به گزارش افکارنیوز، محمدحسین برخوردار در گفتگو با مهر با اشاره به گسترش فعالیتهای کاذب، غیر مولد و دلالبنیان در بازار گفت: هم اکنون دلالان از فضای بازار سوءاستفاده کرده و وارد عمل شدهاند، ضمن اینکه دامنه حضور آنها از صفهای دریافت ارز دولتی گرفته تا بازار میوه و ترهبار هم کشیده شده است.

رئیس مجمع واردات افزود: در این میان، شرایط به گونه‌ای است که سود تلاش شبانه‌روزی تولیدکننده بدون هیچگونه دغدغه‌ای به جیب یکسری دلال و فرصت‌طلب واریز می‌شود، این در حالی است که دولت باید برای تداوم مسیر اقتصاد به روال عادی و طبیعی، چاره‌اندیشی کند.

وی با اشاره به اینکه دلالان محرم بانکهای تسهیلات دهنده شده‌اند، تصریح کرد: امروزه نقطه رخنه واسطه‌ها در نظام تولیدی کشور، تشنگی و نیاز مفرط تولیدکنندگان به نقدینگی است. نظام نانوشته دیکتاتورمنش واسطه‌ها، فرصت طلبی شوم خود را بر همین عطش بنیاد کرده است و بیشترین سوء‌استفاده‌ها را ترتیب داده است.

به گفته برخوردار، در این میان آنچه که تکمیل‌کننده این چرخه گزنده است، عدم بهینه‌سازی سیستم بانکی کشور در خصوص چگونگی تخصیص تسهیلات است و این نکته‌ای است که نظام بانکی کشور باید هر چه زودتر برای آن چاره‌اندیشی کند؛ چراکه که با قفل شدن چرخه ارائه تسهیلات به بخش تولید، تنها کسانی که از این وضعیت منتفع می‌شود، شبکه دلالها هستند.

به اعتقاد وی، چنین رویکردی به معنای تخریب تولید ملی و نه رونق بخشیدن به آن است و متاسفانه باید گفت که شعار حمایت از تولید به نتیجه واقعی خود نخواهد رسید؛ مگر آنکه برای این موضوع برنامه جامع، اساسی و اصولی تدوین شود.

وی اظهار داشت: با نگاهی به بخش های مختلف تولید و مصرف در بازار مشاهده می‌شود که بر اساس ضوابط تعیین شده از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سود تولیدکنندگان، حدود ۱۷ درصد و برای واردکنندگان سود ۱۵ درصدی بدون لحاظ هزینه‌هایی نظیر هزینه‌های تبلیغات، هزینه‌های اداری، ضایعات و تسریع ارز منظور شده است.

به گفته برخوردار، هیچگونه نظارتی بر قیمتی که از سوی دلال ها ارائه می شود، وجود ندارد. بدون شک فعالیت اقتصادی این افراد خارج از قوانین در نظر گرفته شده است و حداکثر نمودن سود تنها هدف پیش روی این افراد است.

وی اظهار داشت: تجربه دهه‌های اخیر گواه بر این است که ورود دلالان به شبکه تولید و توزیع، نتیجه‌ای جز اخلال در نظم بازار به دنبال نداشته است؛ چراکه آنچه که موجب قوام و آرامش و تعادل بازار است، حرکت روان چرخه‌های تولید و عرضه کالا است و دلالان با اخلال در یکی از این فرایندها، کل چرخه را با اخلال مواجه می‌سازند و در این میان به سودهای بادآورده و یک شبه دست پیدا می‌کنند و همین سود انباشته شده، چرخ دلالی آنها را قویتر و پرتوان‌تر از روز اول به حرکت وا می‌دارد.

رئیس مجمع عالی واردات گفت: بررسیها نشان میدهد ردپای بسیاری از نامتوازنیها و گرانیها، معطوف به نقش دلالان در بازار میشود؛ همان دلالانی که از حفرههای نظام بانکی بهره جستهاند و به دلیل در اختیار داشتن نقدینگی و بدون هیچگونه هزینه و استهلاکی به صورت قارچ گونه رشد کردهاند و باعث تشدید گرانی و افزایش سطح قیمتها و تورم در جامعه میشوند.