به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، از آنجايي كه كنجاله سويا پس از كمي تعديل قيمت اكنون به كيلويي ۱۲۵۵ تومان رسيده اما به جاي آن ذرت به كيلويي ۶۷۵ تومان افزايش يافته است به گفته مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي كشور بر اين اساس قيمت تمام شده هر كيلو مرغ زنده در مرغداري به طور ميانگين به ۴۹۰۰ تومان رسيده است.

با توجه به اینکه ۲۸ درصد از وزن هر کیلوگرم مرغ زنده امیاء و احشام بوده و در حین کشتار از دست می‌رود، از هر کیلوگرم مرغ زنده ۷۲۰ گرم گوشت مرغ استحصال می‌شود که این وزن از دست رفته روی هر کیلو گوشت مرغ مجددا محاسبه می‌شود به این ترتیب ۱۴۰۰ تومان به قیمت اولیه مرغ زنده افزوده می‌شود و بهای هر کیلوگرم آن به ۶۳۰۰ تومان می‌رسد.

حال با توجه به محاسبه کیلویی ۱۲۰ تومان هزینه کشتار و بسته‌بندی گوشت مرغ که رییس انجمن صنفی طیور آن را عنوان و تاکید کرده این نرخ به هیچ وجه بیش از ۱۲۰ تومان نبوده است تا این مرحله هزینه تمام شده هر کیلو گوشت مرغ ۶۴۲۰ تومان می‌شود.

همچنین به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور کیلویی ۲۰۰ تومان هزینه خرده‌فروشی برای مغازه‌داران در نظر گرفته می‌شود که قیمت این محصول تا بدین‌جا به ۶۶۲۰ تومان می‌رسد.

اما با توجه به اینکه بخشی از نیاز مرغ استان تهران به صورت زنده از استان‌های همجوار از جمله مازندران، سمنان، قم، قزوین و اراک تامین می‌شود و روزانه از مرغداری‌های این استان‌ها به کشتارگاه‌های تهران منتقل می‌شوند، هزینه حمل و نقل مرغ زنده که از مسافت‌های گوناگون به کشتارگاه می‌رسد را نیز باید لحاظ کرد.

همچنین هزینه حمل گوشت مرغ از کشتارگاه به مغازه‌های مختلف موجود در سطح شهر هم به عنوان هزینه حمل و نقل اضافه می‌شود حال اگر هزینه حمل و نقل هر کیلو مرغ ۲۰۰ تومان در نظر گرفته شود قیمت تمام شده هر کیلوی آن تا اینجا به ۶۸۲۰ تومان می‌رسد.

در عین حال ذکر این نکته ضروری است که مبلغ ۴۹۰۰ تومانی مرغ زنده به طور میانگین بوده و این مبلغ در استان تهران بیش از این میزان است.

در این میان سود عاملان واسطه‌ای که مرغ زنده را از مرغداری به کشتارگاه تحویل می‌دهند و پس از کشتار توزیع می‌کنند هم به هزینه تمام شده هر کیلو مرغ اضافه می‌شود که اگر این مبلغ را نهایتا ۲۸۰ تومان در هر کیلوگرم درنظر گرفته شود، حدود ۴۰۰ تومان مبلغ مازاد و حلقه‌ گم‌شده‌ باقی می‌ماند که به نظر نمی‌رسد مشکل گرانی گوشت مرغ کیلویی ۴۰۰ تومان باشد و انتظارات مسئولان و مصرف کنندگان از کاهش قیمت گوشت مرغ انتظار کاهش کیلویی ۲۵۰۰ تومانی‌ است!

چراکه طبق وعده مهدی غضنفری وزیر تجارت ‌ گوشت مرغ در این هفته با ۲۵۰۰ تومان کاهش قرار است کیلویی به کمتر از ۵۰۰۰ تومان تقلیل یابد؛ البته اینکه چگونه و با چه سیاستی قرار است هزینه تمام شده تولید کاسته شود یا اینکه یارانه پرداخت شود یا … تاکنون اعلام نشده است.

این درحالی است که مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از وفور نهاده‌های تولید خبرداده و تصریح کرده عامل گرانی گوشت مرغ خوراک و دان مرغ نیست و علت آن را باید در جایی دیگر جست‌جو کرد! همچنین ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز تاکید دارد مرغ نباید بیش از ۴۰۰۰ تومان باشد یا نهایتا چندصد تومان بالاتر؛ در غیر این صورت سوء استفاده و تخلف صنف، رانت، واسطه‌گری و دلالی غیرمولد وجود دارد.

در پی روند صعودی نرخ گوشت مرغ و اختلاف نظر مرغداران با شرکت پشتیبانی امور دام در زمینه مشکلات مربوط به واردات و کمبود خوراک مرغ و گرانی آن، قرار بود هفته گذشته مشکلات تولید گوشت مرغ و قیمت این محصول در بازار مصرف در نهاد ریاست جمهوری و با حضور رییس جمهور و مرغداران و مسئولان وزات تجارات مورد بررسی قرار گیرد اما این جلسه لغو و تصمیم‌گیری در این خصوص به هفته جاری موکول شد.

حال بايد منتظر ماند و ديد آيا مسئولان در هفته جاري بنا دارند كه به بررسي مشكلات و تصميمگيري در اين باره بپردازند و مصرفكنندگان به مرغ ۵۰۰۰ توماني برسند؟!