اولویت است و در جلسات قبلی هم روی این موضوع بحثشد و همه تاکید کردند به خاطر نشاط و وفاق ملی جام حذفی برگزار نشود همین رویه در پیش گرفته شود. اگر ۳،۴ بازی هر تیم کمتر انجام دهد هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و پدیده‌ای هم قرار نیست در این ۳،۴ بازی ظهور کند.

عزیزی خادم در خصوص اینکه بهروان سرپرست سازمان لیگ طرحی برای برگزاری جام حذفی دارد، گفت: بهروان این طرح را باید در هیئت رئیسه فوتبال مطرح کند. فدراسیون سر قضیه جام حذفی تاکنون ۵۰ بار حرفش را عوض کرده است. در صورتی که همه ما اگر تقویم را بدانیم چنین مشکلاتی پیش نمی‌آید. این همه کشور می‌خواهند به جام جهانی بروند و همه برنامه چندین ساله خود را طراحی کرده‌اند و اینکه هر روز یک چیزی بگوییم آفت است.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در این باره که گفته می‌شود کی‌روش اصرار به حذف جام حذفی دارد، گفت: ما به کی‌روش احترام می‌گذاریم اما او اولین و آخرین نفری نیست که به ایران می‌آید. وظیفه داریم که به او کمک کنیم و البته شخص برای ما مهم نیست بلکه تیم ملی برای فدراسیون اهمیت دارد و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا با تصمیمات خوب تیم ملی به جام جهانی برود.